امروز : جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
۱۸:۰۷
کد خبر: ۴۴۶۴
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۱
تعداد بازدید: ۱۶۸۲
به منظور بررسی تحولات منطقه و گفتگوهای سوری - سوری؛
نشست سوری-سوری ايران، سوئيس و سوريه درحالی آغاز شد که عربستان حمايت های علنی خود را از داعش شدت بخشيده است.
به­گزارش«.مدّاح.نیوز.»؛ اجلاس سه جانبه ايران، سوئيس و سوريه با هدف بررسي آخرين وضعيت انساني بحران سوريه در سطح معاونان وزرای امور خارجه سه کشور در تهران آغاز شد. 
اميرعبداللهيان در آغاز اين نشست  گفت: تحول جديدی در پی قطع روابط تهران- رياض به عمل آمده و اين تصميم نادرست، نابخردانه و نسنجيده عربستان بر منطقه و مذاکرات مربوط به سوريه  تاثير دارد.

وی افزود: تهران به گفتگو های وين و نيويورک درباره سوريه  قويا پايبند است و تمام تلاش خود را در اين زمينه انجام خواهد داد و با  رايزنی های خود با سازمان ملل و دولت سوريه  برای حل بحران اين کشور تلاش خواهد کرد . وی به مقامات عربستاني گفت از تاريخ درس بگيرند و نقش سازنده را در تحولات منطقه دنبال کنند.

در اين نشست احمد ارنوس و بست لر معاونان وزرای امور خارجه سوريه و سوييس نيز با تجليل از نقش جمهوری اسلامي ايران در حمايت از مردم سوريه  به تشريح وضعيت موجود در سوريه و ارسال کمک های انسان دوستانه به اين کشور پرداختند. اين نشست هم اکنون در پشت درهای بسته با گزارش معاونان امور خارجه سوريه و سوييس ادامه دارد.

اين نشست در حالي در سطح معاونان وزرای امور خارجه سه کشور ايران، سوئيس و سوريه درتهران برگزار می شود که رژيم عربستان سعودی حمايت های علنی خود از تروريست های منطقه به ويژه گروهک تکفيری - وهابی داعش را در عراق و سوريه شدت بخشيده است.

در نشست معاونان وزرای خارجه سه کشور ايران، سوئيس و سوريه در تهران البته درباره چگونگی کمک به آوارگان سوری و نيز گفتگوهای سوری ـ سوری گفتگو مي شود. موضوع ديگر نشست، تحولات منطقه اعلام شده است.

وزارت خارجه روسيه نيز بيانيه داد و خواستار تحقيق درباره احتمال ارسال گاز «سارين» از طريق ترکيه به داعش شد. روسيه، از تعلل و كارشكنی دولتهای غربی در مسير تحقيقات دقيق درباره استفاده گروههاي تروريستی به ويژه داعش در سوريه از سلاح های شيميايی انتقاد كرده است.  وزرات امور خارجه روسيه تاکيد کرد غرب همچنان به ترانه سرايی و اتهام زدن به ارتش سوريه درباره استفاده از سلاح شيميايی ادامه مي دهد.

البته بررسي تحولات عميق منطقه موجب شده تا وزير امور خارجه عراق نيز به منظور رايزنی با مقامات کشورمان وارد تهران شود.
بر اساس اين گزارش، ابراهيم جعفری وزير امور خارجه عراق، عصر امروز با آقای روحاني رئيس جمهور ديدار و دو طرف راجع به مسايل دو جانبه و منطقه به رايزنی می پردازند. از جمله محورهای رايزنی های وزير امور خارجه عراق با مقامات کشورمان در تهران، روابط و مناسبات دو جانبه، مسائل منطقه ای و بين المللی خواهد بود.

تا ساعاتي ديگر نيز ديدار و مصاحبه مشترک ظريف - جعفري با خبرنگاران در وزارت امور خارجه برگزار مي شود. عربستان به تازگي برای سرپوش گذاشتن بر جنايتش  نسبت به سربريدن آيت الله نمر روحانی برجسته دينی اين کشور، دست به اقدام عجيبی زده و رابطه سياسی خود را با جمهوری اسلامي ايران قطع کرده است. رئيس جمهور کشورمان نيز در همين باره گفت: بی ترديد هيچگاه، حربه قطع رابطه، نمي‌تواند آن جنايت بزرگ را بپوشاند.
جابری انصاری سخنگوی وزارت امور خارجه نيز رفتارها و سياست هاي نابخردانه و عقيم رژيم سعودي را موجب گسترش تروريسم در منطقه دانست و گفت: اين رژيم با اقدامات خود، بی ثباتی را در برخي کشورها دامن زده است. به گفته سخنگوی دستگاه ديپلماسی کشورمان، دولت عربستان علاوه بر حمايت از تروريست ها، با منتقدان داخلی خود هم با زبان اعدام و سرکوب سخن مي گويد. وی تأکيد کرده است که نتايج اين سياست عقيم و غير مسئولانه متوجه عاملان آن شده و دولت عربستان تاوان سختی بابت پی گيری اين سياست ها خواهد پرداخت.
آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین