امروز : شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 27
۱۳:۲۰
کد خبر: ۴۸۴۶
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۳
تعداد بازدید: ۱۸۶۹
در پی بارشهای بی سابقه و سیلابی
سرپرست سازمان امدادونجات جمعیت هلال احمر با اشاره به حضور 152 تیم امدادی در عملیات سیل و آبگرفتگی 6 روز گذشته، گفت: 18 استان کشور نیازمند دریافت خدمات امداد و نجات بودند.

به­گزارش«.مدّاح.نیوز.»؛ این روزها در اغلب نقاط کشور بارش های سیل آسای اواخر بهار شدت گرفته و در برخی نقاط کشور مناطق مختلف با وقوع سیل روبرو شدند. سیلاب در استان تهران و در شهرستان فیروزکوه خسارات زیادی را وارد کرد و بخش کشاورزی و روستایی این شهرستان آسیب زیادی دید.

هلال احمر نیز به عنوان یک دستگاه امداد رسان برای کمک و ارائه خدمات امدادی به مردم آسیب دیده از سیل در نقاط مختلف کشور حضور داشت.

بابک محمودی، سرپرست سازمان امدادونجات جمعیت هلال احمر گفت:  در عملیات امداد و نجات در سیل و آبگرفتگی از ١٦ الی ٢١ خرداد تا ساعت ٠٥:٠٠ صبح امروز ١٨ استان شامل(آذربایجان شرقی، اردبیل، اصفهان، البرز، تهران، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، خوزستان، سمنان، زنجان، قزوین، قم، کرمان، لرستان، مازندران، مرکزی، همدان و یزد)  و ٣٤ شهرستان نیازمند به خدمات امداد و نجات شدند.

وی در ادامه بیان کرد: در این شهرستان به ٥٤ منطقه (٤ شهر، ٤٠ روستا، ٤ منطقه عشایری و ٦ محور) و ٢٨٤٥ نفر امدادرسانی شده است.  

محمودی خاطرنشان کرد: 72 نفر اسکان اضطراری پیدا کردند و ٣٣ نفر نیز به مناطق امن منتقل شدند. ٩ نفر در این حوادث، 5 نفر در سیل ( اصفهان ٤ نفر و آذربایجان شرقی ١ نفر)، ریزش کوه ٣ نفر در مازندران و بر اثر وقوع رعدو برق در مرکزی ١ نفر جان خود را از دست دادند.

سرپرست سازمان امدادونجات، عنوان کرد: 152تیم امدادی، شامل 569 نفر، آب جمع شده در 243 واحد مسکونی را تخلیه کردند.

محمودی گفت: 10 دستگاه چادر، 397 تخته پتو، 82 تخته موکت، 140 بسته بسته غذایی، 2098 قوطی کنسروجات، 2170 بطری آب معدنی، 30 قرص نان و ١٠٠ کیلوگرم برنج بین متاثرین از حوادث توزیع شد.

امدادرسانی در استان‌های البرز، تهران،خراسان شمالی و کرمان ادامه دارد...

جبرئیل برادری، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران در خصوص میزان خسارات وارده به شهرستان فیروزکوه، اظهار کرد: متاسفانه سیل اخیر باعث ایجاد خساراتی در زراعت های گندم و جو، یونجه، باغات سیب و گردو، مزارع سبزی و صیفی، دام‌های سبک و انبارهای علوفه و تاسیسات دامداری‌ها، نهرهای کشاورزی و یک واحد مرغداری و پرورش ماهی شده که در حال بررسی میزان خسارت هستیم.

۸۰ تن نهاده دامی برای این مناطق تامین شده و توزیع شد

وی ادامه داد: باتوجه به این خسارات و نیاز عشایر و دامداران به تامین خوراک دام، ۸۰ تن نهاده دامی برای این مناطق تامین شده و توزیع شد.

احداث کانال آبیاری و ایجاد زیر ساخت در مناطق سیل زده فیروزکوه

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران هم چنین از آغاز عملیات اجرایی ۴۸ پروژه احداث کانال آبیاری و پوشش انهار کشاورزی و قنوات خبر داد و بیان کرد: این پروژه‌ها با اعتباری بالغ بر ۴۵ میلیارد تومان در ۴۰ روستای فیروزکوه شامل زیرساخت‌های آسیب دیده از سیل و سایر روستاهای شهرستان به منظور آبرسانی در بخش کشاورزی و بهینه سازی مصرف آب اجرا می‌شود.

خسارت 38 میلیارد تومانی سیل به کشاورزی فیروزکوه

برادری برآورد اولیه خسارت سیل به بخش کشاورزی شهرستان فیروزکوه را ۳۸۰ میلیارد ریال اعلام کرد و خاطرنشان کرد: این برآورد تنها در یک منطقه شامل روستاهای پشتکوه، طرود، کمند و سایر روستاهای خسارت دیده از سیل چهارشنبه شب است.

همچنین در پی بروز سیل در شهرستان فیروزکوه و مناطق تابعه آن، علیرضا فخاری، استاندار تهران تاکید کرد: دستورات لازم برای اعزام و رفع مشکلات آب و برق و گاز ساکنین مناطق سیل زده نیز داده شد.

استاندار تهران گفت: با توجه به بارش‌ها در فیروزکوه، ستاد بحران پیش بینی سیلابی شدن و رانش زمین داشت که در شمال و شمال شرقی شرق استان به ویژه در فیروزکوه سیلاب داشتیم.

وی ادامه داد: یک سری روستا‌ها در مسیر حوزه فیروزکوه به سمنان دچار مشکل شدند، اما هیچ گونه تلفات نداشتیم.

سعید سلیمانی، مدیرعامل بنیاد احسان ستاد اجرایی فرمان امام با اشاره به خدمات بنیاد احسان درسیل فیروزکوه، اظهار کرد: با بررسی صورت گرفته توسط نیروهای تخصصی و امدادی بنیاد احسان؛ ۳ هزار نفر در ۵ روستای آسیب‌دیده شناسایی شدند که ۵۰۰ نفر از آنها نیاز به امدادرسانی و توزیع آب و غذا دارند.

وی افزود: در همین خصوص جلسه‌ای با حضور فرماندار فیروزکوه برگزار شد و ضمن اعلام نیازمندی‌های آسیب‌دیدگان از سیل، اقلام امدادی از جمله؛ ۵ هزار بطری آب معدنی، ۱ هزار قوطی کنسرو و ۵۰ جفت چکمه و دیگر لوازم امدادی به منطقه ارسال شد.

مدیرعامل بنیاد احسان ستاد اجرایی فرمان امام اظهار کرد: بیشتر آسیب‌های وارد شده متوجه باغات، احشام و زمین‌های زراعی بوده و همچنین چندین جاده مختلف نیز در اثر عبور سیلاب مسدود شده است.

سلیمانی تاکید کرد: بنیاد احسان ستاد اجرایی فرمان امام با کمک گروه‌های جهادی و مردمی همکار در حال امدادرسانی در منطقه هستند و تا پایان عملیات امداد و بازگشت شرایط مردم به زندگی عادی، این خدمت‌رسانی‌ها ادامه خواهد داشت.

نویسنده: ابوالفضل محبی

آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین