امروز : سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 16
۱۳:۵۷
کد خبر: ۴۰۸۶
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۴
تعداد بازدید: ۱۹۸۱
۲ سناریوی موجود در مسیر ادامه مذاکرات هسته‌ای؛
خبرگزاری رسمی چین در تحلیلی ضمن اشاره به مهم نبودن تاریخ تعیین شده جهت حصول توافق هسته‌ای، ۲ سناریوی موجود در این مسیر را ارزیابی کرد.

به­ گزارش«.مدّاح.نیوز.».؛ خبرگزاری چینی «شینهوا» طی تحلیلی در زمینه مذاکرات جاری هسته‌ای ایران در وین می‌نویسد:تاریخ 20 جولای (29 تیر) زمان حصول توافق نهایی بین ایران و قدرت‌های جهانی اعلام شده است. اما این تاریخ هرگز به معنای پایان دنیا نیست.

بر اساس این گزارش،«دکتر علی اکبر ولایتی»، وزیر امور خارجه اسبق ایران و از چهره‌های معروف سیاسی این کشور اخیرا طی نشستی با برخی از محققان چینی در شهر شانگهای چین اعلام داشت که تاریخ 20 جولای مطلقا به مفهوم پایان دنیا نیست.

شین هوا در ادامه با اشاره به توافق مقدماتی صورت گرفته بین ایران و گروه 1+5 و همکاری ایران در این مسیر و بهبود نسبی اوضاع به نسبت قبل می‌نویسد: اختلافاتی البته در این مسیر وجود دارد. تعداد سانتریفیوژها از جمله این موارد هستند . ایران خواهان 50000 هزار سانتریفیوژ است اما غرب با حفظ چند هزارتایی آن موافق است. البته به‌نظر می‌رسد غرب با 10000 هزار سانتریفیوژ ایران موافق باشد.

مورد دوم زمان توافق است. غرب توافق 20 ساله را می‌خواهد اما ایران خواهان توافقی 5 ساله است و البته این ایران است که باید حقش به عنوان امضاء کنندگان «ان‌پی‌تی» لحاظ شود.

موضوع آخر بحث موشکی ایران است که این کشور به صراحت می‌گوید این مورد جایگاهی در مذاکرات هسته‌ای ندارند.

شین هوا سپس می‌نویسد:باراک اوباما فهمیده است که بدون حمایت ایران نمی‌تواند سیاست‌های خاورمیانه‌ای خود را به پیش ببرد.

این خبرگزاری در خاتمه به 2 سناریوی موجود در مسیر مذاکرات هسته‌ای اشاره کرده و می‌نویسد:2 سناریوی موجود در این مسیر یکی بهبود روابط ایران با آمریکا است . اعلام تعامل ایران و آمریکا در دقیقه آخر می‌تواند خبر خوشی باشد.

سناریوی دوم نیز قبول طرفین در تمدید مذاکرات برای 6 ماه آینده یا دوره زمانی نامعین است. توافق مقدماتی که تا حدودی سرو صداها را خوابانید باید متضمن ایجاد مسیر بالقوه مذاکرات باشد.

منبع: فارس
آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین