امروز : سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
۰۷:۲۱
کد خبر: ۴۷۸۴
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۵
تعداد بازدید: ۹۵۲۶
رئیس جمهور در جمع ایرانیان مقیم اتریش:
رئیس جمهور گفت: آمریکایی‌ها به غلط تصور می‌کنند، که اگر به مردم ایران فشار وارد کنند، آنها در برابر زبان زور، تهدید و تحقیر، تسلیم خواهند شد؛ چرا که هیچگاه در طول تاریخ هیچ قدرتی نتوانسته ملت بزرگ ایران را در برابر حرف‌های غیرمنطقی تسلیم کند.
به­گزارش«.مدّاح.نیوز.»؛ حجت الاسلام و المسلمین حسن
روحانی سه.شنبه شب ودرجمع صمیمی.ایرانیان.مقیم.اتریش
در وین گفت:هدف دولت آمریکا انزوای ملت ایران بود،اما
هزینه سنگینی پرداخت خواهد کرد و این اولین باراست که
آمریکا علیه ملت ایران توطئه می کند و جز کشور کوچک،
حامی ندارد.
روحانی.گفت: امروزباشرایطی.مواجه.هستیم که.بایدروابطی
قوی‌تر ومستحکم‌تر با کشورهایی که به طور سنتی با ایران
روابط خوبی داشته و دارند، برقرار کنیم.
رئیس جمهور افزود: برخی کشورهای اروپایی در شرایط مختلف روابط مطلوبی با ایران داشتند و موضع‌گیری‌های آنها نسبت به کشور، انقلاب و نظام ایران معتدل‌تر و مناسب‌تر بوده که سوئیس و اتریش جزو این دسته از کشورهای اروپایی هستند. به همین جهت از میان کشورهای مختلفی که برای سفر از ما دعوت کرده بودند ترجیح دادیم اولین سفر اروپایی را در دولت دوازدهم و در این مقطع حساس از سوئیس و اتریش آغاز کنیم.

روحانی اظهار داشت: صهیونیست‌ها، آمریکایی‌ها و برخی کشورهای معدود دیگر همواره دنبال این بودند که روابط ایران را با دیگر کشورهای جهان ،همسایگانش و کشورهای دوست تضعیف کرده و یا در صورت امکان قطع کنند و هدف آنها در حصر و در انزوا قرار دادن ایران و به تعبیری ترویج ایران‌هراسی در منطقه و جهان بوده است.

رئیس جمهور ادامه داد: از آغاز دولت یازدهم همه تلاش ما این بوده که این سیاست را به شکست بکشانیم و ایران را در جایگاه واقعی خود به عنوان کشوری تأثیرگذار در منطقه و جهان و کشوری که در طول تاریخ و تمدن بشری همواره نقش بسیار مهمی در ارتقاء علم، دانش، فرهنگ، ادبیات، تجارت و صنعت داشته، معرفی کنیم.

روحانی تصریح کرد: در مقطع تاریخی حال حاضر ، حاکمان جدید آمریکا با تفکر ویژه‌ای که دارند و خود را نه تنها نسبت به ایران بلکه نسبت به کل منطقه ما و مسلمانان و اساساً نسبت به همه غیرآمریکایی‌ها برتر تصور می‌کنند و گاهی در سخنانشان نیز به این جملات و کلمات تصریح می‌کنند، رویه‌ای کاملاً مخالف مقررات و تعهدات بین‌المللی در پیش گرفته‌اند. بحث امروز آنها صرفاً مخالفت با برجام نیست، بلکه از شورای حقوق بشر سازمان ملل و سازمان یونسکو نیز خارج شده و در برابر گروه 7 کشور صنعتی، ملت فلسطین و ملت‌های اسلامی دیگر نیز همین رویکرد را در پیش گرفته‌اند.

رئیس جمهور ادامه داد: امروز جمعی در آمریکا روی کار آمده‌اند که توافقات این کشور با همه کشورهای جهان و حتی همسایگان آمریکا را مورد بی‌توجهی قرار می‌دهند. اگر این رفتارهای جدید آمریکایی‌ها فقط در قبال ایران یا فقط در برابر برجام و یا در برابر گروه یا بخشی در ایران بود، شاید قابل درک بود.

روحانی خاطر نشان کرد: در گذشته هر وقت آمریکایی‌ها در برابر ملت ایران توطئه‌ای را اجرا می‌کردند، می‌توانستند حداقل بخشی از کشورهای جهان را با خود همراه کنند، اما این برای اولین بار است که آمریکایی‌ها می‌خواهند توطئه‌ای علیه ایران اجرا کنند و به جز یکی دو کشورکوچک هیچ کشور دیگری با آنها همراهی نکرده است. در کل اروپا، آسیا و آفریقا فقط چند کشور انگشت‌شمار هستند که  با اقدام ترامپ در خروج از توافق هسته‌ای که توافقی میان 7 کشور، بوده و به تأیید شورای امنیت سازمان ملل رسیده، همراهی کرده‌اند.

رئیس جمهور گفت: ایجاد انزوا برای ملت ایران که هدف اقدامات جدید آمریکا است، اینبار هزینه بسیار بالایی برای آنها خواهد داشت و ملت ایران نیز از همیشه در برابر این توطئه مقاوم‌تر خواهد بود. اگر اقدامات آمریکایی‌ها علیه یک بخش یا گروه خاص در ایران بود شاید می‌توانستند تا حدودی کارشان را به پیش ببرند، اما امروز در برابر همه ملت ایران ایستاده‌اند و برای هر شرکت و بانکی که با ایران رابطه دارد ، پیام تهدید می‌فرستند تا روابطش را با ایران قطع کند.

روحانی اضافه کرد: آمریکایی‌ها ادعا می‌کنند که می‌خواهند پل‌های ارتباطی ایران با جهان را قطع کنند، اما هرگز نخواهند توانست، به این هدف برسند، آنها قدرت مطلقه عالم نیستند. امروز از اینکه دو کشور اروپایی از دولت و رئیس جمهور ایران استقبال کرده‌اند، عصبانی هستند، اما آیا این کشورها به حرف آنها گوش کردند؟

رئیس جمهور اظهارداشت: همه شاهد بودیم که اتحادیه اروپا با چه صراحتی در برابر آمریکایی‌ها موضع‌گیری کرد. نمی‌خواهم بگویم آمریکایی‌ها نمی‌توانند برای ایران مشکل ایجاد کنند، اما قطعاً در عملیاتی کردن آنچه ادعا می‌کنند، موفق نخواهند بود و قادر نیستند پل‌های ارتباطی ایران با جهان را قطع کنند.

روحانی تصریح کرد: یکی از بزرگترین پل‌های ارتباطی ایران با جهان شما ایرانیان خارج از کشور هستید؛ چه کسی می‌تواند عشق به ایران را از دل ایرانی‌ها خارج و یا توجه ایرانیان داخل و خارج کشور را نسبت به کشور عزیزشان سلب کند.

رئیس جمهور با بیان اینکه مسأله اول و اساسی برای آمریکایی‌ها پیشرفت و عظمت ایران است، خاطرنشان کرد: یک زمانی است که آنها در ظاهر استدلال می‌کنند که با ایران توافقی کردند که ایران به آن عمل نکرده است. اما امروز همه سازمان‌های بین‌المللی مرتبط به توافق برجام می‌گویند که ایران به عهدش به طور کامل وفا کرده است.

وی افزود: اگر ایران تخلفی کرده باشد این آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است که باید آن را اعلام کند که این آژانس هم نه یکبار، بلکه 11 بار صراحتاً تکرار و تأکید کرده است که ایران به طور کامل به تعهداتش عمل کرده است و همه کشورهای دیگر دنیا هم اعتراض و اعلام کردند که اقدام غیرقانونی آمریکا در خروج از برجام بر خلاف همه معاهدات جهانی بوده است.

روحانی با بیان اینکه در این وضعیت چه کسی می‌تواند باور کند آن کسی که از تعهد خود سر باز زده، جمهوری اسلامی و ملت ایران بوده است، گفت: برای همه روشن است ایران به طور کامل به تعهداتش وفادار بوده و این آمریکاست که با قلدرمآبی در این زمینه رفتار می‌کند و البته این رفتار قلدرمآبانه تنها در برابر ایران نیست و شامل اروپایی‌ها، کشورهای گروه 7، چین و دیگر کشورها نیز می‌شود.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه امروز در شرایطی هستیم که سازمان‌های بین‌المللی از جمله شورای امنیت، اتحادیه اروپا و اکثریت قریب به اتفاق کشورها و ملت‌های دنیا در کنار جمهوری اسلامی ایستاده‌اند، اظهارداشت: این وضعیت، تقابل آمریکا با ایران را بسیار پرهزینه خواهد کرد و جمهوری اسلامی ایران نیز مصمم است همچون همیشه توطئه‌های آمریکایی‌ها را نقش برآب کند چرا که مواضع آنها غیرمنطقی، غیرقانونی، ظالمانه و برخلاف تعهدات بین‌المللی و مصوبات شورای امنیت سازمان ملل است.

روحانی تصریح کرد: موقعیت امروز جمهوری اسلامی ایران از یک نظر از همیشه بهتر است؛ امروز جمهوری اسلامی ایران در میان افکار عمومی جهان و در صحنه سیاست جهانی تنها نیست و عموم کشورها همراه ایران هستند. آمریکایی‌ها به غلط تصور می‌کنند، که اگر به مردم ایران فشار وارد کنند، آنها در برابر زبان زور، تهدید و تحقیر، تسلیم خواهند شد؛ چرا که  هیچگاه در طول تاریخ هیچ قدرتی نتوانسته ملت بزرگ ایران را در برابر حرف‌های غیرمنطقی تسلیم کند و در تمام تاریخ هر تجاوزی به حقوق ملت ایران محکوم به شکست بوده است.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: همه شاهد بودند که در دوران جنگ تحمیلی ایران تنها بود در حالی که همه کشورهای دنیا با متجاوز به ایران همراه و همصدا بودند. امروز بیشتر کشورها اعلام کردند که رابطه تجاری خود را با ایران حفظ خواهند کرد و در زبان و عمل، با اقدام آمریکا در خروج از برجام و تلاش برای بازگرداندن تحریم‌ها همراهی نکرده‌اند. در جنگ تحمیلی که همه کشورها در کنار متجاوز بودند ما پیروز شدیم و حالا امروز شاهد آن هستیم که بسیاری از کشورها با ایران هم صدا و همراه شدند.

روحانی گفت: در زمان جنگ تحمیلی دستگاه‌های اطلاعاتی کشورهای منطقه و بسیاری از کشورهای دیگر و از جمله  آمریکا همه اطلاعات مربوط به ایران را بلافاصله به عراقی‌ها منتقل می‌کردند و هواپیماهای متجاوز عراقی، پس از عملیات در خاک ایران، گاهاً در بازگشت در کشورهای منطقه فرود می‌آمدند و آنجا از خلبانان این هواپیماها، تجلیل می‌شد و امکانات و پول‌های عربستان و برخی کشورهای عربی دیگر، در اختیار صدام بود و حداقل از 13 کشور جهان مزدور در ارتش عراق حضور داشت. آن روز شرق و غرب در کنار عراق ایستاده بودند، اما ملت ایران مقاومت کرد ، به پیروزی رسید و متجاوز را تنبیه کرد و کاری کرد که همه حامیان صدام چند سال بعد اظهار پشیمانی کردند.

رئیس جمهور افزود: شرایط امروز ما بسیار بهتر از دیروز و از زمان جنگ است. نمی‌خواهیم ادعای گزافی کنیم، اما کسی هم فکر نکند که پیشرفت ایران پس از اجرای توافق هسته‌ای آغاز شد. ایران از آغاز دولت یازدهم در مسیر رشد و ترقی قرار گرفته است و همه آمارهای اقتصادی نشان می‌دهد که در 5 سال گذشته مردم ایران در رسیدن به خودکفایی در تولید برخی محصولات در صنعت، در عرصه تولید نفت و گاز، گسترش فضای مجازی و ایجاد اشتغال با چه سرعتی پیشرفت کرده است. خدماتی که با گسترش فضای مجازی در ایران امروز ارایه می‌شود، قابل مقایسه با قبل نیست و توانسته ایرانیان را در هر کجای جهان به هم نزدیک کرده و خدمات روز دنیا را در داخل کشور به ایرانیان ارایه کند.

روحانی اظهار داشت: در حدود 3 سال گذشته بیش از 3600 شرکت دانش بنیان در کشور فعال شده که بیش از 300 هزار شغل ایجاد کرده و ملت ایران توانسته در بسیاری از زمینه‌ها روی پای خود بایستد در حالی که طبیعت نیز در این سال‌ها سر سازگاری با ما نداشته است و ایران تحت فشار کم‌آبی و به تبع آن کمبود برق قرار گرفته است اما با این وجود، متخصصین کشور، در گرمای بالای 50 درجه جنوب و دمای بالای 40 درجه مرکز کشور، همه تلاش خود را می‌کنند تا برق و آب مردم را تأمین کنند.

رئیس جمهور با بیان اینکه حتی اگر همه فشارها بر مردم ایران وارد شود، این مردم قادر خواهند بود، کشور خود را به خوبی اداره کنند، تصریح کرد: امروز روزی است که نیاز به همفکری، دوستی، برادری و اتحاد بین همه ایرانیان بیش از گذشته احساس می‌شود. امروز همه ایرانیان خارج از کشور، باید تلاش کنند روابط ایران با دنیا، مستحکم باقی بماند. بدخواهان در داخل و خارج کشور به دنبال آن هستند که پل‌های ارتباط ایران با جهان را خراب کرده و به جایش دیوار بسازند و بعضی‌ها هم هستند که می‌خواهند قطر این دیوار را روز به روز بیشتر کنند اما مردم آگاه ایران و ایرانیان آگاه خارج از کشور، اجازه نخواهند داد این دیوارها بوجود آمده و پل‌های ارتباطی ایران با دنیا خراب شود.

روحانی گفت: امروز یکی از وظایف و رسالت‌های همه ایرانیان، در هر کجای جهان، این است که اجازه ندهند دشمنان به اهداف خود در برابر این ملت برسند و تلاش کنند، ملت ایران مثل همه مقاطع حساس تاریخ از آزمایش خود، پیروز و موفق بیرون بیاید. تردید نداریم که اگر دشمن می‌خواهد فشار و سختی به ملت ایران تحمیل کند، این ملت نیز به خوبی می‌تواند، روند  زندگی و پیشرفت خود را اداره کند.

رئیس جمهور ادامه داد: دشمنان ملت ایران ادعا می‌کنند که توافق هسته‌ای باعث شد ایران قدرتمند شود، حرکت ملت ایران به سمت پیشرفت چه قبل از توافق برجام و چه بعد از آن، وجود داشته است و امروز نیز به همان مسیر ادامه خواهیم داد. ممکن است آمریکایی‌ها بتوانند باعث شوند، زمان اجرای یک پروژه در ایران طولانی‌تر از معمول شود، اما نمی‌توانند مانع از اجرای کامل آن شوند.

وی افزود:تا امروز هر شرکتی که اعلام کرده از ایران خارج خواهد شد، یک شرکت داخلی به تنهایی یا با همراهی یک شرکت خارجی دیگر، اعلام کرده که آماده است جایگزین آن شرکت خارجی شود.

روحانی تصریح کرد: این همه تبلیغات و هوچی‌گری که آمریکایی‌ها در جهان به راه انداختند با واقعیت بسیار فاصله دارد و همه هدف این تبلیغات آن است که مردم ایران را نسبت به آینده کشور و آینده اقتصادش بدبین کنند، چرا که فکر می‌کنند، همه کاره جهان هستند. امروز یک آقایی در آمریکا بر سر کار آمده که با وجود آنکه در داخل کشورش، مشکلات و مخالفان زیادی دارد و عمده متحدانش در سطح جهان، به مخالفت با سیاست‌های یکجانبه او پرداخته‌اند، اما فکر می‌کند می‌تواند در برابر ملت عظیم و بزرگ ایران به اهدافش دست یابد.

رئیس جمهور تصریح کرد: امروز به هر نسبت که فشار آمریکا علیه ایران بیشتر می‌شود، به همان نسبت باید در صحنه سیاسی و اقتصادی دنیا فعال‌تر شویم. اگر آمریکایی‌ها می‌خواهند در زمینه اقتصادی، به ملت ایران فشار وارد کنند، همه باید دست به دست هم دهیم، تا این فشار و تهدیدها را تبدیل به فرصت‌های جدید برای کشور کنیم. همین فشارهایی که امروز آغاز شده است، در کوتاه مدت باعث شده، در اثر ممنوع و محدود شدن ورود کالاهای خارجی، تولید کالاهای مشابه داخل ایران سرعت گیرد.

روحانی اضافه کرد: درست است که افزایش قیمت ارز باعث فشار به مردم می‌شود، اما از سوی دیگر می‌تواند صادرات کشور را رونق بیشتری ببخشد و اگر درست برنامه‌ریزی کنیم، همه تهدیدها و فشارها می‌تواند تبدیل به فرصت شود. تا چند ماه پیش خودروسازان کشور می‌گفتند که با توجه به تولید یک میلیون و 600 هزار خودرو در سال گذشته، دیگر تبلیغات آنها در بازار داخلی تأثیر نداشته و با رکود در بازار مواجه هستند، اما امروز اگر چه فشار هم بر مردم وارد شده است، اما کار خودروسازان رونق گرفته و حالا سه شیفت در روز کار می‌کنند تا بتوانند، تقاضای مردم برای خودرو را پاسخ دهند.

رئیس جمهور اظهار داشت: مشخص است که فشارهای اعمال شده، در جاهایی مشکل ایجاد کرده است، اما در عوض در جای دیگری باعث گشوده شدن، درهای جدیدی شده است. باید فضای بوجود آمده در نتیجه این فشارها و تهدیدها را تبدیل به فضایی مثبت برای آینده کشور کرده و به یکدیگر کمک کنیم تا از مشکلاتی که بدخواهان می‌خواهند ایجاد کنند، ‌عبور کنیم.

روحانی تصریح کرد: قبول داریم که مشکلات جدید باعث شده فشار بیشتری به مردم وارد شود، اما به عنوان مثال، امروز در زمینه تخصیص و واردات کالا با ارز، شفافیتی در کشور ایجاد شده که در تاریخ کشور بی‌سابقه است و هرکس می‌تواند ببیند که ارزی که بانک مرکزی در ازای ثبت سفارش واردات کالا، تخصیص می‌دهد، کجا و چگونه هزینه می‌شود.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: مشکلات همانطور که برای ما دردسر درست می‌کنند، می‌توانند فرصت و شرایط نوین هم ایجاد کنند و این دست خود ماست که در برابر فشار دشمن بترسیم و عقب‌نشینی کنیم یا ایستادگی کرده و توانمندتر شویم. درست است که برخی شرکت‌های بزرگ اروپایی، برای ادامه همکاری با ایران دچار مشکل می‌شوند، اما همزمان شرکت‌های متوسط و کوچک که برای انتقال تکنولوژی و همکاری گزینه‌های مناسب‌تری هستند، برای همکاری با ایران اعلام آمادگی کرده اند.

روحانی با تأکید بر اینکه ملت ایران همیشه توانسته فشار و تهدید را تبدیل به فرصت کند، گفت: تردید ندارم که فشار خارجی نمی‌تواند این ملت را به زانو درآورد به شرط آنکه همه ملت ایران، در داخل و خارج، متحد و همصدا شوند.

رئیس جمهور افزود: خوشبختانه دشمن نادانسته و نابخردانه توطئه‌هایی کور و غلط علیه کل ملت ایران طراحی کرده که ملت ایران را به یکدیگر نزدیک‌تر می‌کند. این فشار عمومی علیه همه ملت ایران راه به جایی نخواهد برد و اشتباه بزرگی است که آمریکایی‌ها مرتکب شده‌اند که باعث می‌شود، وحدت ملت ایران تقویت شده و بتوانیم با هزینه‌ای کمتر از مشکلات پیش‌رو عبور کنیم.

روحانی گفت: یکی از اهداف جمهوری اسلامی در این مقطع تقویت روابط با کشورهایی است که سابقه دوستی با ایران داشتند. در مذاکراتی که در سوئیس داشتیم مقامات و شرکت‌های این کشور اعلام کردند همکاری‌های تجاری و اقتصادی خود با ایران را حفظ کرده و حتی آنها را توسعه می‌دهند. اتریش نیز همواره روابط دوستانه‌ای با ایران داشته و به اتفاق سوئیس میزبان خوبی برای مذاکرات هسته‌ای ایران بودند و به عنوان میزبان تلاش کردند فضای مساعد و مناسبی برای به نتیجه رسیدن مذاکرات ایجاد کنند.

رئیس جمهور افزود: در سوئیس نمایندگان بیش از 40 شرکت جلسه مشترکی با نمایندگان بخش خصوصی اقتصادی ایران داشتند که داوطلبان بیشتری نیز به دلیل گنجایش پایین سالن از حضور در این نشست بازماندند و در اتریش نیز اعلام شده است  که داوطلبان شرکت در نشست مشترک فعالان اقتصادی دو کشور، بیش از گنجایش سالن است. اینها نشان می‌دهد که اگر ما با اراده قوی ایستادگی کنیم از آنجا که حق با ماست و همه می‌بینند که جمهوری اسلامی درست عمل کرده و طرف مقابل او ظالمانه عمل می‌کند، پیروزی از آن ما خواهد بود.

روحانی گفت: شما ایرانیان در اتریش و دیگر کشورهای جهان سفرای عزیز ملت ایران هستید و می‌توانید در انتقال فناوری، سرمایه و تشویق شرکت‌های خارجی که در شرایط حاضر بهتر می‌توانند با ایران همکاری کنند، نقش مؤثری داشته باشید. با تلاش هماهنگ، یکپارچه و متحد همه مردم ایران در هر کجای جهان بی‌تردید پیروزی نهایی متعلق به ملت بزرگ ایران خواهد بود.
آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین