امروز : پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
۱۲:۳۴
کد خبر: ۴۰۶۴
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۲
تعداد بازدید: ۲۳۵۸
برخی مادران برای حفظ تناسب اندام به یک فرزند اکتفا می‌کنند ؛
رشد غیرطبیعی عقیم‌سازی طی 20 سال گذشته در کشور/برخی مادران برای حفظ تناسب اندام به یک فرزند اکتفا می‌کنند

به­ گزارش«.مدّاح.نیوز.».؛ عضو کمیسیون فرهنگی مجلس درباره دلایل کاهش رشد جمعیت، گفت: سبک زندگی بخشی از جامعه ما تغییر کرده و گرایش به فرهنگ غربی پیدا شده. به طور مثال برخی خانواده‌ها فرزند کمتر را نشانه تجدد می‌دانند یا برخی از مادران برای اینکه اندامشان خراب نشود می‌گویند یک فرزند بیشتر به دنیا نمی‌آوریم.

علی مطهری درباره میزان تاثیر مسائل اقتصادی در کاهش رشد جمعیت با بیان اینکه این موضوع هم علل اقتصادی دارد و هم علل فرهنگی،‌ گفت: قطعا سختی معیشت و نابسامانی‌های اقتصادی در کاهش رشد جمعیت تاثیر داشته است اما بخشی از آن به عامل فرهنگ برمی‌گردد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی، افزود: سبک زندگی بخشی از جامعه ما تغییر کرده و گرایش به فرهنگ غربی پیدا شده، به طور مثال برخی خانواده‌ها فرزند کمتر را نشانه تجدد می‌دانند یا برخی از مادران برای اینکه اندامشان خراب نشود می‌گویند یک فرزند بیشتر به دنیا نمی‌آوریم.

وی با بیان اینکه اگر نرخ باروری با همین روند فعلی پیش برود براساس اعلام کارشناسان  تا 15 سال آینده جامعه ما رو به پیری می‌رود، گفت:‌ باید هم زیرساختهای اقتصادی و هم فرهنگی برای افزایش جمعیت فراهم شود تا مردم با اراده خود و میل و رغبت اقدام نمایند، اگر صورت مسئله یعنی پیری جامعه که باعث کندی پیشرفت و توسعه و کاهش قدرت یک کشور می‌شود برای مردم به درستی تشریح شود بخش اعظم مشکل حل می‌شود.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس درباره اعتراض وزارت بهداشت به سیاست‌های تنبیهی مجلس برای جلوگیری از عقیم سازی،‌ گفت: اصولا قطع نظر از مساله افزایش جمعیت، عقیم سازی در کشور در 20 سال گذشته رشد غیرطبیعی داشته و یک آمار موثق می‌گوید که عمل وازکتومی و توبکتومی در ایران سه برابر متوسط جهانی است.

مطهری با بیان اینکه با وجود وسایل پیشگیری از بارداری، عقیم کردن افراد جز در مواردی که سلامت آنها در خطر باشد ضرورتی ندارد و گاهی آثار سوء روحی و روانی هم برجای می‌گذارد، افزود: فتوای امام خمینی هم این بوده که عقیم‌سازی به شکل بستن لوله‌ها در صورتی جایز است که قابل بازگشت باشد؛ درحالی که به گفته اکثر متخصصان، این عمل یا قابل بازگشت نیست یا احتمالا قابل بازگشت است، بنابراین از نظر شرعی هم اشکال دارد.

وی با بیان اینکه در این طرح فقط ممنوعیت عقیم‌سازی‌های نابجا مطرح است، ‌افزود:  زیاد اتفاق افتاده که پزشک بیمارستانی پس از به دنیا آمدن فرزند چهارم مادری، بدون اطلاع و رضایت او و همسرش، او را نازا کرده‌اند یعنی حکم صادر کرده‌اند که دیگر فرزندآوری کافی است، در حالی که این خلاف شرع و قانون است، مجلس درصدد جلوگیری از این نوع کارهاست.

نماینده مردم تهران، ری، ‌شمیرانات و اسلامشهر در مجلس با تاکید بر اینکه مجازاتی که در طرح آمده مناسب نیست و در بررسی جزییات طرح اصلاح خواهد شد، ‌افزود: نحوه انعکاس این خبر از سوی برخی رسانه‌ها درست نبود، برخی روزنامه‌ها نوشتند "مجازات زندان برای جلوگیری از بارداری" ، این اصلا معنی ندارد، مگر جلوگیری از بارداری قابل نظارت است؟

منبع: خانه ملت
آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین