امروز : جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
۰۶:۳۶
کد خبر: ۴۱۵۵
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۷
تعداد بازدید: ۱۹۰۰
عاملان استفاده از روغن پالم در لبنیات باید تحت پیگرد قرار گیرند؛
رییس پژوهشکده علوم و صنایع غذایی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: افزودن روغن نخل به لبنیات مصداق عینی تقلب و مضر برای سلامت مردم است.
به­ گزارش«.مدّاح.نیوز.».؛ دکتر رسول کدخدایی روز چهارشنبه در مشهد گفت: افزودن روغن نخل یا پالم به مواد لبنی با هدف پرچرب کردن این محصولات از این دو جنبه قابلیت بررسی دارد.

وی بیان کرد: استفاده از هر نوع روغن چه نخل و سایر روغنهای گیاهی در شیر و فراورده های لبنی با این نیت که چربی محصول را افزایش دهد مصداق عینی تقلب محسوب می شود.

رییس پژوهشکده علوم و صنایع غذایی گفت: پرسش اینجا است که ˈچرا باید چربی خود شیر گرفته و تبدیل به سایر محصولات شود و به جای آن از روغنهای گیاهی برای پرچرب کردن شیر استفاده گردد؟ˈ

دکتر کدخدایی در ادامه اظهارداشت: از جنبه دیگر روغن نخل از جمله اسیدهای چرب و اشباع شده است و افزودن آن به شیر مصرف کنندگان را به بیماریهای عدیده اثبات شده از جمله فشار خون، گرفتگی رگها و بیماریهای قلبی و عروقی دچار می کند.

وی افزود: به این ترتیب از دو بعد تقلب و بیماریزایی استفاده از روغن نخل در مواد لبنی قابل پیگیری است.

او گفت: با موضوع استفاده از روغن نخل توسط تولیدکنندگان صنایع غذایی باید از سوی متولیان برخورد شود هرچند استفاده از این روغن با مخالفت از سوی اتحادیه تولیدکنندگان مواد لبنی مواجه شده است.

رییس پژوهشکده علوم و صنایع غذایی بیان کرد: گزارشهای جسته و گریخته حاکی از آن است که برخی واحدهای تولیدی اقدام به استفاده از این روغن در محصولات لبنی نموده بدون اینکه بر روی برچسب محصول آن را قید کنند.

وی افزود: استفاده از روغنهای گیاهی دیگر که جزو اسیدهای چرب نباشند از جمله روغن آفتابگردان، ذرت و زیتون می تواند جایگزین خوبی باشد اما به شرط آنکه طبق قوانین استاندارد به عنوان الزامات قانونی تمامی اجزای تشکیل دهنده بر روی برچسب محصول قید شود تا مصرف کننده بداند محصول لبنی فاقد چربی اصلی شیر است.

منبع: ایرنا
eliiii
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۴
0
0
خیلی احمق وبی شعورونفهم وپستین،گرگ صفت ها
آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین