امروز : پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
۱۴:۲۹
کد خبر: ۴۸۰۹
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۵
تعداد بازدید: ۹۷۴۴
رایزنی‌های فشرده «نوری المالکی» و «حیدر العبادی»
منابع خبری عراق از امکان تغییر معادلات فعلی سیاست در عراق خبر می‌دهند؛ به طوری که آینده دولت عادل عبد المهدی به صورت جدی در ابهام قرار می‌گیرد.


به­گزارش«.مدّاح.نیوز.»؛ در حالی مهلت یک ساله «مقتدی صدر» به «عادل عبدالمهدی» رو به پایان است که هنوز وزارت کشور به عنوان امنیتی‌ترین وزارتخانه دولت عراق همچنان بلاتکلیف مانده است! در چنین وضعیتی، به نظر می‌رسد معادلات سیاسی عراق در حال دگرگونی است.

گفته می‌شود «نوری المالکی» و «حیدر العبادی» رایزنی‌های خود را به صورت جدی آغاز کرده‌اند. آن‌ها حتی با «عمار حکیم» نیز وارد رایزنی شده‌اند تا بتوانند فراکسیون واحدی را متشکل از سه فهرست انتخاباتی «نصر»، «دولة القانون» و «حکمة» تشکیل دهند.

آن‌ها در این زمینه ادعا کرده‌اند عمار حکیم بابت تکروی‌های مقتدی صدر در فراکسیون «اصلاح» دلخور است و همین موضوع باعث شده با حیدر العبادی و نوری المالکی وارد رایزنی شود. این در حالی است که هادی العامری نیز صبح جمعه به دیدار عمار حکیم رفت و عصر همان روز مقتدی صدر نیز طی تماس تلفنی تلاش کرد به نوعی از رئیس بنیاد حکمت ملی عراق دلجویی کند!
در سوی مقابل گفته می‌شود مقتدی صدر و هادی العامری مذاکرات و رایزنی‌های خود را شدت بخشیده‌اند. هر دو نفر در این زمینه که باید نظامیان آمریکایی عراق را ترک کرده و سفارت واشنگتن در بغداد از ورود به سیاست در حوزه عراق خودداری کند، اتفاق نظر دارند و همین را مبنای مذاکرات خود قرار داده‌اند.

همه این رایزنی‌ها در حالی دنبال می‌شود که فهرست‌های انتخاباتی نیز در معرض فروپاشی و اختلافات داخلی قرار گرفته‌اند. به عنوان نمونه تمجید قاسم الاعرجی از رژیم آل سعود و حاکم مستبد این کشور، نشانه‌ای از وقوع تنش در داخل فهرست انتخاباتی فتح بود و حتی برخی آن را به اختلاف در داخل سازمان بدر نیز تعمیم دادند که البته از سوی وزیر کشور سابق عراق تکذیب شد!
در مجموع به نظر می‌رسد عراق روز‌های حساسی را پشت سر می‌گذارد. ریسک تغییر عادل عبدالمهدی بسیار بالا تصور می‌شود؛ اما از طرف دیگر باید توجه داشت که این روز‌ها کم‌تر کسی را می‌توان یافت که عملکرد نخست وزیر فعلی را قابل دفاع بداند و بابت بن بست انتخاب وزیر کشور ابراز تأسف نکند! باید پرسید: «آیا ائتلاف‌های فعلی در عراق، در آستانه فروپاشی قرار گرفته‌اند؟»

منبع: فردا
آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین