امروز : سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 23
۱۶:۴۰
کد خبر: ۴۴۵۸
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۱
تعداد بازدید: ۱۸۳۳
عضو کمیسیون امور خارجی پارلمان آلمان
سیاستمدار و منتقد دولت آلمان ضمن انتقاد شدید از روابط کنونی دولت کشورش با عربستان با توجه به موارد گسترده نقض حقوق‌ بشر در این کشور، خواستار تجدید‌نظر برلین در روابط با ریاض شد. اعدام‌های اخیر، نشانه وحشت آل‌سعود است و صادرات سلاح به ریاض باید متوقف شود.

به­گزارش«.مدّاح.نیوز.»؛ در پی تحولات اخیر در منطقه به ویژه اعدام‌های گسترده در عربستان از جمله اعدام «شیخ باقر النمر» روحانی برجسته شیعه عربستانی، «سویم داگدلن» سخنگوی روابط بین‌الملل فراکسیون حزب چپ در آلمان و عضو کمیسیون امور خارجی پارلمان آلمان که از منتقدان سیاست‌های این کشور در زمینه روابط برلین با ریاض است در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل فارس به تشریح دیدگاه‌های خود در این زمینه پرداخت.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا با وجود هشدارهای جامعه جهانی، عربستان شیخ‌نمر را اعدام کرد، گفت: «حکم اعدام در مجموع پذیرفتنی نیست و فرقی ندارد که مربوط به کجا باشد. اعدام شیخ‌نمر مانند اعلان جنگی به اقلیت شیعه در این کشور بود. (ضمن اینکه) اعدام‌های گسترده دیکتاتوری سعودی، صلح را در منطقه به خطر می‌اندازد اما دیکتاتوری عربستان، برای حفظ قدرت متکی به تروریسم هم در داخل و هم در خارج کشور است.»

داگدلن درباره امکان تداوم نارضایتی‌ها در عربستان هم معتقد است که  اعدام‌های اخیر نشانه وحشت خاندان سلطنتی است و به خصوص چنین اقداماتی می‌توانند آغازی باشند بر پایان ظلم سعودی‌ها در شبه جزیره عربستان. سخنگوی روابط بین‌الملل فراکسیون حزب چپ می‌گوید: «برداشت من از سفری که اکتبر گذشته پس از ایران به عربستان داشتم این است که مردم به شدت از فساد موجود در خاندان سلطنتی ناراضی هستند.»

وی در پاسخ به این پرسش که واکنش کشورهای غربی چه خواهد بود و آیا آنها در روابط خود با عربستان تجدید‌نظر خواهند کرد، به تازه‌ترین حمایت‌های غرب از ریاض اشاره کرد و گفت: «کشورهای غربی به رهبری آمریکا، عربستان و ترکیه را به چشم شرکای راهبردی خود در منطقه می‌بینند و از نظر آنها ائتلاف اخیر عربستان و ترکیه هم اقدامی قانونی است که سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) هم از آن حمایت می‌کند. این رویکرد، به نوعی به احیای سیاسی امپراتوری عثمانی مربوط می‌شود اما شیعیان و کردها مانع از تحقق برنامه‌های قدرت‌های منطقه‌ای می‌شوند.»

معامله تسلیحاتی آلمان با عربستان دیگر موضوعی بود که این نماینده پارلمان درباره اقدامات آتی دولت این کشور درباره آن موضع‌گیری کرد. داگدلن گفت: «دولت آلمان صادرات تسلیحاتی به عربستان را ادامه می‌دهد. ارتباط اقتصادی آلمان با عربستان با توجه به نقض حقوق‌بشر در این کشور همچنان بالاست. این موضوع تحت فشار گذاشتن دگراندیشان و اقلیت‌ شیعه، سرکوب فعالان حقوق‌بشر و حکم اعدام که به صلیب کشیدن افراد هم جزئی از آن است را در بر می‌گیرد. به همین دلیل باید چرخشی بنیادی در سیاست آلمان در برابر کشورهای حاشیه خلیج فارس و عربستان صورت گیرد.»

وی افزود: «صادرات تسلیحاتی به سلطنت دیکتاتور سعودی باید هر چه سریعتر پایان یابد. از جمله به این دلیل که در حمله یمن از تسلیحات آلمانی استفاده می‌شود. همچنین حمایت از پادشاهی سعودی هم باید مدتی متوقف شود چرا که (این کشور) تروریسم اسلامی (تکفیری) را در منطقه رواج می‌دهد.»

 

تاثیر پیامدهای تحولات اخیر بر بحران سوریه و یمن آخرین موردی بود که  داگدلن به عنوان یکی از اعضای کمیسیون امور خارجی به آن اشاره کرد و گفت: «دیکتاتوری سعودی تاکنون با انتقال سلاح برای جنایتکاران تکفیری در سوریه تلاش کرده است تا از دستیابی به راهکاری سیاسی برای حل بحران این کشور جلوگیری کند. اعدام‌های اخیر هم از این جهت اهمیت دارند که قبل از برگزاری دور جدیدی از مذاکرات صلح صورت گرفتند. مشابه همین اقدامات را داعش به وسیله تهدید شیعیان و تحت فشار گذاشتن آنها در صورتی که از تفکر وهابی پیروی نکنند، صورت داد. از طرفی ریاض تمایل ندارد که در یمن آتش‌بس برقرار کند. در واقع تا زمانی که دیکتاتوری وهابی در ریاض با حمایت غرب بر مسند قدرت است، خواستار هیچ صلحی در یمن نیست.»

منبع: فارس
آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین