امروز : پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 18
۱۲:۲۸
کد خبر: ۴۴۹۷
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۰
تعداد بازدید: ۳۵۴۹
تهدید اردوغان علیه اوباما؛
بازتاب وقوع حملات تروریستی خونبار در سوریه، تأکید رئیس جمهور ترکیه بر مواضع مداخله جویانه خود درباره سوریه، تهدید ترکیه علیه آمریکا در موضوع کردها، بازتاب سفر وزیر دفاع روسیه به تهران، دیدگاه دونالد ترامپ درباره جنگ آمریکا در عراق و پیشنهاد محرمانه آمریکا به کره شمالی، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است.
به­ گزارش«.مدّاح.نیوز.»؛ وقوع انفجارهای خونبار تروریستی در سوریه، از جمله مهمترین موضوعاتی است که از روز گذشته تاکنون مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار داشته است. خبرگزاری فرانسه ضمن پرداختن به این موضوع، از پذیرش مسئولیت انفجارها از سوی داعش خبر داده است. به نوشته این خبرگزاری، داعش مسئولیت حملات انتحاری روز یکشنبه در منطقه زینبیه در جنوب دمشق که دست کم ۶۲ کشته بر جای گذاشت را برعهده گرفت. داعش با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده دو عضو این گروه خود را در منطقه زینبیه منفجر کرده‌اند. داعش ماه گذشته نیز مسئولیت دو بمب گذاری در سوریه را که ۲۲ کشته برجای گذاشته بود بر عهده گرفته بود. این گروه همچنین دخالت خود را در حمله وسیع ماه ژانویه در نزدیکی حرم حضرت زینب که به مرگ ۷۰ نفر منجر شد، پذیرفته بود.

*****

در مطلبی دیگر درباره سوریه، رئیس جمهور ترکیه بار دیگر بر مواضع مداخله گرانه دولت خود در سوریه تأکید کرده است. به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، رجب طیب اردوغان گفته آنکارا این حق را دارد تا در سوریه یا هر جای دیگری که تهدیدی علیه خود مشاهده کند، عملیات انجام دهد. وی در این زمینه اظهار داشته: «ترکیه حق دارد تا در سوریه و مکان‌هایی که سازمان‌های تروریستی مستقر شده‌اند، عملیات انجام دهد؛ آن هم با توجه به تهدیداتی که آنکارا با آن روبرو است». اردوغان همچنین گفته: «اوضاع سوریه مساله حق حاکمیت کشورهایی نیست که قادر به کنترل همگرایی سرزمین خود نیستند. بر عکس، این مساله نشانگر عزم ترکیه برای حفاظت از حقوق حاکمیتی خود است. هیچ کس نمی‌تواند حق ترکیه برای دفاع از خود در برابر اقدامات تروریستی که ترکیه را هدف قرار می‌دهد، محدود کند. آن‌ها نمی‌توانند ترکیه را از استفاده از این حق خود منع کنند». 

*****

از سوی دیگر، برخی اخبار منتشره در مطبوعات ترکیه، از تهدید اردوغان به بستن پایگاه هوایی «اینجرلیک» که مورد استفاده نیروهای آمریکایی است، حکایت دارد. بر اساس گزارش«العربیه»، مطبوعات ترکیه فاش کردند، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در گفتگوی تلفنی با باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، تهدید کرده پایگاه هوایی اینجرلیک را بر روی هواپیماهای آمریکایی خواهد بست. اردوغان به اوباما درباره هر نوع حمایت جدید آمریکا از حزب کردی اتحاد دموکراتیک سوریه هشدار داده و تهدید کرده پایگاه اینجرلیک را خواهد بست. پایگاه هوایی اینجرلیک محل استقرار جنگنده‌های آمریکایی است که مواضع تندرو‌ها در سوریه را هدف قرار می‌دهند. همزمان، دیگر منابع خبری نیز می گویند اختلاف ترکیه با آمریکا بر سر حمایت از کردهای سوریه که آنکارا آنان را به دخالت در بمب گذاری اخیر متهم می‌کند، گسترده‌تر شده است.

*****

سفر وزیر دفاع روسیه به تهران، از جمله دیگر موضوعاتی است که از روز گذشته مورد توجه مطبوعات و رسانه های مختلف قرار گرفته است. اما بر اساس گزارش «ایتارتاس»، سخنگوی رئیس جمهور روسیه، سفر وزیر دفاع این کشور به تهران را بخشی از گفت‌و‌گوهای عادی میان مسکو و تهران توصیف کرده است. به گفته دیمیتری پسکوف، سرگئی شویگو این سفر را در پاسخ به سفر اخیر سردار حسین دهقان، همتای ایرانی‌اش به مسکو انجام داده است تا ادامه‌ای بر مذاکرات همیشگی دوجانبه دفاعی میان ایران و روسیه باشد. وی از همکاری‌های فنی و نظامی میان تهران و مسکو به عنوان یکی از محورهای مذاکرات وزیران دفاع روسیه و ایران در تهران یاد کرده است. وزیر دفاع ایران در سفر به مسکو در کاخ کرملین با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری این کشور بیش از یک ساعت دیدار و پیرامون مسائل دوجانبه، منطقه‌ای وبین المللی گفت‌و‌گو کرده بود.

*****

اما مطابق معمول، اخبار مربوط به رقابت های انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا نیز بخشی از مطالب امروز مطبوعات و رسانه ها را به خود اختصاص داده است. شبکه خبری «فاکس نیوز» گفت و گویی را با دونالد ترامپ، نامزد جنجالی جمهوری خواهان آمریکا انجام داده که وی در آن ضمن انتقاد از جنگ آمریکا در عراق، این جنگ را باعث تقویت موضع ایران در عراق دانسته است. وی در این زمینه اظهار داشته: «ما در جنگ عراق، این کشور را گرفتیم و دو دستی تقدیم ایرانی‌ها کردیم». وی افزوده: «در مورد جنگ عراق، باید بگویم این جنگ یک فاجعه بود و این را هم بگویم که من از‌‌ همان ابتدا با آن مخالف بودم. ولی اینکه من گفتم آن‌ها عملیات نظامی موفقی داشتند، منظورم موفقیت حرفه‌ای یگان عملیاتی آن‌ها بود؛ ولی با جنگ مخالف بودم. جنگ عراق یک فاجعه بود و تصمیم برای این جنگ، بد‌ترین تصمیمی بود که یک کشور در دنیا تا کنون اتخاذ کرده است». 

*****

در نهایت، در میان دیگر موضوعات، روزنامه «وال استریت ژورنال» از پیشنهاد محرمانه آمریکا به کره شمالی برای انجام مذاکراتی درباره برنامه هسته ای این کشور خبر داده است. به نوشته این روزنامه، دولت اوباما به طور محرمانه با مذاکرات صلح با کره شمالی موافقت کرده و پیش شرط خود را برای برداشتن گامهایی در جهت برچیدن برنامه هسته ایش را پیش از هرگونه مذاکره کنار گذاشته است. در پیشنهاد بازنگری شده دولت اوباما، از کره شمالی خواسته شده بدون پذیرش شرط تعیین شده، تنها برای بحث در مورد برنامه هسته ایش پای میز مذاکره بیاید اما این تقاضا که چند روز پیش از آخرین آزمایش هسته‌ای پیونگ یانگ در ششم ژانویه صورت گرفت، رد شده است. یشنهاد متقابل آمریکا یکی از چند مورد تلاش دولت اوباما برای خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی در دومین دوره ریاست جمهوریش همزمان با مذاکره با ایران در مورد برنامه هسته‌ای آن کشور بود.

منبع: تابناک
آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین