امروز : شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 27
۱۴:۱۳
کد خبر: ۴۸۵۳
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸
تعداد بازدید: ۱۷۵۶
گزارشی از دیدار زاکانی با مراجع عظام تقلید
شهردار تهران در سفری دو روزه به استان قم به دیدار با برخی مراجع تقلید و گفتگو پیرامون مسائل کلانشهر تهران و ارتباط ویژه پایتخت با مساجد برای پیشرفت کالبد شهر پرداخت.
به­گزارش«.مدّاح.نیوز.»؛ به نقل از خبرنگار شهر علیرضا زاکانی شهردار تهران، در سفری به شهر مقدس قم با برخی از مراجع تقلید و علما دیدار و گزارشی از آخرین وضعیت مدیریت شهری پایتخت به آنان ارائه کرد. وی در ابتدا عصر سه‌شنبه ۲۰ تیرماه ۱۴۰۲ در راس هیاتی از مدیران ارشد شهری با حضور در بیت آیت‌الله العظمی سبحانی با معظم له دیدار کرد.

آیت‌الله سبحانی در این دیدار با توصیه به مجموعه مدیریت شهری گفت: زمان شیوع ویروس کرونا تبلیغات خوبی در زمینه استفاده از ماسک انجام شد. توصیه می‌کنم در تبلیغات شهری همانگونه که به سلامت جسم اهمیت می‌دهید سلامت روح را نیز در نظر بگیرید و در صحت بهداشت معنوی تبلیغ کنید؛ از جمله تبلیغ در امر حجاب. البته کار شما باید حساب شده‌باشد و در انجام این وظیفه ظرافت لازم را در نظر بگیرید.

آیت‌الله محسن اراکی عضو شورای عالی حوزه و مجمع تشخیص مصلحت نظام عصر چهارشنبه در دیدار شهردار تهران با تقدیر از عملکرد مدیریت شهری گفت: از تلاش‌ها، ابتکارات و پیوستگی شهرداری تهران در پیشبرد کارها تشکر می‌کنم، استمرار و پیوستگی یکی از رازهای موفقیت در کارهاست و باید برنامه‌ریزی‌های شهرداری تهران به گونه‌ای باشد که برنامه‌ها در مدت زمان محدودی که مسئولیت برعهده دارید به نتیجه مطلوب برسد.

وی با انتقاد از برخی رویکردهای مدیریتی تاکید کرد: برخی مدیران ما از علوم روز بدون در نظر گرفتن فرهنگ اسلامی و تطابق آن با شرایط دینی‌مان استفاده می‌کنند، تجربه نشان داده این رویکرد مدیریتی که بر اساس خلاءهای محتوایی صورت گرفته، آسیب زا بوده‌است. در حوزه علمیه قم برای جبران خلاءهای موجود سال‌هاست اقدام به پژوهش و تدوین کتب فقهی با موضوعات روز از جمله مبحث «عمران شهری» کرده‌ایم.

آیت الله اراکی تاکید کرد: باید نهادهای دولتی و نیمه دولتی در مدیریت و توسعه مکان‌های مذهبی ورود داشته باشند. بر همین مبنا توصیه می‌کنم شهرداری تهران بر روی چند مسجد متمرکز شود و آنها را تبدیل به الگویی تحولی کند. مساجد دیگر نباید فقط محلی برای عبادت باشند، مثلاً می‌توان در ساعاتی از روز مسئولین ادارات مختلف را دعوت کرد تا با حضور در مسجد پاسخگوی مطالبات مردم باشند یا از اساتید و مربی‌های برجسته خواست نوجوان و جوانان مذهبی مساجد را در زمینه‌های مختلف علمی و ورزشی و… آموزش دهند.

زاکانی: توانمندکردن اقتصاد خانوارهای شهر مورد توجه شهرداری است

شهردار تهران همچنین صبح امروز ۵ شنبه در نشست ائمه جماعات مساجد شاخص، کنشگران و فعالین فرهنگی قم که به میزبانی اداره کل تبلیغات اسلامی این استان برگزار شد، اظهار کرد: امروز که در خدمت شما هستیم، ۲۲ ماه و ۱۰ روز در شهرداری تهران مستقر هستیم؛ به تعبیر رهبر انقلاب، تهران خود یک کشور است و اگر موفقیتی در تهران باشد به عنوان موفقیت به پای نظام اسلامی نوشته خواهد شد.

وی با اشاره به تولید آسفالت و اهمیت آن در بهسازی معابر گفت: کارخانه‌های مدرن در بخش آسفالت وارد کردیم، ظرفیت سال ۱۴۰۰ تولید حدود ۵۴۰ هزار تن آسفالت بود و در سال ۱۴۰۱ این عدد ۷۵۰ هزار تن رسید و امسال هدف گذاری ما یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن آسفالت است. همچنین ۱۲ معبر بزرگراهی را در ۶ ماه اول امسال آسفالت می‌کنیم و دو سوم حجم آسفالت را برای معابر درجه دو و سه در نظر گرفتیم.

وی  گفت: جنبه حضور جدی و تحقق مردم سالاری دینی لنگ و سبک زندگی غربی در شهر موج می‌زد که برای اصلاح این امور اقداماتی شروع شد.

شهردار تهران با اشاره به پیگیری چهار تحول در این شهر ادامه داد: شهرداری و مدیریت شهری باید به نهاد خدمتگزار اجتماعی تبدیل شود، این تحول درون‌زاست و برای آن ۹ کلان پروژه تعریف شده است. موضوع بعدی هوشمندسازی شهر بود که به شکلی حرکت کنیم که شهر هوشمند شود.

وی افزود: در همین خصوص، شهرک ۲۰۰ هکتاری علم و فناوری در پارک ولایت جانمایی شد و مجوز آن را از وزارت علوم دریافت کردیم. کارخانه سیمان ری هم به یک کارخانه در حوزه فرهنگ تبدیل شد و تلاش شد سه ناحیه در تهران به محور ۵ دانشگاه تبدیل شود تا هویت جدید فناورانه شکل بگیرد.

اجرای طرح‌های ملی مسکن تسریع شود

آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی ظهر ۵شنبه ۲۱ تیرماه در دیدار علیرضا زاکانی شهردار تهران، اصلاح معضلات فرهنگی شهر را از جمله وظایف مهم شهرداری برشمرد و گفت: شهرداری تنها در برابر جنبه‌های مادی و ظاهری شهر مسئول نیست بلکه مسائل فرهنگی و معنوی شهر نیز از جمله وظایف مهم شهرداری است و تا مسائل فرهنگی اصلاح نشود، مسائل ظاهری نیز اصلاح نخواهد شد.

وی رسیدگی و تقویت مساجد را از جملۀ وظایف فرهنگی شهرداری دانست و افزود: مساجد در صدر اسلام کانون تصمیمات کلان و ستاد لشکر اسلام و مرکز عمران و آبادی بود، اما به تدریج از آن هستۀ مرکزی بودن فاصله گرفته و اکنون تنها مکانی برای ادای نماز جماعت است؛ لذا باید مسجد جایگاه گذشتۀ خود را بازیافته و تبدیل به یک کانون فرهنگی قوی و الهام بخش گردد.

آیت‌الله اعرافی: باید گام‌های جدیدی در حوزه معماری و شهرسازی برداشته شود

آیت‌الله علیرضا اعرافی مدیرحوزه‌های علمیه نیز پیش از ظهر پنجشنبه در دیدار علیرضا زاکانی شهردار تهران، با بیان اینکه تهران جایگاه برجسته و ممتازی دارد که باید به آن توجه شود، گفت: تهران  قابلیت الهام‌بخشی به تمام کشور و جهان دارد.

وی با اشاره به اینکه در گذشته این کشور معماری‌های خوبی وجود داشته است، خاطرنشان کرد: معمارهای برجسته‌ای همچون شیخ بهایی توانسته بودند آثار ارزشمندی را خلق کنند، متاسفانه هنوز به مکتب معماری متناسب با اسلام و به روز دست پیدا نکرده‌ایم و علت اصلی این خلا نیز جدایی حوزه‌ها و دانشگاه‌ها است.

زاکانی در ادامه با اشاره به اینکه در شهرداری تهران بیش از ۱۰۰ هزار نفر خدمت‌رسانی می‌کنند، خاطرنشان کرد: در سال‌های ابتدایی مدیریت شهری برای پرداخت حقوق کارکنان نیز با مشکلاتی مواجه بوده است. در حوزه حمل و نقل عمومی نیز مشکلات بسیاری وجود داشت و این اتفاقات موجب شده بود تا پروژه‌های شهری تماما با رکود مواجه باشد.

وی با اشاره به اینکه با این تحولات تمام پروژه‌های شهری مجدد فعال شدند، بیان کرد: یک آزادراه، دو بزرگراه، اصلاح تقاطع‌ها، خط مترو، ایستگاه مترو، توسعه حمل و نقل عمومی و ... ازجمله این پروژه‌ها هستند که غالبا از محل مولدسازی انجام خواهند شد.

شهردار تهران با اشاره به اینکه مردم برای تغییر مستعد هستند، خاطرنشان کرد: عمق اعتقادات در مردم وجود دارد ولی متاسفانه سبک‌های نادرست زندگی مشکلاتی را به وجود آورده است.

آیت‌الله سعیدی: شهردار باید شهر را مسجد بداند

شهردار تهران در ادامه دیدارهای خود با علمای قم پیش از ظهر پنجشنبه با حضور در حرم مطهر حضرت معصومه(س) با آیت‌الله سیدمحمد سعیدی تولیت حرم حضرت فاطمه معصومه (س) و امام جمعه قم دیدار و گفت‌وگو کرد.

آیت الله سعیدی با بیان اینکه ادارات ما از جمله شهرداری باید مانند مسجد باشند که مردم به راحتی در آن حضور پیدا کرده و مشکل و سؤال خود را با رئیس آن اداره در میان بگذارند و حل کنند، تصریح کرد: شهردار هم باید شهر را مسجد بداند و برای خدا کار کند و در این صورت اگر جریانات مختلف هم سر کار بیایند برای پیشبرد اهداف خود باید مسجد را خراب کنند و این برایشان هزینه دارد.

شهردار تهران نیز در دیدار با آیت‌الله سیدمحمد سعیدی با بیان اینکه ما از ابتدای مسئولیت در شهرداری تهران ۴ تحول را در دستورکار خود قرار دادیم، اظهار کرد: اولین تحول ناظر به حوزه مدیریت شهری و شهرداری بود تا شهرداری به نهاد خدمتگزار اجتماعی تبدیل شود و تمام امورات شهر را پاسخگو باشد.

شهردار تهران با اشاره به تحول در حوزه‌های مالی، فناوری، خدمات رسانی، روحی و معنوی شهر تهران، گفت: ما عقیده داریم که روح شهر مهمترین بخش شهر است که متأسفانه امروز تجلی‌گر سبک زندگی غربی است ولی رویکرد ما این است که روح شهر تجلی‌گر سبک زندگی ایرانی اسلامی باشد.

وی با تأکید بر اینکه تهران به شدت نیازمند پشتیبانی فکری و معنوی علما و حوزه های علمیه است، افزود: سنت های حسنه ای مانند راهپیمایی ۱۰ کیلومتری غدیر که سال گذشته برگزار شد امسال در بسیاری از شهرهای دیگر هم برگزار شد و در تهران نیز گسترده تر شد و اینگونه حرکت ها مقدمه‌ای است تا بتوانیم الگوی درست برای تکثیر نگاه تمدنی انقلاب اسلامی داشته باشیم.

تاکید آیت‌الله حسینی بوشهری بر لزوم تقویت حمل و نقل عمومی و نقش آن در کاهش آلودگی هوا

در ادامه این سفر استانی علیرضا زاکانی شهردار تهران و معاونین وی با  آیت الله حسینی بوشهری، رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم دیدار کردند.

رئیس جامعه مدرسین در این دیدار ضمن تأکید بر لزوم تقویت اطلاع رسانی نسبت به دستاوردها و اقدامات صورت گرفته، افزود: اگر چه کار باید برای خدا صورت پذیرد؛ اما برای دلگرم کردن مردم باید اطلاع رسانی‌ها تقویت شود. متأسفانه اطلاع رسانی‌ها در خور آنچه انجام گرفته نیست.

نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر لزوم تقویت حمل و نقل عمومی و نقش آن در کاهش آلودگی هوا، ابراز داشت: برای اینکه مردم از حمل و نقل عمومی استفاده کنند، باید نسبت به ارائه خدمات و سرویس‌های منظم اطمینان پیدا کنند، به گونه‌ای که برای رفت و آمد آنان در سطح شهر تسهیلات فراهم شود و نیاز به استفاده از خودروهای شخصی پیدا نکنند.

وی در بخش پایانی سخنان خود، به افزایش افسار گسیخته قیمت مسکن و اجاره بهاء اشاره کرد و بیان داشت: مسأله مسکن، مسأله جدی امروز است. اجاره‌ها در برخی شهرها تا چند برابر افزایش پیدا کرده و قشر وسیعی از مردم در تهیه مسکن دچار مشکل شده‌اند. مسئولین باید در حل این مشکل تلاش کنند.

حجت‌الاسلام عباسی: مدیریت شهر تهران نشان می‌دهد مسئولان آن از تعهد و هوشمندی لازم برخوردارند

در ادامه زاکانی عصر پنجشنبه ۲۲ تیرماه به دیدار حجت الاسلام و المسلیمن علی عباسی، رئیس جامعه المصطفی(ص) رفت.

حجت الاسلام و المسلمین عباسی خطاب به شهردار تهران گفت: مسئولیت شهری مرکز ایران سنگین است و انتظار می‌رود در دوره شما الگویی از یک کلانشهر دینی ارائه شود. حتی اگر ما عقب افتادگی‌هایی از گذشته داشته  باشیم که حل آن در زمان کوتاه دشوار باشد، اما ارائه یک شهر الگو به لحاظ ظاهری و معنوی مهم است. کسی که وارد ام القرای جهان اسلام می‌شود چنین انتظاری دارد و باید این هدف دنبال بشود. به لحاظ فرهنگی هم نمادهای دینی و اخلاقی باید در پایتخت مشهود باشد. در یکی دو سالی که در تهران تردد می‌کنم زحمات شهرداری برایمان روشن است. آدم احساس می‌کند وارد مجموعه‌ای می‌شود که مسئولانش تعهد و هوشمندی دارند. بنابراین این تهاجماتی که به شما می‌شود غیر عادی نیست و به خاطر همین عملکرد است.

رئیس جامعه المصطفی(ص) با بیان اینکه لازم است که برنامه بلند مدتی صورت بگیرد تا امور مورد نیاز تحقق پیدا کند، تصریح کرد: باید از فرصت‌های این نهاد که قابل قبول است، استفاده بشود. مثلا اداره کردن  فضاهای عمومی تاثیرگذار است و چهره فرهنگی شهر را دگرگون می‌کند. با این حال که مسئولان حواسشان است و اگر مشکلی وجود دارد از ناحیه دیگری است ولی برنامه ریزی برای امور بنیادین مانند شهرسازی مهم است. ما از غفلت‌های چند دهه گذشته آسیب بسیاری دیده‌ایم. ساختار شهری، معماری‌ها و نحوه طراحی بسیار حساس است. فرصت‌های دیگری هم هست که شهرداری باید به عنوان ظرفیت مکمل خودش حساب کند؛ مثل هیات ها و مساجد که فرصت‌هایی در اختیار یک مجموعه شهری همسو است. عمل به این اتفاق نیازمند تامین نیرو، همکاری و بودجه است ولی ما شما را به مجاهدت و خستگی ناپذیر بودن می‌شناسیم.

در ادامه این جلسه، علیرضا زاکانی با بیان اینکه از ابتدای مدیریت شهری به دنبال طی کردن مسیر تمدنی برای بروز و ایجاد الگوی ساخت یافته از ارزش‌ها بودیم، گفت: فکر می‌کردیم که این اتفاق باید در تهران بیفتد؛ گرچه سخت و پیچیده است، اما معلوم می‌شود اتفاق ممکنی است. وقتی در تهران می‌شود چنین کاری کرد، یعنی این اقدام قابل انعکاس به سایر شهرهای ایران اسلامی است.

وی افزود: لذا شهر را به صورت یک مجموعه یکپارچه دیدیم و به یک واقعیتی واحد از شهر و شهروند و هویت شهری رسیدیم. شهر ما یک شهر بی هویت است؛ هویت معماری، هویت علمی، فرهنگی و اقتصادی ندارد. شهری که فاصله شمال و جنوب در آن معنادار است و کمتر از ۲۰ درصد آن سست است. شهری که خدمات در آن توزیع مناسب نشده و ماحصل این اتفاقات شرایط را به سمتی برده که آلودگی هوا و  ترافیک در آن وجود دارد.

آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین