امروز : سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
۱۳:۴۲
کد خبر: ۴۵۳۳
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۱
تعداد بازدید: ۳۶۹۸
رئیس ستاد انتخابات کشور خبر داد:
مجریان و ناظران انتخابات ریاست جمهوری اگر قصد داوطلبی دارند باید قبل از ثبت‌نام از سمت خود استعفا دهند. اعضای دولت برای داوطلبی در انتخابات نیاز به استعفا ندارند
به­ گزارش«.مدّاح.نیوز.»؛ علی‌اصغر احمدی رئیس ستاد انتخابات کشور در پاسخ به این سؤال که چه کسانی باید برای داوطلبی در انتخابات ریاست جمهوری از سمت خود استعفا دهد و این موضوع شامل چه کسانی می‌شود، اظهار داشت: بر اساس ماده 37 قانون انتخابات ریاست جمهوری کلیه افرادی که مسئولیت مستقیم در امر انتخابات ریاست جمهوری به صورت اجرا یا نظارت دارند در صورتی می‌توانند داوطلب انتخابات ریاست جمهوری شوند که قبل از ثبت‌نام از سمت خود استعفا داده باشند و در آن سمت شاغل نباشند. 

وی در ادامه افزود: تمام کسانی که خود را واجد شرایط می‌دانند می‌توانند در این انتخابات ثبت‌نام کنند الا مجریان و ناظرین انتخابات ریاست جمهوری که طبق قانون اگر قصد داوطلبی در این انتخابات را دارند باید قبل از ثبت‌نام استعفا کرده باشند. لذا در این زمینه قانون بسیار شفاف است و همچنین تاریخ مشخصی هم برای دیگران وجود ندارد. مثلا اعضای دولت، قوه قضائیه و نمایندگان مجلس نیاز به استعفا ندارند الا کسانی که در اجرا و نظارت این انتخابات نقش ایفا می‌کنند که اگر قصد داوطلبی دارند باید از سمت خود استعفا دهند.

رئیس ستاد انتخابات کشور در پاسخ به این سؤال که هیأت اجرایی انتخابات ریاست جمهوری چه زمانی تشکیل می‌شود، تاکید کرد: در اجرای ماده 31 قانون ریاست جمهوری هیأت اجرایی مرکزی انتخابات ریاست جمهوری با توجه به رایزنی‌ و مکاتباتی که با هیأت مرکزی شورای نگهبان انجام گرفته طی روزهای آینده تشکیل خواهد شد.

احمدی با بیان اینکه ثبت‌نام از داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری در وزارت کشور (ستاد انتخابات کشور) انجام خواهد شد، اضافه کرد: بنا به دستوری که وزیر کشور صادر خواهد کرد از روز 22 فروردین کار تشکیل هیأت اجرایی انجام خواهد شد.

وی درباره زمانبندی تعیین صلاحیت داوطلبین انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا گفت: در حال حاضر فرمانداران و بخشداران سوابق کلی داوطلبان را به مراجع 4گانه استعلام ارسال کرده‌اند که آنها ظرف 10 روز یعنی از 7 تا 16 فروردین ماه فرصت دارند نتایج بررسی‌های خود را به فرمانداران و بخشداران ارسال کنند که از آن پس هیأت‌های اجرایی به مدت 7 روز بر صلاحیت داوطلبین را بررسی خواهند کرد و به طور کلی در 3 روز آینده هیأت‌های اجرایی صلاحیت داوطلبان را آغاز خواهند کرد.

منبع: فارس
آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین