امروز : سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
۰۵:۵۰
کد خبر: ۴۵۴۴
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۵
تعداد بازدید: ۷۱۸۲
گزارش اختصاصی مدّاح نیوز از:
مراسم تحلیف شورای پنجم صبح امروز (چهارشنبه) با حضور رئیس پلیس تهران بزرگ، معاون سیاسی وزیر کشور، استاندار تهران، فرماندار تهران و تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی برگزار شد.


به­گزارش«.مدّاح.نیوز.»؛، مراسم تحلیف شورای پنجم در تالار شورای شهر برگزار شد. در این مراسم سردار رحیمی؛ رئیس پلیس تهران بزرگ، علی اصغر علی احمدی٬ معاون سیاسی وزیر کشور، سید حسین هاشمی؛ استاندار تهران، عیسی فرهادی؛ فرماندار تهران، علیرضا رحیمی؛ نماینده مردم تهران در مجلس شورای  اسلامی٬ طیبه سیاوشی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، پروانه سلحشوری؛ رییس فراکسیون زنان مجلس و فاطمه ذوالقدر دیگر نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی حضور داشتند.

در این مراسم اعضای شورای پنجم سوگند یاد کردند که متن آن به این شرح است: «من در برابر کلام‌الله مجید، به خداوند متعال سوگند یاد می‌کنم و با تکیه بر شرف انسانی خویش تعهد می‌نمایم که در حفظ امانت و انجام هرچه بهتر وظایفم و خدمت به مردم کوشا باشم و قانون اساسی و سایر قوانین و مقررات کشور را در چارچوب وظایف و اختیارات خود مراعات نمایم و در همه زمینه‌ها عدالت و انصاف را در نظر داشته و مادام که در شورای اسلامی شهر عضویت دارم در رعایت صرفه و صلاح و پیشرفت امور شهر و شهرداری اهتمام نمایم.»

فرماندار تهران: اعضای شورای پنجم با رای بی‌نظیری انتخاب شدند

در ادامه مراسم عیسی فرهادی، فرماندار تهران با بیان اینکه امروز روز مبارکی برای شروع بکار شورای پنجم است، اظهار کرد: این دوره از انتخابات کار بسیار سنگین بود و 4 هزار شعبه اخذ رای و 91 هزار عوامل اجرایی کار را انجام دادند. همچنین سه هزار نفر در این دوره ثبت نام کردند و ما 53 درصد افزایش نسبت به دوره چهارم داشتیم و در نتیجه از بین 3 هزار نفر امروز 21 نفر برای شورای پنجم با رای بی‌نظیری انتخاب شدند.

معاون استاندار تهران با بیان اینکه در این دوره از انتخابات 33 درصد افزایش آرا را داشتیم که در نوع خود بی‌نظیر بوده‌است، گفت: در این انتخابات دو نظارت وجود داشت، نظارت شورای نگهبان به دلیل همزمانی با انتخابات ریاست‌جمهوری و در کنار آن نظارت مجلس شورای اسلامی برای برگزاری انتخابات شوراهای شهر و روستا را داشتیم.

وی ادامه داد: ما در این دوره روان‌ترین انتخابات را برگزار کردیم و در هر دقیقه 240 هزار رای در شهر تهران اخذ شد که نسبت به چهار دوره گذشته بی‌سابقه بود و در کمترین زمان ممکن انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستا به تایید شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی رسید و با کمترین اعتراضات روبرو بودیم.

فرهادی با بیان اینکه در این دوره گرایش مردم بیشتر به سمت لیست‌ها بود، گفت: همین امر باعث شد که بجای اینکه نتایج در روزهای سه شنبه و چهارشنبه پس از انتخابات اعلام شود، همان روز اول و دوم اعلام نتایج صورت گیرد.

وی با اشاره به دوره چهارم شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: دوره چهارم یک دوره استثنایی از نظر گرایش‌های سیاسی بود، اما خوشبختانه به بهترین شکل ممکن اعضای دوره چهارم مصوباتی برای گره‌گشایی مشکلات مردم داشتند و همراهی و همکاری استانداری برای تصویب مصوبات شورای شهر تهران کم نظیر بوده است.

او به برخی مصوبات دوره چهارم اشاره کرد و گفت: در دوره چهارم شورا 675 مصوبه در شورای شهر تهران به تصویب رسید که 132 مصوبه را کمیته تطبیق فرمانداری به دلیل اینکه طبق قوانین نبوده برگشت زد و از این تعداد 94 مصوبه اصلاح و 38 مصوبه به هیات حل اختلاف رفت و از این تعداد نیز 19 مصوبه با نظرات فرمانداری به تصویب رسید که این نشان دهنده این است که گروه تطبیق که متشکل از فرمانداری و وزارت کشور و استانداری است به قوانین شهری آشنا هستند.

فرماندار تهران تصریح کرد: مصوبات شاخص دوره چهارم تصویب لایحه بودجه 93،94،95 و 96 بود، الزام شورای اسلامی شهر تهران به پیگیری انتخابات شورایاری‌ها علیرغم اینکه مقررات قانونی آن به تصویب نرسید، در این دوره بسیار خوب بود و شورایاری‌ها تشکیل شد. همچنین تعیین نرخ کرایه‌ها، اخذ عوارض و استقرار شعب بانک‌ها، لایحه مجوز نمایشگاه شهر آفتاب و اساسنامه آن و لایحه عملیات ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از مصوبات برجسته شورای چهارم است.

معاون استاندار تهران با بیان اینکه با تجربه‌ای که از چهار دوره گذشته داریم و همچنین تخصصی بودن اعضای دوره پنجم قطعا دوره شکوفاتری در این دوره خواهیم داشت، گفت: طبق قانون تاکید شده جلسات رسمی شورای شهر باید در محل شورا باشد و به دلیل اینکه دوستان می خواستند بلافاصله انتخاب شهردار را داشته باشند در همین مکان مراسم را شروع کنیم.

در ادامه فرماندار تهران از هئیت رییسه سنی شورا برای آغاز مراسم تحلیف دعوت کرد.

خاطره الویری از شورای شهر سوم و آیت‌الله هاشمی

مرتضی الویری (رئیس سنی شورای شهر) با قرائت سوگندنامه به اهمیت این مراسم تاکید کرد و گفت: در مجلس سوم مرحوم آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی پیش از تحلیف وارد مجلس شورای اسلامی شدند و پیش از تحلیف گفتند؛ تحلیف فقط چند جمله نیست و مفهوم بیشتری دارد و سپس ایشان شخصاً متن سوگندنامه را با تامل و جمله به جمله قرائت کرد.

الویری در ادامه با یادآوری چندین نکته تصریح کرد: تحلیف شامل چهار نکته با اهمیت است: اول حفظ امانت، دوم رعایت قانون، سوم رعایت عدالت و انصاف و چهارم رعایت صبر و صلاح و پیشرفت.

وی افزود: کار شورای شهر اگرچه امروز رسماً آغاز می‌شود اما ما در شورای پنجم مشتاقانه به استقبال تحلیف و آغاز رسمی کار خود رفتیم و پیش از شورای رسمی نزدیک به 30 جلسه در شورای شهر برگزار شد.

درخواست استاندار تهران از اعضای شورای پنجم

در ادامه مراسم تحلیف شورای پنجم، سیدحسین هاشمی، استاندار تهران با بیان اینکه یک خواهش از شورای شهر تهران دارد، گفت: درخواست می‌کنم موضوع مصلی را در اولویت اصلی شورا قرار دهید و از بودجه هزار و 800 میلیاردی شورای برای اتمام این مکان استفاده کنید.

وی با تاکید بر اینکه اعتماد مردم بیش از هر چیز اهمیت دارد، گفت: ‌تهران دارای ویژگی خاصی است و کارهای خوب و بد آن کشوری می‌شود در نتیجه عملکرد شورای شهر و مصوباتش بازخورد کشوری خواهد داشت.

او ضمن تشکر از اعضای شورای چهارم ادامه داد: ما با شورای چهارم هیچ گونه چالش جدی نداشتیم.

هاشمی ادامه داد: رئیس ستاد انتخابات تهران توانست به خوبی انتخابات را اداره و مدیریت کند و ایشان تلاش کردند قانون اجرا شده و حق الناس رعایت شود.

او ضمن تشکر از میهمانان افزود: امیدوارم شورای پنجم با تعامل میان فرمانداری، استانداری و سایر نهادهای مربوط بتواند خدمات بهتری به مردم ارائه دهد چراکه این یک فرصت استثنایی است. قانون به معنای واقعی در انتخابات اعمال شد و توانستند انتخابات خوبی برگزار کنند و این انتخابات می‌تواند نمونه‌ای برای انتخاباتی بدون حاشیه و قانونی باشد.

استاندار تهران با تاکید بر اینکه ارائه خدمات بهتر وظیفه همه ماست، در ادامه به چند نکته اشاره کرد و گفت:‌ مردم انتظار دارند نمایندگان مجلس، فرمانداری همه باهم مسیر را ادامه دهند در حال حاضر شورایاری‌ها شورای مصوب ندارند به همین دلیل بازرس کل کشور حق برگزاری انتخابات پیش از مصوبات را گرفته است در همین راستا از شورای شهر و شورای عالی استان‌ها خواهش می‌کنیم مصوبه‌ای برای برگزاری انتخابات تصویب کنند و همچنین از نمایندگان مجلس درخواست می‌کنم دوفوریتی این طرح را در مجلس به تصویب برساند چراکه شورایاری از ضرورت‌های تهران است.

او در ادامه به معضل مشخص نبودن حریم تهران و سوءاستفاده عده‌ای از آن اشاره کرده و ادامه داد: در حال حاضر معضل آلودگی هوای تهران به شدت جدی بوده و از شورای شهر درخواست می‌کنیم در راستای نوسازی ناوگان اتوبوسرانی اقدامات لازم را انجام دهد.

استاندار تهران تاکید کرد: برای ساماندهی حریم تهران ضرورت تعامل شورای شهر و استانداری و فرمانداری و همچنین وزارت راه و شهرسازی لازم است تا بتوانیم اقدامات مناسبی را داشته باشیم.

او با اشاره به آلودگی شهر تهران خاطرنشان کرد: بحث بعدی که بسیار مهم است انتقال صنایع و کارگاه‌های آلاینده به خارج از تهران است. برخی از این صنایع 25 سال از عمرشان گذشته و فرسوده شده‌اند و باید به شهرک‌های صنعتی در اطراف تهران منتقل شوند.

او همچنین درباره ایمنی مترو تهران گفت: بحث دیگر ایمنی مترو است که از موضوعات بسیار حیاتی برای شهر تهران است و ما انتظار داریم شورای شهر تهران جلسات متعددی در این باره با ما در فرمانداری و استانداری داشته باشند تا تمام زوایای مختلف را برای ایمن‌سازی مترو تکمیل کنیم.

استاندار تهران با بیان اینکه یک خواسته شخصی از شورای شهر دارد، خاطرنشان کرد: ما در کشور جمهوری اسلامی ایران زندگی می‌کنیم و اعتقاد داریم که شیعه و 12 امامی هستیم و انقلاب ما یک انقلاب فرهنگی بود اما بعد از 30 سال هنوز مصلی تهران تمام نشده است.

هاشمی تاکید کرد: سال گذشته که قرار بود مسابقات بین‌المللی قرآن را آنجا برگزار کنند من از مسئولان برگزاری مسابقات در خواست کردم تا مسابقات در آنجا برگزار نشود این برای جمهوری اسلامی ایران خوب نیست و انتظار شخصی من و خواهشم از شورای پنجم این است که موضوع مصلی را به عنوان اولویت اول قرار دهید.

انتخاب رسمی هیئت رییسه شورای پنجم/ محسن هاشمی رئیس شورا شد

 پس از پایان مراسم تحلیف و با آغاز کار رسمی شورای پنجم انتخابات هیئت رییسه این شورا برگزار شد.

در این انتخابات محسن هاشمی با ۲۰ رای به عنوان رییس شورای شهر تهران و ابراهیم امینی با ۲۱ را به عنوان نایب رییس این شورا برگزیده شدند.

زهرا نژاد بهرام با کسب ٢١رای منشی اول و بهاره اروین نیز با کسب ١٩ رای منشی دوم شورا شدند.

علی اعطا نیز با کسب ١٩ رای سخنگوی شورای شهر پنجم شد.

مراسم تحلیف و انتخابات رسمی هیات رییسه شورای پنجم به پایان رسید و ادامه جلسه علنی شورا برای انتخاب شهردار بعد از تنفس برگزار می‌شود.

آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین