امروز : جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
۰۵:۳۶
کد خبر: ۴۲۱۱
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۱
تعداد بازدید: ۱۸۶۴
هرکسی در ایران ممکن است با کمی شانس رئیس‌جمهور شود؛
آقای روحانی تأکید دارد که وامدار هیچ جناحی نیست، بنابراین اگر کسی در عرصه سیاست بگوید وابسته به هیچ جناحی نیست همانند کسی است که در جامعه بگوید متعلق به هیچ خانواده‌ای نیست.
به­ گزارش«.مدّاح.نیوز.».؛حسین مرعشی عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی در گفت‌وگویی اظهار داشت: علی‌رغم گذشت بیش از صد سال از تجربه مردم‌سالاری یا دموکراسی هنوز جامعه ما در عرصه سیاست از جمله جوامع مبتدی به حساب می‌آید به همین دلیل است که معمولاً در انتخابات‌ها با یک روند قابل پیش‌بینی روبه‌رو نیستیم و با پدیده مواجه هستیم.

*پدیده‌های انتخاباتی در ایران برای تشکیل سازمان زمانی صرف نمی‌کنند

وی افزود: به عنوان مثال، آقای خاتمی پدیده سال ۷۶، آقای احمدی‌نژاد پدیده سال ۸۴ و آقای روحانی پدیده سال ۹۲ محسوب می‌شوند.بنابراین، اساساً افراد وقتی در معرض پدیده شدن قرار می‌گیرند برای تشکیل سازمان وقت کافی صرف نمی‌کنند.

*هرکسی در ایران ممکن است با کمی شانس رئیس‌جمهور شود

مرعشی با بیان اینکه تجربه سیاسی در ایران نشان داده که ممارست، پیگیری، مسئولیت‌پذیری و هزینه برای رسیدن به مقامات اجرایی در طول سال‌های متمادی نیاز نیست، گفت: هر کسی با کمی شانس و تلاش ممکن است به پدیده بدل و رئیس‌جمهور ایران شود، بنابراین، من این نقطه از سیاست ایران را می‌توانم نقطه تکامل‌نایافتگی نامگذاری کنم.

وی در پاسخ به این پرسش که پس شما معتقدید که دولت به جبهه اجتماعی خود بی‌اعتناست، خاطرنشان کرد: اساساً اگر شما بگویید که دولت جبهه اجتماعی حامی خود را حمایت نمی‌کند این پرسش جدی پیش می‌آید که حامیان اجتماعی دولت چه کسانی هستند، یعنی اصلاً چه تعریفی از آن جبهه وجود دارد که انتظار حمایت داریم.

*در مورد ماهیت جبهه حامی روحانی در خود دولت نیز ابهام وجود دارد

وی به نسیم بیداری گفت: متأسفانه هیچ ارزیابی جدی و کارشناسی‌شده از این جبهه اجتماعی وجود ندارد؛ در مورد ماهیت جبهه‌ای که رأی دکتر روحانی را ساخت حتی در درون دولت هم این ابهام وجود دار که اصلاح‌طلبان این رأی را ساختند، اصولگرایان یا اعتدالیون؟

مرعشی با تأکید بر اینکه در رأی به دست آمده برای آقای روحانی جایگاه هاشمی، خاتمی، عارف و حتی شخص آقای روحانی مشخص نیست، گفت: حرف من این است که صرف مبارک بودن پدیده انتخاب شدن آقای روحانی کافی نیست، چرا که ممکن است از دل یک پدیده مبارک، پدیده‌ای شوم بیرون آید، همانطور که از پدیده مبارک دوم خرداد پدیده پرضرر انتخابات ۸۴ به وجود آمد.

*اینکه روحانی بگوید وامدار جناحی نیست مانند این است که شخصی بگوید متعلق به خانواده‌ای نیست

سخنگوی تعلیق‌شده حزب کارگزاران به اظهارات رئیس‌جمهور مبنی بر اینکه به هیچ یک از جناح‌های کشور وابسته نیستم گفت: حتی آقای روحانی هم تأکید دارد که وامدار هیچ جناحی نیست، بنابراین اگر کسی در عرصه سیاست بگوید وابسته به هیچ جناحی نیست همانند کسی است که در جامعه بگوید متعلق به هیچ خانواده‌ای نیست.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا این تحلیل را قبول دارید که دولت با سکوت و تجاهل به دنبال خرید زمان برای به ثبات رساندن اقتصاد و سیاست خارجی است و پس از حل آنان سراغ حوزه‌های پرحرف و حدیث برود؟ اظهار کرد: تجاهل را قبول دارم، ولی علت را خرید زمان برای رسیدن به ثبات نمی‌دانم و معتقدم برای بررسی این سؤال باید به گذشته برگردیم.

مرعشی ادامه داد: در دوم خرداد سال ۷۶ حاصل اعتراف نیروهایی به رهبری کلان آقای هاشمی و رهبری سیاسی کارگزاران و نیروهای چپ به محوریت روحانیون مبارز و سازمان مجاهدین انقلاب بود، ولی بعد از استقرار آقای خاتمی این جریان به رسمیت شناخته نشد و به تدریج یاران آقای هاشمی و خاتمی از هم جدا شدند و حاصل آن خانه‌نشینی توأم آقایان هاشمی و خاتمی شد.

*روحانی اگر اشتباه خاتمی را تکرار کند خانه نشین می‌شود/ بی اعتنایی به عقبه اجتماعی به ضرر دولت تمام می شود

به گفته مرعشی در انتخابات ریاست‌جمهور سال ۹۲ اصلاح‌طلبان و نیروهای میانه ائتلافی تشکیل دادند که حاصل آن ریاست‌جمهوری آقای روحانی بود، بنابراین اگر آقای روحانی و دوستانشان همان اشتباه بعد از دوم خرداد را این بار نسبت به آقایان هاشمی، خاتمی، عارف و پشتوانه مردمی خود مرتکب شوند دقیقاً‌همان اتفاق می‌افتد خواه بعد از چهار سال یا هشت سال.

*در سیاست منحنی سینوسی مفید نیست

به اعتقاد این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در سیاست، منحنی سینوسی مفید نخواهد بود و این به معنای این است که هشت سال در مسیری برویم و هشت سال بعد در مسیر دیگری، برآیند این نوع کار کردن برای کشور صفر می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه در سیاست کشور احتیاج به خط سیر رو به تکامل داریم، گفت: باید مسیرهای اصلاحی را نهادینه کنیم تا هر دولتی پس از دولت دیگر آمد، ادامه‌دهنده مسیر توسعه‌ای باشد نه اینکه بخواهد از صفر شروع کند.

سخنگوی تعلیق‌شده حزب کارگزاران تصریح کرد: آقای روحانی تعبیر بسیار زیبایی در ابتدای شروع به کار دولت به کار برد و گفت دولت مشغول آواربرداری خرابی‌های به بار آمده دولت قبل است، البته برای دولت دکتر روحانی شانسی که وجود دارد این است که بعد از دولت احمدی نژاد بر سر کار آمده و هر عملی را که انجام دهد مثبت است، اما چرا باید چنین باشد؟

*به روحانی گفتم موافقان شما اگر مردد نباشند، جدی هم نیستند/قائل به استفاده حداکثری از نیروهای اصلاح‌طلب در دولت نیستم

مرعشی به اولین جلسه اصلاح‌طلبان با رئیس‌جمهور اشاره و اظهار کرد: من در آن جلسه به آقای روحانی گفتم که مخالفین شما در مخالفت با شما بسیار جدی هستند اما موافقانتان اگر مردد نباشند، حداقل جدی نیستند و این هم هیچ دلیلی جز نخواستن دولت ندارد.

وی ادامه داد: خیلی‌ها حاضرند با افتخار به دولت کمک کنند. تاکنون برای استفاده از این نیروها در ستاد مرکزی دولت تردید وجود داشته است. من قائل به این نیستم که باید به صورت حداکثری از نیروهای اصلاح‌طلب استفاده کرد ولی مرز آن تا جایی است که دولت زیر سؤال نرود، چه دلیلی دارد در جاهای حساس و مؤثر دولت نیروی مونتاژی به کار ببرد، یک نفر از ستاد آقای قالیباف، یک نفر از ستاد آقای ولایتی و... استفاده کند.

*اطمینان دارم دولت روحانی هشت ساله خواهد بود

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران در پاسخ به این پرسش که خیلی‌ها معتقدند که دولت آقای روحانی دولت چهار ساله خواهد بود، گفت: من فکر نمی‌کنم راجع به چهار ساله دوم دولت آقای روحانی تردیدی وجود داشته باشد، چرا که تاکنون در ایران همه دولت ها هشت ساله بوده‌اند و دوم اینکه این دولت به اندازه کافی خردمند است و حل و فصل مسائل بین‌المللی ایران در ماه‌های آینده از دستاوردهای تاریخی کشور به حساب خواهد آمد و به دولت کمک خواهد کرد.

مرعشی با تأکید بر اینکه من از هشت ساله بودن دولت روحانی اطمینان دارم، خاطرنشان کرد: به نظر من خطر بعد از هشت سال دولت آقای روحانی است، چرا که ترس من از این است که این بهبودی‌ها به روند تبدیل نشود. من معتقدم همه افراد مؤثر برای دوران بعد از قدرت خود نهادسازی کنند، خواه سیاسی خواه اقتصادی، همه باید نگاهی توسعه‌گرا داشته باشیم و این یعنی کادرسازی و نهادسازی.

وی در پایان با طرح این پرسش که مگر می‌شود که افراد پس از دهها سال تجربه خانه‌نشین شوند، گفت: کاری که دولت روحانی باید بکند این است که اصلاح را به یک روند تبدیل کند یعنی به یک اقدام غیر قابل بازگشت، در این صورت پیش‌بینی من این است که آقای روحانی در انتخابات بعد موفق‌تر و با رأی بیشتر پیروز خواهد شد.
منبع: مشرق
آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین