امروز : پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
۲۳:۴۹
کد خبر: ۴۸۱۸
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۹
تعداد بازدید: ۱۰۰۵۹
اعلان حالت فوق العاده در اروپا
با افزایش ترس عمومی از گسترش ویروس کرونا در جوامع اروپایی، دولت انگلیس اتاق جنگ تشکیل داده، فرانسه و ایتالیا محدودیت‌هایی را برای تجمعات در نظر گرفته‌اند و هجوم مردم برای خرید ماسک و ژل ضدعفونی، باعث نایاب شدن این اقلام پزشکی شده است.
به­گزارش«.مدّاح.نیوز.»؛ موجودی مواد ضروری برای مقابله با آلودگی ویروسی کرونا در فروشگاه ها و داروخانه های انگلیس به پایان رسیده است. مردم در شبکه های اجتماعی عکس‌های قفسه‌های خالی مواد ضد عفونی کننده را به اشتراک می گذارند. این در حالی است که به نسبت سایر نقاط دنیا تا کنون نمونه های اندکی از آلودگی در این کشور گزارش شده است. موارد آلوده گزارش شده تا کنون به حدود ۲۳ نفر می رسد.

در انگلیس ماسک مخصوص دندانپزشکان جیره بندی شده و اکنون هر مطب تنها می تواند حداکثر ۱۰۰ عدد ماسک در روز سفارش دهد. مصرف ماسک در مطب‌های بزرگ و با بیش از یک دندانپزشک می تواند بسیار بیشتر از این سهمیه باشد.

اتحادیه دندانپزشکان انگلیس در حالی از سیل تلفن‌های اعضا در مورد کمبود ماسک صورت گزارش می دهد که رئیس این اتحادیه گفته است اعضای آن گرفتار سهمیه بندی دستپاچه و سودجویی عریان در هفته های گذشته شده اند.

چین بزرگترین تولید کننده ماسک بهداشتی در دنیا است  و قیمت ها از ماه ژانویه (دی/بهمن) تا چندین برابر افزایش یافته است. گفته می شد ذخیره ماسکِ صورت دندان‌پزشکان انگلیس در هفته های آینده به اتمام خواهد رسید.

در ایتالیا که تاکنون بیشترین صدمه را در بین اعضای اتحادیه اروپا از ویروس کرونا متحمل شده، دولت در حال مذاکره با لابی‌های بازرگانی برای ایجاد یک سیستم مرکزی توزیع ماسک بهداشتی است.

پلیس مالی ایتالیا دست کم ۲۰ نفر را به دلیل فروش ماسک‌هایی که بر خلاف ادعای فروشنده محافظت کامل نداشته اند، دستگیر کرده است. این افراد ماسک‌ها را به بهایی تا پنج یور می‌فروخته اند.

با افزایش ترس عمومی در انگلیس، نشریه دیلی‌میل گزارش داد که داروخانه زنجیره‌ای «بوتس» تمام موجودی ژل ضد عفونی‌کننده دست را فروخته است. در حالی که در شماری از فروشگاه‌های انگلیس برای فروش ژل ضدعفونی کننده سهمیه قائل شده و به هر مراجعه کنند حداکثر دو بطری فروخته می شود، مردم از خالی بودن قفسه های مواد ضد عفونی کننده در داروخانه ها و سوپرمارکت ها شکایت می کنند.

این در حالی است که وحشتِ خریه به سایر مواد ضروری و حتی موارد غذایی نیز سرایت کرده است. مردم در حال انبار کردن دارو و حتی سوپ آماده شده اند. اکنون قیمت یک بطری ماده ضد عفونی کننده که قبلاً ۴۹ پنیس (۴۹ صدم پوند) بود در فروشگای اینترنتی ای‌بی (ebay) چندین برابر به فروش می‌رسد. با این وجود کارشناسان می گویند ژل های ضد عفونی کننده موجود در بازار نمی توانند ویروس کرونا را نابود کرده و همچنان شستن دست با آب و صابون به مدت بیست ثانیه بهترین روش است.

در شبکه‌های اجتماعی، فیلم‌ها و عکس‌های زیادی از قفسه‌های خالی داروخانه‌ها و سوپرمارکت‌ها دیده می‌شود. کمبود مواد ضد عفونی کننده مردم را وادار به ساخت مواد گندزدای خانگی کرده و آنها دستورالعمل ساختن چنین موادی را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک می گذارند.

در فرانسه و ایتالیا محدودیت‌هایی برای تجمعات در نظر گرفته شده است. از جمله رویدادهای لغو شده می توان به مسابقه «نیمه ماراتون» پاریس اشاره کرد. همچنین یک جشنواره بزرگ سرمایه گذاران بازار املاک در شهر کن فرانسه از ترس بیماری کرونا به تابستان منتقل شده است. در ایتالیا دست کم پنج مسابقه مهم فوتبال لغو شده است. از آن جمله می توان به بازی اینترمیلان با یوونتوس اشاره کرد که قرار است پشت درهای بسته و بدون تماشاچی برگزار شود.

تا کنون در ایتالیا بالغ بر یک هزار نفر با علائم مثبت میروس کرونا شناسایی شده اند. در شمال ایتالیا که آلوده‌ترین منطقه کشور است، اکنون دو هفته است که مدارس و دانشگاه ها تعطیل هستند.

در فرانسه فقط شانزده مورد جدید از ابتلا به ویروس کرونا در روز شنبه گزارش شده است. این کشور گردهمایی های بالای پنج هزر نفر را ممنوع اعلام کرده است. وزیر بهداشت فرانسه از مردم خواسته فعلاً سنت روبوسی را کنار بگذارند. تا کنون در مجموع ۷۳ مورد از ابتلا به ویروس کرونا گزارش شده که ۵۹ نفر از آنان بستری هستند.

در آلمان تا روز جمعه ۵۳ مورد مثبت شناسایی شده است. در سوئیس گردهمایی های بزرگتر از پنج هزار نفر ممنوع شده است. این ممنوعیت از جمله شامل حال نمایشگاه بزرگ خودرو در شهر ژنو شده است که قرار بود  روز ۵ مارس افتتاح شود.

این دومین رویداد بزرگ تجاری اروپا است که به دلیل ترس از همه گیری ویروس کرونا در اروپا لغو می شود.

پیشتر نمایشگاه «کنگره جهانی موبایل» که یک رویداد بزرگ در زمینه تکنولوژی است، اوایل ماه میلادی جاری لغو شده بود. این نمایشگاه که نزدیک به ۱۰۰ هزار نفر شرکت کننده دارد هر سال در شهر باسلونا برگزار می شود.

رهبران فرانسه و ایتالیا همچنان در برابر تقاضاهای لغو موقت مقررات مرزی شنگن مقاومت می کنند. این مقررات به اتباع اتحادیه اروپا اجازه تردد آزادانه در داخل مرزهای منطقه موسوم به شنگن را می دهد.

علاوه بر همه اینها، شرکت‌های مسافرتی و توریستی اروپا در حال صدمه دیدن از این بیماری هستند. فصل بهار در اروپا مهمترین فصل برای خرید بسته های مسافرتی و گردشگری است و اکنون با وجود این محدودیت‌ها به نظر می رسد که صنعت توریسم دچار ضرر هنگفتی خواهد شد.

به عنوان مثال شرکت هوایی ارزان قیمت «ایزی جت» با شمار زیادی از تقاضاها برای پس دادن بلیت‌ها مواجه شده و تصمیم دارد تعدادی از پروازهای خود به ویژه به مقصد ایتالیا را لغو کند.

این در حالی است که بزرگترین اقتصاد اروپا، یعنی آلمان به دلیل وابستگی بسیار زیاد به صادرات، در برابر هرگونه محدودیت رفت و آمد و کاهش ترافیک هوایی و دریایی به شدت آسب پذیر است.

بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس بامداد یکشنبه دستور تشکیل اتاق جنگ با کرونا را صادر کرده که در آن علاوه بر اعضای دولت کارشناسان امور پزشکی و دانشمندان حاضر باشند. دولت این کشور قرار است روز دوشنبه تدابیر جدیدی را برای مقابله با این ویروس ارائه کند.

تا زمان مخابره این خبر بیش از ۸۵ هزار و ۴۰۶ نفر در سراسر دنیا به ویروس کرونا مبتلا شده و حدود دو هزار و ۹۲۴ نفر هم جان خود را از دست داده‌اند.
منبع: ایرنا
آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین