امروز : پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 18
۲۲:۴۵
کد خبر: ۴۴۰۷
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۴
تعداد بازدید: ۲۷۶۱
این «پهلوان» با مدرک دیپلم «پدیده» ساز شد؛
و اکنون یکی از ثروتمندان ایران است؛ از همان دسته از ثروتمندانی که پول برایش پول می آورد. پهلوان مقدم تنها دارای مدرک دیپلم است و با دیپلم توانسته است چنین دستگاه عظیمی را برای خود در داخل و خارج از کشور فراهم کند.
پديده از ابتدا تا كنوناو اکنون یکی از ثروتمندان ایران است؛ از همان دسته از ثروتمندانی که پول برایش پول می آورد. پهلوان مقدم تنها دارای مدرک دیپلم است و با دیپلم توانسته است چنین دستگاه عظیمی را برای خود در داخل و خارج از کشور فراهم کند؛ موضوعی که شرکت های ساختمانی زیادی با مدیرهای با تجربه و البته تحصیلکرده از آن عاجز هستند...

به­گزارش«.مدّاح.نیوز.»؛ پروژه های چندین هکتاری از کیش تا مشهد، سیر صعودی قیمت سهام هایش و غیره و غیره همه دسته به دست هم داد تا نام پدیده شاندیز به عنوان یک پروژه وسیع بر سر زبان ها بیفتد. اما اکنون دادستانی کل کشور با توجه به گسترده تر شدن ابعاد تخلفات مالی شرکت های «پدیده شاندیز»، «تبرک» و «پردیسبان» تمامی تبلیغات رسانه‌ای این شرکت‌ها را در صدا و سیما و روزنامه‌ها ممنوع کرده است.

شرکت توسعه بین‌المللی صنعت گردشگری پدیده شاندیز در تاریخ ۱۸ بهمن ۱۳۸۳ تحت شماره ۲۲۸۲۹ نزد اداره ثبت شرکت‌های مشهد تحت نام شرکت سرمایه‌گذاری کاوشگران سهام (سهامی عام) به ثبت رسید. در ادامه و در تاریخ ۲۸ آبان ۱۳۸۷ با تصمیم مجمع عمومی فوق‌العاده نام شرکت به شرکت توسعه بین‌المللی صنعت گردشگری پدیده شاندیز (سهامی عام) تغییر پیدا کرد.

پهلوان شاندیز از ارتباط با حامد کرزای تا آستان قدس 
تبلیغات و پروژه ها به قدری وسیع و گسترده هستند که اولین سوالی که به ذهن مردم عادی خطور می کند این است که مدیر و مالک این پروژه وسیع کیست؟ نام او را تا الان خیلی ها فهمیده اند. مالک پدیده شاندیز شخصی است به نام محسن پهلوان مقدم. او اکنون یکی از ثروتمندان ایران است؛ از همان دسته از ثروتمندانی که پول برایش پول می آورد. پهلوان مقدم تنها دارای مدرک دیپلم است و با دیپلم توانسته است چنین دستگاه عظیمی را برای خود در داخل و خارج از کشور فراهم کند؛ موضوعی که شرکت های ساختمانی زیادی با مدیرهای با تجربه و البته تحصیلکرده از آن عاجز هستند. 

دامنه فعالیت های او البته تنها به داخل ایران محدود نشده و سابقه فعالیت تجاری در خارج از کشور را نیز دارد. خود در یکی از مصاحبه هایش تعریف کرده است که پیش از ایران در افغانستان سرمایه گذاری کرده و حتی زلمای خلیل زاد، سفیر واشنگتن در افغانستان میهمان رستورانش شده است: « هنوز سر و صدای جنگ در افغانستان نخوابیده بود كه سرمایه‌ای زیاد را با خودم برداشتم و رفتم افغانستان. آن دورانی كه من به افغانستان رفتم، از ساعت ۶ بعدازظهر در كابل حكومت نظامی بود و سروصدای درگیری‌های پراكنده هم در حاشیه كابل شنیده می‌شد. برق و آب نبود. با سطل از چاه، آب می‌كشیدیم. هیچ امكاناتی نبود. درآن وضعیت، من با شهردار كابل مذاكراتی داشتم و توانستم ۴هزار متر زمین بگیرم. 

اصلا برایشان قابل باور نبود كه یك خارجی، بخواهد در افغانستان جنگ‌زده سرمایه‌گذاری كند. به آنها وعده دادم یك رستوران شیك در افغانستان بسازم. آنها هم، این ۴ هزار متر زمین را به من دادند ... پس از این‌كه رستوران را افتتاح كردم، پاتوقی شد برای وزیران افغانستان. حتی حامد كرزای هم، برای یك وعده به رستوران ما آمد. از همه مهم‌تر چیزی ‌كه برای سفارت ایران هم غیرقابل پیش‌بینی بود، حضور زلمای خلیل‌زاد، سفیر وقت ایالات متحده آمریکا در رستوران ما بود.»

البته دامنه سرمایه گذاری های او در افغانستان تنها محدود به افتتاح رستوران در افغانستان نشد و برای سرمایه گذاری بعدی، حق انحصاری بیلبوردهای افغانستان را از حامد کرزای خرید: « پس از افتتاح رستوران در افغانستان، من به فكر یك تجارت دیگر در افغانستان افتادم؛ برای همین هم، تمام حق انحصاری بیل‌بورد‌های تبلیغاتی افغانستان را به مدت ۲۰ سال از حامد كرزای گرفتم. براساس قراردادی كه با كرزای بستم، برای ۲۰ سال حق انحصاری بیل‌بورد‌ها به من واگذار شد. دریك دیدار رسمی، حامد كرزای به همراه ۷ تن از وزیرانش پای این قرارداد را امضا كردند. البته اصلا نمی‌دانستند فضای شهر را می‌فروشند. برای همین هم، یك هواپیما گرفتم و چندنفر از وزرا را با خود به ایران آوردم تا در دیدار با شهرداری تهران، متوجه شدند بیل‌بوردهای تبلیغاتی، یكی از روش‌های درآمدزایی شهری است. قرارداد بدی هم نبستم؛ سودی كه از تبلیغات نصیب‌مان می‌شد، یك سوم به دولت افغانستان می‌رسید، دو سوم به من. تا الان ۴۵۰ بیل‌بورد تبلیغاتی در افغانستان نصب كرده‌ایم.

در این وضعیت، دیگر در افغانستان شروع كردم به ساختمان سازی. چند مجتمع را كلنگ زدم. البته دراین مدت، آستان قدس رضوی هم، در افغانستان سرمایه‌گذاری كرد و شریك ما شد. تا پیش از این، ما شركت «ایران- افغان» بودیم. پس از آن شدیم، شركت «ایران- افغان- رضوی.» ۴۰ درصد من،۳۰ درصد آستان قدس، ۳۰ درصد هم دولت افغانستان. من در این مدت، تجارت در ایران را ضعیف كرده بودم. مدیریت كارهای ایران را به یكی از دوستان سپرده بودم. ۲ هفته افغانستان بودم و یك هفته ایران.»

پهلوان گفته بود که «جدیدترین پروژه من راه‌اندازی شعبه پدیده شاندیز در تهران است. فعلا به دنبال خرید زمین آن هستم و مذاكراتی را هم با ارتش داشتم تا زمینی را در اقدسیه تهران بخرم؛ اما یك پروژه بزرگ دیگر هم دارم. می‌خواهم كلنگ بزرگترین مجموعه تفریحی خاورمیانه را در شاندیز بزنم. در این پروژه تعهد می‌دهیم فاز اول آن را كه ۲۱۰ هزار متر زیربنا دارد، در عرض یك سال بسازم. قرارداد ساخت آن را با یك شركت آلمانی- اسپانیایی بسته‌ام. در این پروژه، بزرگ‌ترین شهربازی سرپوشیده خاورمیانه را تاسیس خواهم كرد. یك مركز خرید بزرگ، یك مجموعه رستوران و تالارهای پذیرایی هم درنظر دارم.»

در شرایطی که کارآفرینان تحصیلکرده و جوان از یک سرمایه گذاری بی حاشیه و بدون سنگ اندازی های اداری عاجز شده اند و به دلیل سلطه روابط بر ضوابط، نمی توانند از یک کسب و کار کوچک برندهای قدرتمند بسازند، یک سوال مهم دیگر نیز پیش می آید. چگونه یک فرد با مدرک دیپلم توانسته است به این حجم ثروت و سوددهی دست یابد؟ آیا او نیز به جایی وصل است و با سیاسی ها نشست و برخواست دارد؟ اين سوالات در حالی مطرح شده كه برخی رسانه‌ها اعلام كردند: مهدی‌ هاشمی رفسنجانی و دو پسر کوچکش با پسر آقای طبسی و به همراه محافظش از پروژه «پديده» بازديد و طی صحبتی با محسن پهلوان مالک پديده شانديز حمايت خود را از پروژه اعلام کردند. بر اساس اعلام اين رسانه‌ها‌ هاشمی گفته است: شما کارتان را انجام دهيد و ماهم شما را حمايت می‌کنيم! البته نام افراد ديگری مانند مشايی هم در اين طرح به ميان آمده است كه نه تاييد و نه تكذيب شده است.

تخلفات شاندیز چیست؟
در اختیار گرفتن دهها هکتار زمین : رییس سازمان اراضی کشاورزی اعلام کرد که شرکت پدیده شاندیز ۴۵ هکتار از اراضی خارج از محدوده را در اختیار گرفته و سپس برای قانونی کردن این تخلف این اراضی را به شهر ملحق کرده است. بررسی‌های صبحانه نشان داد، شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در دو جلسه رسمی خود در مورخه ۲۳ دی ماه و ۷ بهمن ماه، زوایای مختلف حقوقی و فنی این پروژه را مورد بررسی قرار داده و تصمیمات مهمی درباره آن اتخاذ کرده است که بخشی از این تصمیمات، در قالب نامه شماره "۶۱۲۲۷/۳۰۰ " در تاریخ ۲۸ دی ماه، به استاندار خراسان رضوی رسما ابلاغ شده است.

تبلیغات: به گزارش رسانه ها در شهریور ۱۳۹۲ ، بدلیل دروغگویی در تبلیغات شرکت پدیده از تبلیغ در صداوسیما منع شده است همچنین تبلیغات این شرکت در لیگ برتر نیز با حکم قضایی ممنوع شد این اقدام با شکایت وزارت راه و شهرسازی از این شرکت صورت گرفت. در تبلیغات این طرح بزرگ بزرگ‌ترین پروژه این شرکت به نام «شهر پدیده شاندیز» معرفی می‌شود این در حالی است که طبق ماده چهارم «قانون تعاریف و ضوابط تقسیمات کشوری» شهر محلی است با حدود قانونی که در محدوده جغرافیایی مشخص. از طرف دیگر در همین تبلیغ تلویزیونی فردی نشان داده می‌شود که به عنوان شهردار شهر به توضیح درباره ویژگی‌ها و اقدامات انجام شده برای تاسیس شهر پدیده می‌پردازد، در حالی‌که شهرهای جدید باید زیر نظر مدیرعامل اداره شوند. 

جدا از موضوع تبلیغات موضوع اقدامات غیرقانونی شرکت پدیده شاندیز و پیش فروش غیرقانونی واحدهای ساختمانی آن هم مطرح است. به نحوی که در تاریخ ۲۱ مردادماه سال جاری وزارت راه و شهرسازی طی نامه‌ای به رئیس قوه قضائیه اعلام می‌کند: نظر به شکایت اداره کل راه و شهرسازی استان خراسان رضوی از اقدامات شرکت پدیده شاندیز موضوع در دادسرای مشهد مطرح شده است و دادسار معاونت پیشگیری از وقوع جرم تحقق جرم را اعلام کرده و دستور توقف تبلیغات رسانه‌ای در این مورد را به صدا و سیما و وزارت فرهنگ و سازمان ورزش و جوانان ارسال کرده است. 

پیش فروش بدون مجوز : چند ماه قبل وزارت راه و شهرسازی نامه‌ای به رئیس قوه قضائیه داده بود که در آن آمده است: شرکت توسعه بین‌الملل شاندیز در مغایرت با ماده ۹ قانون منع فروش واگذاری اراضی مسکونی مصوب ۱۳۸۱ و ماده ۲۱ قانون پیش فروش ساختمان اقدام به پیش‌فروش ساختمان کرده است و این اقدام در حالی است که بر اساس قانون درج تبلیغات بدون مجوزهای لازم جرم محسوب می‌شود.

توقیف موقت فعالیت بدلیل تخلفات: شورای‌عالی شهرسازی و معماری کشور طی برگزاری دو جلسه در تاریخ ۲۸ دی ماه ۹۲ و ۱۲ بهمن ۹۲ با اعزام نمایندگان خود دستور توقف بخشهای اجرا نشده پروژه ساخت شهرک چندمنظوره پدیده شاندیز را صادر کرد. همچنین قباد افشار رییس سازمان امور اراضی طی تشکیل پرونده و ارجاع آن به شورای عالی حفظ حقوق بیت‌المال، ادامه ساخت این پروژه را به طور موقت و به دلیل انجام ندادن مراحل اداری و عدم پرداخت حقوق بیت‌المال متوقف اعلام کرد.

در مصوبه شورایعالی شهرسازی و معماری در زمینه گزارش طرح پدیده شاندیز آمده آمده است:
شورای عالی شهرسازی و معماری نمایندگان خود را برای نهایی کردن مدارک طرح جامع و ابلاغ آنها و همچنین انطباق این طرح با طرحهای مصوب به منطقه اعزام نماید. همچنین اگر پیشنهادی برای طرح مذکور هست از جمله انجام ارزیابی زیست محیطی، مراحل قانونی خود را طی نماید و ظرف مدت شش هفته نتیجه گزارش گردد. ضمنا شهرداری شاندیز موظف است هیچ مجوزی خارج از حدود طرحهای مصوب) مراجع تصویبی و شورای عالی شهرسازی و معماری) صادر ننماید و از تدام بخشهای اجرا نشده طرح تا تطبیق با طرحهای مصوب ممانعت بعمل آورد.

در عین حال جواد رجب زاده شهردار شاندیز که مجوزهای خلاف قانون را صادر کرده بود طی مصاحبه‌ای ضمن اعتراف به عدم پرداخت حقوق بیت المال در پروژه پدیده ادعا کرد «بحث پروژه پدیده شاندیز در رابطه با ساخت و ساز یک موضوع داخل استانی است و مدیران استان خراسان رضوی باید اعلام موضع کنند نه جهاد کشاورزی. موضوع پدیده شاندیز به استانداری خراسان رضوی، سازمان مسکن و شهر سازی این استان و شهرداری شاندیز مربوط می‌شود.» موضوعی که از سوی سازمان اراضی بی پاسخ نماند.

سهام و سهامداران این شرکت
اولین سهامدار که خود محسن پهلوان مقدم است. نفر دوم محمدرضا ریاحی است که در حالی ریاست هیأت مدیره مجموعه پدیده را بر عهده دارد که وی عضو سابق هیأت مدیره باشگاه فوتبال پدیده و نیز شرکت ابنیه و ساختمان پدیده شاندیز نیز هست. این فرد در حالی ۱.۱۹ درصد از سهام "پدیده” را در اختیار دارد که مدرک تحصیلی وی فوق لیسانس است. و اما سومین نام در جدول اعضای هیأت مدیره "پدیده”، مربوط به سعید ورودی طرقبه، مدیر عامل و نائب رییس هیأت مدیره شرکت ابنیه و ساختمان پدیده شاندیز با مدرک فوق لیسانس است که حدود ۱.۳ درصد از سهام شرکت پدیده را نیز تحت تملک خود دارد.
آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین