امروز : جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
۰۳:۵۸
کد خبر: ۴۱۵۳
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۱
تعداد بازدید: ۱۶۴۰
اختلاف شیعه و سنی به دلیل رونق گرفتن تفکر اصیل اسلامی؛
رییس مجلس شورای اسلامی گفت: آمریکا برخورد ریشه ای با مساله تروریسم ندارد و نگاه این کشور در این مساله نگاهی کاسب کارانه است.
به­ گزارش«.مدّاح.نیوز.».؛  ˈعلی لاریجانیˈ عصر چهارشنبه در هشتمین اجلاس سراسری مدیران و نمایندگان جامعه المصطفی در قم با اشاره به حوادث تروریستی اخیر در عراق افزود: در برابر جریان آبرو ریز داعش در عراق شاهد آن هستیم که آمریکا گوشه گود ایستاده و نظاره می کند و هنوز دنبال داد و ستد است.

وی نگاه آمریکا به مساله تروریسم را کاسب کارانه ذکر کرد و گفت: رفتار متین و پایه ای ایران و روشنگری در این زمینه بسیار مهم است.

وی تاکید کرد: فضای رقابتی در صحنه بین الملل و در دیپلماسی می تواند بسترهای بازتری برای ما بوجود آورد.


ایجاد اختلاف شیعه و سنی به دلیل رونق گرفتن تفکر اصیل اسلامی است
رییس قوه مقننه در ادامه سخنان خود به نقشه های دشمنان اسلام در منطقه مبنی بر ایجاد اختلاف بین شیعه و سنی اشاره کرد و افزود: به هر میزان که شاهد رونق گرفتن تفکر اصیل اسلامی در منطقه هستیم از آن طرف نیز اختلافات میان مذاهب و فرق توسط دشمنان ما دامن زده می شود.

وی ادامه داد: حالت فریب کارانه ای که نسبت به قیام های اسلامی منطقه صورت گرفت و سرکوب هایی که حاصل شد متاثر از رفتار تاثیرگذارانه انقلاب اسلامی و نگاه عمیق تر کشورهای قدرت مند به مسائل منطقه بود.

لاریجانی افزود: کج فهمی برخی کشورهای منطقه و کمک قدرت های بزرگ به برخی این مجال را داد که به اختلافات شیعه وسنی دامن بزنند و در حوزه عراق ردپاهای اطلاعاتی را می بینیم که مقامات آمریکایی با جریان های تروریستی در عراق جلسه گذاشتند که سر سلاح ها را به سمت ایران و شیعیان نشانه بگیرند.

وی سرویس های اطلاعاتی کشورهای بیگانه را پشت سر اختلاف افکنان بین شیعه و سنی در عراق ذکر کرد و گفت: در این بین نباید با رفتارهای تند مقابله به مثل کرد و باید مرامی را در پیش بگیریم که بارها رهبر معظم انقلاب بر آن تاکید داشته اند و آن وحدت اصیل اسلامی است که با نگاه آینده نگر مطرح شده است.

موج فعالیت های گروه های تندرو در دراز مدت به سود اسلام است
لاریجانی در ادامه سخنان خود بیان داشت: موجی که جریان های تروریستی ایجاد کرده اند کوتاه مدت است و اعمال آن ها در دراز مدت می تواند به حال عالم اسلام مفید باشد.

وی ادامه داد: جریان هایی که از تفکر جهادی و عقیدتی نیز بهره می جویند در حالت فعالیت مخفی رشد زیادی دارند اما همین که عملکرد آن ها آشکار شود سیر نزولی پیدا خواهند کرد.

وی اظهار داشت: همین که فعالیت های جریان داعش از حالت مخفی به حالت آشکار تغییر یابد باید توجیه عقلانی یابد و در این زمینه دچار مشکل خواهد شد و طی سه چهار سال سیر نزولی پیدا خواهد کرد.

توحش اسراییل برای کشورهای غربی روشن شد

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگر سخنانش به جریان حمله رژیم غاصب صهیونیستی به نواز غزه اشاره کرد و افزود: این گونه اعمال جنایتکارانه اوج توحش اسراییل را برای کشورهای غربی روشن کرد.

لاریجانی ابراز داشت: سازمان ملل نیز نتوانست در حالت ایستا باقی بماند و مجبور به موضع گیری علیه رژیم صهیونیستی شد.

وی افزود: در میان افراد جوامع کشورهای غربی موجی از تنفر از اسراییل را شاهدیم و از این رو دولت ها نیز مجبور شده اند موضعی همراه با مردم در پیش گیرند.

وی ادامه داد: شکست رژیم صهیونیستی دستاورد کمی نیست چراکه دشمنان اسلام بنا داشتند به خاطر آشفتگی دنیای اسلام ضربه سنگینی به مقاومت بزنند اما موفق نشدند.

قالب کردن مدیریت جهانی به دنیا در حال شکستگی است
رییس مجلس شورای اسلامی همچنین بیان داشت: این که مدیریت جهانی به دنیا قالب شود در حال شکستگی است و در کل روند مثبتی را شاهد هستیم که می تواند شرایط را برای کارکردن در صحنه بین المللی برای ما هموارتر کند.

وی افزود: ظهور قدرت های نوظهور در جهان امری جدی است و شاهدیم که وضعیت روسیه نسبت به گذشته کاملا تغییر یافته است و چالش های موجود در عرصه بین الملل در مورد این کشور بوجود آمده است.

لاریجانی به تلاش غرب برای مقابله با ایران در مساله هسته ای، حقوق بشر و تروریسم اشاره کرد و افزود: تفاوت نظرهایی که در بین قدرت های بین الملل در مورد مساله هسته ای ایران وجود دارد فضای قدرت دیپلماتیک ایران را بیشتر خواهد کرد.

لاریجانی ادامه داد: در سطح مسائل دیپلماسی باید نگاهی واقع بینانه داشته باشیم و هر چه موضع ما معقول تر و سنجیده تر باشد در فضای دیپلماسی عمومی جنبه اقناعی تر داشته و موفق تر خواهیم بود.

روابط بین الملل بر پایه عقلانیت و اعتماد نیست
رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنان خود ابراز داشت: روابط بین الملل در شرایط امروز بر پایه عقلانیت و اعتماد نیست و هنوز این بلوغ در صحنه بین الملل وجود ندارد که پایه های دیپلماسی بر اساس عقلانیت استوار باشد.

وی با اشاره به این که رقابت های بین المللی مجال هایی را برای رفتارهای دیپلماتیک ساده اندیشانه بوجود می آورد افزود: نباید تنها به این مساله اکتفا کنیم که مساله هسته ای ما در بستر اعتماد سازی حل می شود و یا این که توجیهات عقلانی بیاوریم و قدرت های بزرگ نیز آن را بپذیرند.

نیازمند کار عمیق فکری در حوزه اندیشه ای هستیم
لاریجانی در ادامه خطاب به مدیران و نمایندگان جامعه المصطفی ابراز داشت: بیش از کارهای ظاهری در شرایط امروز احتیاج به کارهای عمیق فکری در حوزه اندیشه ای در جهان داریم.

وی افزود: نهادهای رسمی کشور توانایی انجام این کار را ندارند اما نهادهایی چون جامعه المصطفی این قابلیت را دارند تا پشتیبانی فکری لازم را انجام دهند.

وی بیان داشت: نگاه مجلس به فعالیت های جامعه المصطفی مثبت است و امیدواریم این نهاد حوزوی گام های بلندی در انجام رسالت های خود بردارد.

لاریجانی تاکید کرد: شکی نیست که در مسائل حقوق بشر چون حقوق زنان در بین کشورها و مذاهب مختلف اختلافاتی وجود دارد اما این وظیفه نخبگان، اصحاب رسانه و صاحب نظران است که در این موضوع تاثیرگذاری خود را نشان دهند.

این اجلاسیه پنج روزه با حضور 70 مدیر و نماینده دفاتر داخلی جامعه المصطفی و 50 مدیر مراکز خارج از کشور این جامعه در قم درحال برگزاری است و شخصیت های مختلف دینی و سیاسی در آن سخنرانی کردند.

عباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین المللی وزیر امور خارجه و از اعضای تیم مذاکره کننده ایران با گروه ۵+۱ در موضوع هسته ای، صبح امروز در جمع مدیران جامعه المصطفی آخرین تحولات مسائل مهم در سیاست خارجی کشور را برای آنان تشریح کرد.

این اجلاسیه عصر فردا به کار خود پایان می دهد.
منبع: ایرنا
آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین