امروز : پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
۰۴:۴۰
کد خبر: ۴۱۹۵
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۰
تعداد بازدید: ۲۰۸۵
پشت پرده "ایران 140"‌چه می گذرد؟
اگر ایران 140 ، واقعاً هواپیمای استاندارد و مناسبی بود، قطعاً در شرایط تحریم که ایرلاین های ایرانی دنبال هواپیما هستند، از شرکت هسا ، آن را می خریدند.
وزیر راه و ترابری دولت خاتمی گفته است که هواپیمای ایران 140 که روز یکشنبه سقوط کرد و 39 نفر را به کام مرگ فرستاد، اساساً مجوز پرواز نداشته است. به گفته وی، هواپيمايي كشوري پرواز اين هواپيما را تاييد نكرده است و به ايرلاين‌ها هم ابلاغ شده كه از اين هواپيما استفاده نكنند.

با این حال ، هواپیمای مونتاژ شده در شرکت "هسا"ی وزارت دفاع ، سر از فرودگاه مهرآباد در آورده و عده ای مسافر غیرنظامی را با خود حمل کرده و به کشتن داده است.
 این،‌ البته تنها پرواز ایران 140 نبوده و مدت هاست که هواپیمای روسی - اوکراینی در ایران به کار حمل مسافر مشغول است.

اینک با افشاگری وزیر اسبق راه و ترابری، توپ در زمین وزیر راه و شهرسازی است که سازمان هواپیمایی کشوری را در اختیار دارد.

اگر آنچه احمد خرم گفته ،‌منطبق با واقع نباشد و ایران 140 تمام استانداردها و اجازه پرواز داشته است ، خرم باید پاسخگوی ادعایش باشد ولی اگر سخنان وزیر راه اسبق مقرون به صحت باشد، وزیر فعلی و رئیس سازمان هواپیمایی باید به افکار عمومی توضیح دهند که چرا این هواپیمای غیرمجاز اجازه یافته از فرودگاه مهرآباد مسافر سوار کند و مردم را به کشتن دهد؟ 

نکته جالب توجه این است که شرکت هسا که مونتاژ کننده این هواپیماست بعد از آن که دید هیچ ایرلاینی حاضر به خرید هواپیمای ایران 140 نیست، در سال 1389 رأساً اقدام به تأسیس یک شرکت هواپیماییبه نام "سپاهان ایر" کرد و تولیدات خود را مستقیماً در همان شرکت به کار گرفت تا مسافر جابجا کند. لذا وزیر دفاع نیز باید در این خصوص توضیح دهد که وزارت دفاع را چه به مسافرکشی هوایی؟



اگر ایران 140 ، واقعاً هواپیمای استاندارد و مناسبی بود، قطعاً در شرایط تحریم که ایرلاین های ایرانی دنبال هواپیما هستند، از شرکت هسا ، آن را می خریدند. ولی وقتی این هواپیما به حدی بی کیفیت است که حتی ایرلاین های ایرانی تحت تحریم هم آن را نمی خرند ، چرا باید ولو با راه اندازی ایرلاین اختصاصی هم که شده، مردم را سوار این هواپیماها کرد و نهایتاً هم به کشتن داد؟!

مسأله مهم و قابل پیگیری این که در فهرست ایرلاین ها که در سایت سازمان هواپیمایی آمده ، نامی از شرکت هواپیمایی سپاهان ایر وجود ندارد و این جای شگفتی است که روز 19 مرداد 93 ، هواپیمایی با 48 مسافر سقوط می کند که متعلق به سپاهان ایر است! جالب این که شرکت سپاهان ایر مدعی است در سال 1389 مجوزهای لازم را از سازمان هواپیمایی گرفته است ولی در جدول زیر که در سال 92 بروز شده ، نامی از سپاهان ایر نیست و فقط خود شرکت هسا (این بار به عنوان یک ایرلاین) در این لیست وجود دارد. آیا سپاهان ایر دو اسم دارد؟! در فهرست سازمان هواپیمایی ، "هسا"‌ آمده و نام و آرم "سپاهان ایر"‌، بر بدنه هواپیمای ساقط شده نقش بسته است! ماجرا چیست؟ 

این جدول عیناً از سایت سازمان هواپیمایی کشوری بازنشر شده است.

رديف

نام شركت هواپيمايي

وضعيت

زمينه فعاليت

ICAO

فعال

غيرفعال

تاريخ لغو پروانه بهره برداري

باري

مسافري

خدمات ويژه هوايي

1

آرام اير


1/4/92


IRW

2

اطلس اير


1/4/92


IRH

3

ايلام اير(راه كربلا)


1/4/92


-

4

پاسارگاد


1/4/92


-

5

تهران اير


1/4/92


THR

6

سفيران


1/4/92


SFN

7

صها(صنايع هوايي ايران)


1/4/92


-

8

بنياد اير(بن اير)


2/6/92


IRJ

9

پاريز


2/6/92


IRE

10

ارم اير


31/6/92


IRY

11

اروند اير


31/6/92


IRD

12

آبان


31/6/92


ABE

13

صافات


1/4/92


IRV





14

آسمان




IRC

15

آتا




TBZ

16

ايران اير




IRA

17

ايران اير تور




IRB

18

اترك




-

19

پويا





PYA

20

تابان




TBM

21

زاگرس




IZG

22

ساها




IRZ

23

قشم




IRQ

24

كاسپين




CPN

25

كيش اير




IRK

26

ماهان




IRM

27

معراج




MRJ

28

نفت




IRG

29

هسا




SPN






تصویری از صفحه نخست سایت اینترنتی شرکت هواپیمایی سپاهان
در حالی که در فهرست سازمان هواپیمایی نام "هسا"‌ وجود دارد،‌معلوم نیست سپاهان ایر چیست؟


هواپیمای دلفین نشان سپاهان ،‌بعد از سقوط در حوالی تهران  


اینک وزیر راه و شهرسازی و نیز رئیس سازمان هواپیمایی کشوری مشخصاً باید به این چند سؤال پاسخ دهند:
  " آیا هواپیمای ایران 140 ، استاندارد و مجوز پرواز داشته است؟ اگر داشته ، بر چه مبنایی مجوز گرفته است و اگر مشکلی نداشته چرا هیچ ایرلاینی از این نوع هواپیما خرید نکرده است؟اگر هم مجوز نداشته ،‌چگونه توانسته مسافرگیری و پرواز کند؟ ماجرای دو نام "هسا"‌و "سپاهان ایر" چیست؟ "

وزیر دفاع هم باید به این پرسش ها پاسخ دهد:‌
"تولید هواپیمای ایران 140 در چه وضعیتی است و با کدام استانداردها تولید می شود؟‌ چرا وزارت دفاع که وظایف بسیار مهم و استراتژیکی را بر عهده دارد ایرلاین تشکیل داده و اقدام به حمل و نقل مسافر کرده است؟‌این کار ،‌چه ارتباطی با وظایف ذاتی وزارت دفاع دارد؟ "

از مجلس شورای اسلامی هم انتظار می رود این موضوع را به طور جدی و با سؤال و حتی استیضاح دو وزیر مذکور پیگیری کند.
آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین