امروز : پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
۱۷:۵۴
کد خبر: ۴۱۳۲
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۵
تعداد بازدید: ۱۷۴۷
ائتلاف احمدی‌نژاد و اصولگرایان با عملکرد بسیار بد روحانی؛
یک فعال سیاسی اصلاح طلب معتقد است احتمال اینکه احمدی نژاد در انتخابات سال 96 از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت شود وجود دارد.

به­ گزارش«.مدّاح.نیوز.».؛  بازگشت احمدی نژاد به قدرت و سیاست با گذشت نزدیک به یک سال از پایان دوران 8 ساله ریاست جمهوری او هنوز هم یک علامت سوال بزرگ است. در این میان اما سکوت احمدی نژاد به این ابهامات دامن زده است. رییس دولت سابق برخلاف مشی دوران دولت داریش که پر از حاشیه و جنجال بود، این روزها در وادی سکوت و لبخند سیر می کند و این اطرافیان وفادار او هستند که از زمزمه های بازگشت او به قدرت را بر سر زبان ها انداخته اند. چه عبدالرضا داوری که روزشمار بازگشت احمدی نژاد به قدرت را زده است چه علی اکبر جوانفکر که می گوید رییس دولت سابق به خاطر نظام و دولت سکوت کرده و هر زمان که به مصلحت نظام بداند به سیاست باز می گردد. حضور احمدی نژاد در مراسم راهپیمایی روز قدس اما فضایی دیگر بود که برخی از طرفداران او شعار بازگشتت به قدرت را سر دهند. 


در همین راستا صادق زیبا کلام، فعال سیاسی اصلاح طلب در مورد شعارهای هوادارن احمدی نژاد در روز قدرس مبنی بر اینکه وی در دوره بعدی رییس جمهور خواهد بود، گفت: خیلی بعید می‌دانم که شرایط کشور به گونه‌ای باشد که احمدی‌نژاد سه سال دیگر نامزد ریاست جمهوری شود. حتی  اگر بخواهد در انتخابات نامزد شود، کاندیدای جناح اصولگرا خواهد بود و شانس اینکه از سوی اصلاح‌طلبان نامزد بشود مطمئنا منتفی است. 

وی به تجربه تلخ اصولگرایان از ریاست احمدی‌نژاد اضافه کرد و افزود: با توجه به تجربه تلخی که اصولگرایان خصوصا از دوره دوم از احمدی ‌نژاد دارند خیلی بعید است که بخواهند از احمدی‌نژاد حمایت کنند، این اتفاق به احتمال زیاد نخواهد افتاد. در بهترین حالت احمدی‌نژاد مجبور است تا به عنوان یک نامزد مستقل در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کند. من حتی پیش بینی می کنم که به احتمال خیلی زیاد شورای نگهبان ایشان را رد صلاحیت کند و شانسی برای ایشان نمی‌بینم. اما در عالم سیاست هیچ چیز را نمی‌توان قطعی پیش بینی کرد.

زیباکلام تصریح کرد: ممکن است احمدی‌نژاد بار دیگر با اصولگرایان ائتلاف کند، اما این شانس در صورتی است که روحانی ظرف این 3 سال عملکردی بسیار بسیار بسیار ضعیف را از خود نشان بدهد و عملکردی به مراتب بدتر از 8 سال گذشته اصولگرایان داشته باشد. در این حالت ممکن است که اتحاد و ائتلافی بین احمدی‌نژاد و اصولگرایان صورت گیرد. 

این فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان اینکه مشکل اصولگرایان این‌ است که هیچ محبوبیتی بین مردم ندارند، خاطرنشان کرد: رای اصولگرایان همان 4میلیون رایی است که سعید جلیلی آورده و 2میلیون رای ولایتی. اما برعکس اصولگرایان احمدی‌نژاد همچنان دارای محبوبیت قابل توجهی در بین اقشار پایین جامعه  است، معتقدم که اگر همین فردا انتخابات ریاست جمهوری برگزار شود احمدی‌نژاد 10 میلیون رای خواهد داشت.

وی ادامه داد: مشکل اصلی و اساسی این‌ است که اصولگرایان از هیچ محبوبیتی در بین مردم برخوردار نیستند، از سوی دیگر اگر بخواهند به سمت احمدی‌نژاد و آن 10 میلیون رای بروند، باید تجربه بسیار تلخ 8 سال گذشته را تحمل و تکرار بکنند. مشکل اصلی احمدی‌نژاد برای اصولگرایان این است که احمدی‌نژاد انسان مطیعی برای آنها نخواهد بود و بعضی اوقات میخواهد امور را آنگونه که خودش میخواهد سامان دهد.

استاد دانشگاه تهران با توجه به سکوت احمدی‌نژاد درباره بازگشتش به سیاست،  گفت: نباید از احمدی‌نژاد توقع داشته باشیم که بگوید بله من صد در صد می‌خواهم در انتخابات شرکت کنم و اعلام آمادگی می‌کنم. اگر این چنین موضعی را بگیرد، باعث حملات زیادی از سوی طیف اصولگرا علیه خود می‌شود . در حقیقت احمدی‌نژاد هم هست و هم نیست و در سایه به سر می‌برد.

زیباکلام با اشاره به سخنان نزدیکان احمدی نژاد و روز شمار عبدالرضا داوری برای بازگشت احمدی‌نژاد به سیاست، افزود: با این وجود نفس اینکه نزدیکانی مثل آقای جوانفکر و عبدالرضا داروی و دیگران صحبت از نامزدی ایشان می‌کنند مبین این است که موضوع جدی است و خود احمدی‌نژاد هم بسیار تمایل دارد که در انتخابات شرکت کند.

این تحلیلگر سیاسی با اشاره به محبوبیت احمدی‌نژاد در میان روستائیان کشور تصریح کرد:  ضمن اینکه احمدی‎نژاد می‌داند، شخصیت‌ها و چهره‌های اصولگرا هیچ‌کدام در بین مردم محوبیتی ندارند و می‌داند که خودش محبوبیتی درمیان  روستائیان و اقشار با سطح تحصیلات و سواد پایین کشور دارد، اصولگرایان هم می‌دانند که احمدی نژاد رای 10 میلیونی را در بین مردم دارد و نمی توانند به این راحتی از این مقدار رای چشم‌پوشی کنند. 

این فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: در مجموع همه‌چیز بستگی به عملکرد روحانی دارد. البته عملکرد روحانی هم بستگی به مذاکرات هسته‌ای خواهد داشت. اگر مذاکرات هسته‌ای موفقیت‌آمیز باشد که تا به الان هم بسیار موفق عمل کرده است، هیچ شانسی برای احمدی‌نژاد و اصولگرایان نخواهد بود. مگر اینکه در نهایت روحانی نتواند در امر مذاکرات هسته‌ای به توافق و موفقیت کامل دست پیدا کند و کشور همچنان در باتلاق معضل هسته‌ای باقی بماند. احمدی‌نژاد و اصولگرایان بار دیگر شانسی برای ورود به عرصه سیاست خواهند داشت.

وی درباره منظور روح‌الله حسینیان مبنی بر بازگشت دولت کریمه تصریح کرد: منظور آقای حسینیان هم از دولت کریمه همان دولت احمدی‌نژاد است که اصول‌گرایان از آن به عنوان دولت کریمه یاد می‌کردند.
آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین