امروز : چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
۰۸:۵۲
کد خبر: ۴۱۰۲
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۹
تعداد بازدید: ۱۸۳۲
200 ميليون هم خوب است، خدا بركت!؟!؟
شفاف‌سازی مالی ماجرایی بود که در جریان لیگ گذشته و در پی خصوصی‌سازی باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس کلید زده شد و با انتشار ریز قراردادهای بازیکنان این دو باشگاه به اوج خود رسید
شفاف‌سازی مالی ماجرایی بود که در جریان لیگ گذشته و در پی خصوصی‌سازی باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس کلید زده شد و با انتشار ریز قراردادهای بازیکنان این دو باشگاه به اوج خود رسید و پس از آن بود که چند باشگاه هم اقدام به انتشار ریز هزینه‌های یک فصل خود کردند تا تفاوت‌های عجیب و غریب در پرداخت‌های تیم‌های لیگ برتری و مقایسه‌ای میان هزینه‌ها و کارایی بازیکنان در یک فصل به سوژه بسیاری از رسانه‌ها بدل شود. 

به­ گزارش«.مدّاح.نیوز.».؛ بدهی‌های عجیب و غریب دو باشگاه استقلال و پرسپولیس ـ که در جریان پروژه خصوصی‌سازی این دو باشگاه ‌از آن پرده‌برداری و مشخص شد، نتیجه هزینه‌های غیرشفاف این دو باشگاه بود ـ و ماجراهایی چون دادن خانه و ماشین به جای مبلغ قرارداد، موجب شد تا سازمان لیگ برای فصل جدید، باشگاه‌های لیگ برتری را ملزم به شفاف‌سازی در فصل جدید کند.

در این باره باید گفت، هرچند کفاشیان نیز در آغاز کار با مهدی تاج همداستان بود و بر ضرورت شفاف‌سازی تأکید می‌کرد، چندی است‌ با گفتن اینکه «اگر مدیری صلاح نداند می‌تواند قراردادهای باشگاهش را منتشر نکند» راهش را از سازمان لیگ جدا کرده، ولی همچنان مهدی تاج مصر‌ است که شفاف‌سازی باید با انتشار ریز قرارداد‌ها انجام بگیرد.

 
بنا بر این گزارش، تاج امروز ‌اعلام کرد، اساس و معیار سازمان لیگ، قراردادهایی است که در باشگاه‌ها عمل می‌شود و در سازمان لیگ ثبت خواهد شد. معاملات در باشگاه‌ها باید با پول رایج کشور انجام شود، نه با دلار، ویلا و ماشین و خانه. مهدی تاج حتی پا را فرا‌تر گذاشته و تا پایان هفته به تیم‌های لیگ برتری اولتیماتوم داده تا ریز قراردادهای خود را به صورت عمومی منتشر کنند، وگرنه سازمان لیگ در سایت رسمی خود ‌این ارقام را منتشر خواهد کرد. 

البته ماجرای شفاف‌سازی هزینه‌های باشگاه‌های فوتبال غیر از رئیس سازمان لیگ، یکی دو طرفدار پروپاقرص دیگر هم داشت؛ دو وزیر در کابینه! وزیر ورزش و جوانان بار‌ها در گفته‌هایش تأکید ویژه کرد که شفاف‌سازی مالی باید انجام شود و وزیر صنعت، معدن و تجارت به باشگاه‌های صنعتی دستور داد، ‌حساب‌هایشان را شفاف کنند تا حساب کار دست همه بیاید که ماجرای شفاف‌سازی جدی‌تر از همیشه است. 

با این حال، شفاف‌سازی مالی همچنان در ایران مخالفان جدی دارد که در رأس آن باشگاه‌هایی هستند که نمی‌خواهند ریز هزینه‌های خود را اعلام کنند. 

اما مدیران باشگاه‌های لیگ برتری با پیش کشیدن بحث اخلاقیات، موضوع شفاف‌سازی مالی را درست نمی‌دانند و بر این باورند، وقتی دستمزد دیگر قشرهای ‌جامعه مخفی و خصوصی است، چگونه است که فوتبالیست‌ها باید ریز رقم قرارداد‌هایشان را منتشر کنند؟

البته این ماجرایی است که در فوتبال دنیا کاملا رایج است و در همه دنیا تقریبا رقم و نقل و انتقالات بازیکنان منتشر می‌شود و به نظر پیش کشیدن بحث اخلاقیات در این زمینه چندان استدلال قوی به نظر نمی‌رسد، به ویژه که اگر بخواهیم با استناد به همین اخلاقیات، مانع انتشار ارقام قرارداد شویم،‌‌ همان مفاسدی که پیش از این در فوتبال ما بوده، دوباره شایع می‌شود. 

این گزارش در ادامه می‌افزاید، در شرایطی که سازمان لیگ به جای قانون اشتباه سقف قرارداد، قانون سقف بودجه را گذاشته و باشگاه‌ها می‌توانند با کم و زیاد کردن رقم قرارداد‌هایشان هم رقم‌های میلیاردی دلخواهشان را بپردازند و هم شفافیت را چاشنی کار کنند، چرا هنوز برخی ‌باشگاه‌ها زیر بار قانون نمی‌روند و به دنبال راه فرار می‌گردند؟!
 
هم‌اکنون برای دریافت اهمیت موضوع شفاف‌سازی در روابط غیرشفاف فوتبالی، بد نیست به مورد زیر توجه کنید. همین هفته گذشته بود که رقم قرارداد محمدرضا خلعتبری منتشر شد و بنا بر اعلام مهرزاد خلیلیان، وی برای پیوستن به سپاهان، یک میلیارد و دویست میلیون تومان از این باشگاه دریافت کرده است، ‌حال آنکه خلعتبری برای دریافت رضایت‌نامه‌اش از عجمان، ۳۵۰ هزار دلار (نزدیک به یک میلیارد تومان) را شخصا پرداخت کرده و با یک حساب سرانگشتی، می‌فهمیم انتقال او به سپاهان، دویست میلیون تومان برای او سود داشته است.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! خدايا شكر 
منبع: تابناک
آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین