امروز : شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 27
۰۶:۵۸
کد خبر: ۴۰۰۵
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۳ - ۱۷:۴۳
تعداد بازدید: ۱۸۶۸
هدف احتمالی بعدی داعش؛
حوادث عراق و تسلط گروه موسوم به دولت اسلامی عراق و شام بر بخش‌هایی از این کشور و احتمال اینکه داعشی‌ها به سوی اردن سرازیر شوند نگرانی‌های زیادی را به وجود آورده است.
به­ گزارش«.مدّاح.نیوز.».؛ پایگاه ایلاف در گزارشی با اشاره به تاثیر پذیری اردن از حوادث عراق آورده است: تسلط تروریست ها بر مناطق گسترده ای از عراق نگرانی های زیادی را برای اردنی ها به وجود آورده است به ویژه که این کشور با توجه به تعداد زیاد آوارگان سوری از مشکلات امنیتی زیادی رنج می برد.

نگرانی اردن هاشمی زمان زیاد شد که گروه های مسلح وابسته به داعش و دیگر گروه های مسلح دیگر و بعثی ها موصل یعنی دومین شهر بزرگ عراق و نیز بخش هایی استان صلاح الدین و مناطق دیگر را اشغال کردند. برخی از کارشناسان درباره اینکه اردن هدف بعدی باشد هشدار می دهند به ویژه که نوارهای ویدئویی بر روی اینترنت پخش شده است که در آن اردنی که از وجود ۶۵۰ هزار پناهنده سوری و اردنی هایی که به داعش پیوسته اند تهدیده شده است.

غریب الرنتاوی مدیر مرکز مطالعات سیاسی القدس معتقد است: کسی که داشتن پایگاه داعشی ها در اردن را تکذیب می کنند یا نادان هستند یا به طور دائم دوست دارند همه چیز را تکذیب کنند.این گروهک در اینجا نفوذ دارند و گرنه چگونه می توان دو هزار اردنی در سوریه و عراق در کنار این گروهک باشند.

وی افزود: اردن باید نگران باشد زیرا هلال های جهادی اطراف آن را احاطه کرده است.جنوب سوریه یعنی شمال اردن، غرب عراق یعنی شرق اردن و صحرای سیناء یعنی جنوب اردن شاهد حضور این گروه هاست.ما از هر سو احاطه شده ایم و این خطر جدی است.

ایلاف نوشت: این در حالی است که روز جمعه گذشته تظاهراتی در شهر معاون در جنوب اردن در حمایت از داعش برگزار شد.حسن ابو هنیه کارشناس گروه های تروریستی معتقد است: اردن باید نگران باشد زیرا داعشی ها ساماندهی قوی دارند و آنها به دنبال توسعه نفوذ و قلمرو خود هستند و اردن نیز در راستای نقشه های توسعه طلبانه آنها قرار دارد.

یافع یکی از تروریست های داعش که از اتباع اردن است و گذرنامه اردنی در دست دارد قبل از پاره کردن گذرنامه خود گفت: خطاب به طاغوت اردن می گویم که ما برای بریدن سر و انفجار(در حالی که به کمربند انفجاری اش اشاره می کند) می آییم.به خدا قسم با انفجارهای فراوان بمب گذاری به سوی شما می آییم. ایلاف در ادامه گزارش داد: بیشتر جریان های سلفی اردنی از جبهه النصره در سوریه حمایت می کنند اما شش نفر از طرفداران داعش به ایاد القنیبی از مبلغان اسلامی ضد داعش حمله کردند و خودرو وی را تخریب کردند.

از سوی دیگر محمد الشلبی از رهبران سلفی اردنی می گوید: ما ارتباطی با دولت اسلامی عراق و شام نداریم اما بدون تردید آنها در اردن طرفدارانی دارند و تعداد آنها نیز کم نیست. ایلاف در ادامه بیان کرد: محمد ابو رمان پژوهشگر مرکز مطالعات استراتژیک در دانشگاه اردن و کارشناس امور گروه های اسلامی گفت: اردن به شدت نگران افزایش قلمرو نفوذ داعش است به ویژه که ارتش عراق فروپاشیده است.تحول ریشه ای در منطقه رخ داده است.

این رسانه بیان کرد: در گزارشی که موسسه استراتفور آمریکا منتشر کرده است از نیت و تلاش داعش برای توسعه نفوذ خود به سوی اردن خبر داده و آورده است: پس از حمله به عراق و تسلط بر بخش های زیادی از اراضی سوریه گروهک داعش قصد ورود به اردن را دارد اما داعش با چالش های بزرگی روبرو است زیرا رژیم اردن مشابه نظام های سوریه و عراق نیست و از ثبات بیشتری برخوردار است و دستگاه های امنیتی آن نیز فعال ترند از سویی واشنگتن و عربستان سعودی از اردن حمایت می کنند.

ایلاف نوشت: اردن با نگرانی تحولات را دنبال می کند و محمد المومنی وزیر اطلاع رسانی اردن و سخنگوی دولت این کشور می گوید: ما به شدت نگران حوادث عراق هستیم.نیروهای امنیتی به دقت تحولات را زیر نظر دارند و اقدامات لازم را بر اساس شرایط و مقتضیات زمان به اجرا در می آورند.طول مرزهای اردن با عراق۱۸۱ کیلومتر است در حالی که مرزهای سوریه با اردن بیش از ۳۷۰ کیلومتر است.
منبع: تسنیم
برچسب ها: اردن ، حمله داعش
آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین