امروز : شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 27
۱۵:۵۸
کد خبر: ۴۸۵۲
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۵
تعداد بازدید: ۲۰۹۰
در ادامه ی تحولات اخیر روسیه
تکذیب تغییرات کادری در وزارت دفاع، پیام‌های حمایت رهبران کوبا و ونزوئلا به پوتین، فعال‌شدن رایزنی‌های مقامات ناتو درباره اوضاع روسیه و ادعای آمریکا درباره آگاهی از تحرکات مشکوک واگنر، از مهمترین رویدادها پیرامون تلاش برای شورش مسلحانه در روسیه است.

به گزارش گروه بین‌الملل«.مدّاح.نیوز.»؛ به نقل از خبرگزاری «تاس»، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، شب گذشته، شنبه، اعلام کرد که این تضمین که یوگنی پریگوژین، بنیانگذار شرکت نظامی خصوصی واگنر ـ Wagner PMC بتواند به بلاروس عزیمت کند، وعده‌ای است که از سوی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه داده شده است.

پیش از این، پسکوف گفته بود که پریگوژین به بلاروس خواهد رفت، ولی او دقیقاً نمی‌داند که بعد برای چه‌کسی کار خواهد کرد و نمی‌داند وی اکنون کجاست.

در شامگاه روز شنبه، دفتر مطبوعاتی الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهوری بلاروس گزارش داد که در جریان مذاکرات توافق‌شده از قبل با ولادیمیر پوتین، لوکاشنکو موفق شده است با یوگنی پریگوژین رئیس واگنر در خصوص غیرقابل قبول بودن "قتل‌عام و برادرکشی در خاک روسیه" و پایان شورش مسلحانه به توافق برسد. در همان روز، رئیس واگنر اعلام کرد که نیروهای تحت فرماندهی وی حرکت ستون‌های نظامی خود را متوقف کرده‌اند، و وی آنها را برگردانده است و آنها در حال بازگشت به اردوگاه‌های صحرایی هستند.

***

اخبار مربوط به تحولات روسیه به‌شرح زیر می‌باشد:

خروج نیروهای شرکت "واگنر" از شهر روستوف ـ آن ـ دان

شب گذشته واسیلی گلوبف، فرماندار منطقه روستوف، خارج شدن کاروان نیروهای نظامی واگنر PMC از شهر روستوف ـ آن ـ دون را اعلام کرد. وی در کانال تلگرامی خود نوشت: "ستون نظامیان Wagner PMC روستوف‌ ـ آن ـ دون را ترک کرد و به‌سمت اردوگاه‌های صحرایی خود حرکت کرد. من از همه کسانی که در این شرایط فوق‌العاده، مسئول تضمین امنیت شهروندان در روستوف ـ آن ـ دان و در سراسر منطقه روستوف بودند، سپاسگزارم."

خبرنگار تاس نیز گزارش داد که تمامی تانک‌ها، تجهیزات سنگین و نیروهای نظامی "واگنر" شب گذشته منطقه مجاور مقر فرماندهی منطقه نظامی جنوبی روسیه در روستوف ـ آن ـ دون را ترک کردند.

بخشی از محدودیت‌ها در روسیه در آینده نزدیک به‌جای خواهند ماند

برخی از محدودیت‌های اعمال‌شده طی 24 ساعت گذشته در برخی شهرهای فدراسیون روسیه برای مدتی به کار خود ادامه خواهند داد.

بدین ترتیب، بیش از ده منطقه تصمیم گرفتند منع برگزاری رویدادهای جمعی را به تعویق بیندازند و این محدودیت را فعلاً لغو نخواهند کرد. این موضوع در مناطق تولا، تووسکی، کالینینگراد و مناطق دیگر گزارش شده است.

علاوه بر این، در سه منطقه فدراسیون روسیه ـ منطقه وارنژ، منطقه مسکو و خود شهر مسکو ـ رژیم عملیات ضدتروریستی اعمال شده است. در این وضعیت، مقامات اختیارات گسترده‌ای برای انجام جست‌وجو و بررسی اسناد، کنترل آمدوشد، تقویت امنیت تأسیسات مهم، محدود کردن ارتباطات و انجام اقدامات ضروری برای حفظ نظم دریافت می‌کنند،
ضمن اینکه از بامداد امروز، یکشنبه، تمامی محدودیت‌های سفر در بزرگراه‌های منطقه روستوف لغو شده است.

البته سخنگوی کرملین شب گذشته وعده داد که رژیم عملیات ضدتروریستی در آینده بسیار نزدیک لغو خواهد شد.

سخنگوی کرملین: شورش مسلحانه بر روند عملیات ویژه تأثیری ندارد

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین شب گذشته، شنبه، اعلام کرد که وضعیت شورش مسلحانه بر روند درگیریهای نظامی در اوکراین تأثیری نخواهد گذاشت.

دبیر مطبوعاتی رئیس‌جمهوری روسیه همچنین گفت: "در خصوص آن دسته از نیروهای واگنر (کسانی که در شورش شرکت داشتند)، هیچ کس با در نظر گرفتن شایستگی اقداماتشان در جبهه جنگ، آنها را به هیچ وجه مورد آزار و اذیت قرار نخواهد داد."

پسکوف یادآور شد که مقامات روسیه قصد ندارند نیروهای شرکت نظامی واگنر Wagner PMC را که در شورش شرکت نداشتند، تحت پیگرد قانونی قرار دهند. به‌گفته وی، افرادی که در شورش مشارکت نداشتند، با وزارت دفاع قرارداد همکاری امضا خواهند کرد.

او گفت: «توافق حاصل شد که نیروهای واگنر به کمپ‌های خود بازگردند. برخی از آنها که مایلند در آینده با وزارت دفاع قرارداد می‌بندند، البته این مربوط به بخشی از این نیروها است که در این "شورش" شرکت نکردند.»

کرملین بحث تغییرات پرسنلی در وزارت دفاع را تکذیب کرد

دیمیتری پسکوف، سخنگوی مطبوعاتی کرملین تأکید کرد که هر نوع تغییرات پرسنلی در وزارت دفاع، مطابق با قانون اساسی فدراسیون روسیه، در انحصار ولادیمیر پوتین، فرمانده‌کل نیروهای مسلح روسیه است.

پرونده جنایی علیه پریگوژین منتفی خواهد شد

سخنگوی کرملین شب گذشته اعلام کرد که یوگنی پریگوژین، بنیانگذار شرکت "واگنر" به بلاروس خواهد رفت و پرونده جنایی علیه وی مختومه خواهد شد. دیمیتری پسکوف به خبرنگاران گفت: «شما از من می‌پرسید که شخصاً برای پریگوژین چه اتفاقی می‌افتد، پرونده جنایی علیه او مختومه خواهد شد و خودش به بلاروس خواهد رفت.»

در عین حال، پسکوف گفت که نمی‌داند پریگوژین پس از عزیمت به بلاروس چه‌کار خواهد کرد.

وی توضیح داد: «مطمئناً از من خواهید پرسید که در این قضیه چرا دقیقاً رئیس جمهور لوکاشنکو (مذاکره‌کننده شد)، واقعیت این است که الکساندر گریگوریویچ بیش از 20 سال است که شخصاً با پریگوژین آشنایی دارد و این پیشنهاد هم ابتکار عمل شخصی او بود. ما از رئیس جمهور بلاروس برای این تلاش سپاسگزاریم، علاوه بر این، همان‌طور که می‌دانید، در سایه تلاش وی در نهایت امکان حل‌وفصل اوضاع بدون آسیب بیشتر و بدون افزایش سطح تنش فراهم شد، بدین ترتیب تلاش‌های میانجیگری لوکاشنکو برای جلوگیری از خونریزی ثمربخش بود.»

ابراز اطمینان رهبر کوبا به حفظ وحدت در روسیه پس از تلاش برای شورش

میگل دیاز کانل، رئیس‌جمهوری کوبا ابراز اطمینان کرد که پس از تلاش خیانت‌آمیز برای شورش مسلحانه در روسیه، نظم حاکم بر قانون اساسی و وحدت حفظ خواهد شد.

رئیس دولت کوبا صبح امروز، یکشنبه در صفحه توئیتر خود نوشت: «من همبستگی مردم و دولت کوبا را با رئیس جمهور محترم روسیه، ولادیمیر پوتین و مردم برادر در روسیه در مواجهه با تلاش‌هایی برای شورش مسلحانه در این کشور اعلام می‌کنم. ما کاملاً بر این عقیده هستیم که وحدت و نظم حاکم بر قانون اساسی در روسیه همچون گذشته خواهد شد.»

مادورو: روسیه و پوتین شورش را شکست داده‌اند

نیکلاس مادورو، رئیس‌‌جمهوری ونزوئلا اعلام کرد که روسیه و ولادیمیر پوتین، رهبر آن، تلاش‌ها برای آغاز یک جنگ داخلی در این کشور را شکست داده‌اند.

مادورو بامداد امروز، یکشنبه در جشن 202مین سالگرد نبرد کارابوبو، جایی که ارتش اسپانیا شکست خورد و آغاز آزادی کامل ونزوئلا از سلطه اسپانیا بود، گفت: «من می‌خواهم از میدان جنگ کارابوبو، مهد آزادی آمریکای جنوبی، آغوش همبستگی و حمایت خود را به رئیس‌جمهور ولادیمیر پوتین، که در برابر تلاش برای خیانت، تلاش برای آغاز جنگ داخلی مقاومت کرد، منتقل کنم، و در این ساعت روسیه به پیروزی رسیده است.»

رئیس جمهور ونزوئلا در این مراسم گفت: «از طرف مردم ونزوئلا، ما حمایت کامل خود را از رئیس جمهور ولادیمیر پوتین، برادر ونزوئلا ابراز می‌کنیم.»

حمایت ایران از اقدامات رهبری روسیه برای تضمین نظم در کشور

طبق اطلاعات وزارت امور خارجه روسیه، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه روز شنبه به‌ابتکارعمل طرف ایرانی، با حسین امیرعبداللهیان، همتای ایرانی خود تلفنی گفتگو کرد. در این گزارش آمده است: «وزیر خارجه ایران از اقدامات رهبری روسیه برای تضمین نظم حاکم بر قانون اساسی حمایت کرد».

نتانیاهو رویدادهای روسیه را موضوع داخلی این کشور خواند

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی، در پایان نشستی عملیاتی که در رابطه با وقایع روز شنبه در روسیه برگزار کرد، این حادثه را یک موضوع داخلی روسیه خواند. در این نشست وزیر جنگ، رهبران ارتش و سازمان‌های اطلاعاتی، وزیر امور خارجه و برخی دیگر از مقامات بلندپایه اسرائیلی حضور داشتند.

دفتر نتانیاهو در بیانیه‌ای که پس از این نشست منتشر شد، اعلام کرد: "نخست وزیر گفت که تلاش برای شورش در روسیه یک موضوع داخلی است، اسرائیل هیچ ارتباطی با این موضوع ندارد، ولی به نظارت دقیق تحولات ادامه خواهد داد."

مذاکرات وزیر خارجه آمریکا با مقامات اروپایی درباره اوضاع روسیه

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا بامداد امروز، یکشنبه با زبیگنیف رائو، وزیر امور خارجه لهستان، تلفنی درباره وضعیت روسیه گفتگو کرد. بلینکن تأکید کرد که ایالات متحده به هماهنگی نزدیک با متحدان و شرکای خود با پیشرفت اوضاع ادامه خواهد داد.

بلینکن در روز شنبه وضعیت روسیه را به‌صورت تلفنی با همتایانش از کشورهای گروه 7، ترکیه، اوکراین و همچنین با جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مورد تبادل نظر قرار داد.

علاوه بر این، روز شنبه، جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا با امانوئل ماکرون، رئیس‌‌جمهوری فرانسه، اولاف شولتز، صدراعظم آلمان و ریشی سوناک، نخست‌وزیر انگلیس، تلفنی گفت‌وگو کرد و در جریان آن در خصوص وضعیت پیش‌آمده در روسیه رایزنی کرد.

اوضاع روسیه؛ مرکز مذاکرات مقامات بلندپایه نظامی ناتو

پاتریک رایدر، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا شب گذشته، شنبه، اعلام کرد که لوید آستین، رئیس پنتاگون روز شنبه با وزرای دفاع فرانسه، آلمان، انگلیس، کانادا و لهستان درباره شورش مسلحانه پیش‌آمده در روسیه گفتگو کرد.

به‌گفته وی، ایالات متحده به هماهنگی نزدیک با متحدان و شرکای خود در رابطه با روند توسعه اوضاع ادامه خواهد داد.

در این رابطه ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا نیز شب گذشته، شنبه تلفنی با کارستن بروئر، بازرس‌کل بوندسوهر (نیروهای مسلح آلمان) و تیری بورخارد، رئیس ستادکل نیروهای مسلح فرانسه درباره وضعیت پیرامون اوکراین گفتگو کرد، جزئیات دقیق این مذاکرات فاش نشده است.

ادعای آگاهی سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا از تحرکات مشکوک نیروهای واگنر

شبکه تلویزیونی سی.ان.ان. شب گذشته، شنبه، به نقل از منابع خبری خود گزارش داد که سرویس‌های اطلاعاتی ایالات متحده به قانونگذاران کنگره در مورد قدرت گرفتن نیروهای شرکت نظامی واگنر در نزدیکی مرز روسیه هشدار دادند. بر اساس اطلاعات آنها گویا یوگنی پریگوژین، رئیس این شرکت، مدتی است که در حال آماده شدن برای به چالش کشیدن رهبری نظامی روسیه بوده است.

طبق این اطلاعات، جامعه اطلاعاتی در آمریکا و سایر کشورهای غربی "نشانه‌هایی را مشاهده کرده بودند که پریگوژین برای چنین اقدامی آماده می‌شود."

به‌طور خاص، طبق گزارش سی.ان.ان. مقامات اطلاعاتی ایالات متحده در اوایل این هفته اعضای کنگره ایالات متحده را در مورد "تحرکات و انبارهای تجهیزات" توسط PMC Wagner در نزدیکی مرز روسیه مطلع کرده بودند.

همان‌طور که این شبکه تلویزیونی به نقل از یک منبع یادآور شد، سازمان‌های اطلاعاتی ایالات متحده "بر این باور است که اظهارات پریگوژین در مورد کمبود مهمات "ماهیتی کاملاً" دروغین داشت و هدف از درخواست آنها فراهم‌سازی شرایط برای "یک چالش نظامی احتمالی" برای رهبری نظامی روسیه بود.

سی.ان.ان. در عین حال مدعی شد که "همه چیز خیلی سریع اتفاق افتاد" و برای سرویس‌های اطلاعات دشوار بود که نیت واقعی پریگوژین را جدی بگیرند.

نخستین نشست ویژه ناتو برای تبادل اطلاعات در مورد وضعیت روسیه

روزنامه پولیتیکو به نقل از منابع خبری خود در بروکسل گزارش داد که کشورهای عضو ائتلاف آتلانتیک شمالی روز شنبه "اولین نشست خود در مورد وضعیت روسیه برای تبادل اطلاعات و برنامه‌ریزی برای پاسخگویی به اوضاع" را برگزار کردند.

این روزنامه یادآور شد که به‌گفته منابع، این وضعیت می‌تواند به تغییر وضعیت در جبهه نبرد در اوکراین منجر شود. یکی از دیپلمات‌ها گفت: «ما منتظر تشدید وخامت اوضاع در آنجا (روسیه) هستیم، اما باید روی کمک به اوکراین برای اطمینان از پیروزی تمرکز کنیم.»

وی همچنین خاطرنشان کرد که «تاکنون اقداماتی از سوی روسیه که بتواند همسایگانش را تهدید کند، دیده نشده است».

فعال‌شدن مرکز واکنش به بحران اتحادیه اروپا در رابطه با حوادث روسیه

جوزپ بورل، مسئول اصلی اتحادیه اروپا در امور خارجی و سیاست امنیتی روز شنبه اعلام کرد که در اتحادیه اروپا مرکز واکنش به بحران در ارتباط با حوادث رخ‌داده در روسیه فعال شده است. وی همچنین گفت که در این زمینه با وزرای خارجه کشورهای عضو گروه 7 گفتگو کرده است.

بورل در حساب توییتر خود نوشت: «گفت‌وگوهای تلفنی با وزرای خارجه گروه هفت انجام شده است. قبل از نشست وزیران خارجه اتحادیه اروپا که قرار است روز دوشنبه برگزار شود، من در حال هماهنگی اقدامات در اتحادیه اروپا هستم و در رابطه با وضعیت روسیه، مرکز واکنش به بحران را نیز فعال کرده‌ام.»


گفتگوی تلفنی پوتین و پاشینیان درباره وضعیت روسیه

 دفتر مطبوعاتی کابینه دولت ارمنستان شب گذشته، شنبه اعلام کرد که ولادیمیر پوتین، رئیس‌‌جمهوری روسیه و نیکول پاشینیان نخست‌وزیر ارمنستان در جریان یک مکالمه تلفنی درباره وضعیت پیش‌آمده در روسیه گفتگو کردند.

در این بیانیه آمده است: «نیکول پاشینیان تأکید کرد که اگرچه رویدادهای در حال وقوع در روسیه یک امر داخلی روسیه است، ولی مایل است اطلاعات دقیقی در مورد وضعیت در این کشور دوست و همسایه دریافت کند.»، بدین ترتیب رئیس‌جمهوری روسیه نخست وزیر ارمنستان را در جریان آخرین تحولات در کشورش قرار داده است.

رئیس چچن: غرور و جاه‌طلبی باعث شورش نظامی پریگوژین شد

رمضان قدیروف، رئیس "جمهوری چچن"، از یوگنی پریگوژین، بنیانگذار شرکت نظامی واگنر Wagner PMC خواست جاه‌طلبی‌های تجاری خود را رها کند و آنها را با مسائل امنیتی کشور مخلوط نکند.

رئیس چچن یادآور شد که افرادی که به‌دنبال جاه‌طلبی‌های شخصی هستند ممکن است "عشق و وفاداری خود به میهن" را فراموش کنند. قدیروف در کانال تلگرام خود نوشت: "من با پریگوژین صحبت کردم و از او خواستم که آنها [جاه‌طلبی‌ها] را با مسائل مهم ملی اشتباه نگیرد."

به‌عقیده وی، زنجیره‌ای از معاملات تجاری ناموفق، که در آن پریگوژین شرکت داشت، منجر به رنجش طولانی‌مدت این تاجر شد، به‌ویژه به این دلیل که مقامات سن‌پترزبورگ "زمین مورد نظر را به دختر وی نداده بودند."، این عوامل می‌تواند منجر به عواقب خطرناکی شود و تعداد زیادی از مردم را به درگیری بکشاند.

مدودف دستیابی به قدرت را هدف شورش سازمان‌یافته در روسیه نامید

دیمیتری مدودف، معاون رئیس شورای امنیت روسیه شب گذشته، شنبه اعلام کرد که تلاش شکست‌خورده برای راه‌اندازی یک شورش مسلحانه در روسیه یک اقدام عمدی و با هدف به دست گرفتن قدرت در کشور سازماندهی شده است.

در عین حال، مدودف در گفتگو با خبرنگاران تأکید کرد که گمانه‌زنی‌ها در مورد عدم انجام تعهدات وزارت دفاع و "حمله" به مقر یگان‌های نیروهای واگنر در پشت جبهه هیچ پایه و اساسی ندارد، وی همچنین گفت که روسیه اجازه نخواهد داد که شورش یک گروه نظامی کوچک به یک کودتا و یا بحران جهانی تبدیل شود.

انتهای پیام/.

منبع: تسنیم
آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین