امروز : پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
۱۷:۱۱
کد خبر: ۴۶۳۹
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۳
تعداد بازدید: ۹۰۱
معاون استاندار خراسان رضوی تشریح کرد
با حضور معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی، نشست کمیته تخصصی مشارکت های مردمی سازمان های مردم نهاد شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان برگزار شد.

 به گزارش سرویس اجتماعی مداح نیوز به نقل از اداره کل روابط عمومی استانداری خراسان رضوی، سید جواد حسینی در حاشیه این نشست و در گفتگو با خبرنگاران به تشریح عملکرد، برنامه ها و اولویت های صیانت اجتماعی و توسعه مشارکت‌های مردمی درحوزه شورای هماهنگی تشکل های غیر دولتی در امر مبارزه با مواد مخدر پرداخت.
 معاون استاندار توسعه صیانت و حمایت‌های اجتماعی از معتادان بهبود‌یافته و خانواده آنان را یکی از برنامه های این حوزه دانست و اظهار داشت: افزایش حداقل 10درصدی حرفه‌آموزی، آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، ایجاد اشتغال و توانمندسازی برای معتادان بهبودیافته و خانواده آنان با بهره‌گیری از ظرفیت خیرین  وبا اولویت بهبودیافتگان ترخیص شده از مراکز موضوع ماده 16 از برنامه های  شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان می باشد.
وی افزود: افزایش حمایت از کارآفرینان و کارفرمایان برای حمایت و مداخله فعال در زمینه اشتغال بهبودیافتگان، ایجاد ساز و کار اجرایی لازم برای حمایت و کمک به راه‌اندازی کارگاه‌های اشتغال و عرضه محصولات تولیدی بهبودیافتگان از دیگر برنامه های این حوزه  می باشد.
وی گفت: طراحی و اجرای طرح ملی استانداردسازی، رتبه‌بندی و توانمندسازی سازمان‌های مردم نهاد با رویکرد اجتماعی به منظور سطح‌بندی دقیق سازمان‌های مردم نهاد از نظر توانمندی‌های علمی و اجرایی و همچنین افزایش سرمایه‌های اجتماعی در امر مبارزه همه جانبه با موادمخدر و روانگردان‌ها در استان‌های کشور یکی از اولویت ها وبرنامه ها می باشد.
حسینی تصریح کرد: آیین‌نامه اجرایی «طرح جامع صیانت و حمایت‌های اجتماعی از بهبود یافتگان و خانواده آنها» به منظور ساماندهی و اتخاذ تدابیر موثر در فرآیند صیانت اجتماعی، حرفه‌آموزی، توانمندسازی و ایجاد ظرفیت اشتغال برای بهبودیافتگان و خانواده‌های آنها در استان تدوین شده است.
 معاون استاندار در ادامه گفت: ساماندهی و ارائه کلیه خدمات مراقبت بعد از خروج از مراکز موضوع ماده 16 و اجرای تبصره ذیل آن و احکام مرتبط مندرج در قانون برنامه ششم توسعه برای گسترش مراکز توانمندسازی و صیانت اجتماعی به ویژه در کلانشهرها با مشارکت سازمان بهزیستی کشور و شهرداری‌ها و سایر دستگاه‌های اجرایی ذیربط از دیگر فعالیت های شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان می باشد.
وی افزود: هدف ما تقویت رویکرد اجتماعی و افزایش مشارکت سازمانهای مردم نهاد و تشکل‌های مردمی، خصوصی و تعاونی در عرصه های مختلف امر مبارزه به ویژه کاهش تقاضای مواد مخدر می باشد.
وی گفت: توسعه ظرفیت‌های مردمی و گسترش حضور تشکل‌ها و سازمان‌های غیردولتی و گروه‌های مختلف اجتماعی در محیط‌های مختلف آموزشی، کاری و کارگری و محلات با هدف پیشگیری اولیه از اعتیاد و مصون‌سازی اقشار سالم جامعه در کانون‌های هدف شهری، روستایی و عشایری در دستور کار قرار دارد.
 معاون استاندار تعداد سازمان های مردم نهاد در حوزه مبارزه با مواد مخدر و اعتیاد  را 220 تشکل ذکر کرد و اظهار داشت: 31 تشکل در حوزه درمان، 37 تشکل در حوزه پیشگیری و 152 تشکل در حوزه تیم اجتماع محور فعال هستند.
وی افزود: در حوزه توانمند سازی سازمانهای مردم نهاد تاکنون 1176 دوره آموزشی برای ساکنین محلات حاشیه شهر برگزار شده است.
 حسینی با  اشاره به فعالیت های صورت گرفته شده در حوزه صیانت اجتماعی گفت: برگزاری کارگاه های مهارت شغلی توسط سازمانهای مردم نهاد، ایجاد اشتغال برای  1502 نفر از بهبود یافتگان از ابتدای سال 96  تا کنون ، برگزاری دوره های آموزشی فنی و حرفه ای در مراکز ماده 16 به تعداد 30 هزار و 761 نفرساعت و  برگزاری دوره های آموزشی فنی و حرفه ای در مراکز ماده 15 به تعداد 11 هزار و 188 نفر ساعت از جمله فعالیت های حوزه صیانت اجتماعی می باشد.
وی افزود: در حوزه اشتغال نیز تاکنون 27 کارگاه برای 833 نفر برگزار شده است.
معاون استاندار با تقدیر از فعالیت های سازمان بهزیستی و شهرداری مشهد اظهار داشت: طرح مانا در حوزه اشتغال معلولین، کیفیت بخشی به مراکز ماده 16 و مردمی کردن آنها از طریق ایجاد شورای مشارکت و پرداختن حق کارفرما به کارگاه ها و شرکت ها برای مدجویان بکار گرفته شده از جمله فعالیت های قابل تقدیر سازمان بهزیستی استان می باشد.
وی افزود: راه اندازی 20 خانه بین راهی برای ترخیص شدگان از مراکز ماده 16 در راستای شهر بدون اعتیاد و واگذاری سوله 2 هزار متری برای پاکسازی شهر از اعتیاد از جمله فعالیت های قابل تقدیر شهرداری مشهد می باشد.
 
 

آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین