امروز : پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
۱۲:۵۳
کد خبر: ۳۹۹۵
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۳ - ۱۹:۱۹
تعداد بازدید: ۱۷۱۸
اخبار تخريبی برای داعش؛
موج سواری بر خبر، یکی از تکنیک‌هایی است که این روزها بسیاری از رسانه‌ها برای جلب مخاطب به کار می‌برند. مخاطبان هوشمند رسانه‌ها در ایران به قدرت بالای تشخیص سره از نا‌سره دست یافته‌اند.
موج سواری بر خبر، یکی از تکنیک‌هایی است که این روزها بسیاری از رسانه‌ها برای جلب مخاطب به کار می‌برند. مخاطبان هوشمند رسانه‌ها در ایران پس از مدتی دیگر به قدرت بالای تشخیص سره از نا‌سره دست یافته‌اند.

به­ گزارش«.مدّاح.نیوز.».؛همین موضوع گروهک تروریستی که این روزها در عراق دست به عملیات‌های وحشیانه زده، یکی از سوژه‌های رسانه‌هایی شده که با هر ترفندی می‌خواهند مخاطب جذب کنند. این رسانه‌ها که هوشمندی خاصی در پیدا کردن کلیدواژه‌های مورد توجه مردم دارند، سمت و سوی اخبار خود را در هر دوره زمانی به سمت و سوی آن کلیدواژه سوق می‌دهند.

بنا بر این گزارش، «داعش» نیز این روزها، یکی از کلیدواژه‌هایی است که مردم و مخاطبان ایرانی به آن حساس هستند. یک گروهک تروریستی که هم قوانین آدم‌خوارانه عجیب و غریبی دارد و هم دشمنی بزرگی با عقاید عموم مردم ایران و برخاستن چنین جنبشی در کنار گوش ایران، موجب شده تا مردم علاوه بر تاکسی و اتوبوس در میان رسانه‌های جمعی هم پیگیر اخبار آنها باشند.

نگاهی به اخبار همه رسانه‌های ایران و جهان، نشان می‌دهد که فوتبال موضوع روز است. جام‌جهانی فوتبال که البته با حضور ایران در جمع سی و دو تیم حاضر در جام‌جهانی همراه است.

اکنون می‌خواهیم فرمول ساخت یک خبر پر بازدید و بحث‌برانگیز را در رسانه‌هایی که شرحش ‌رفت، خدمتتان عرض کنیم. کافی است جام‌جهانی را با داعش ترکیب کنیم تا مثلا برای بازی حساس ایران و آرژانتین خبر جالب ‌««داعش» به مسی پیام داد» بیرون بیاید؛ خبری که تصویری است از یک حساب توئیتر با تیتر «اخبار داعش نیوز» که در آن این گروهک تروریستی لقب «ابومهداف آرژانتینی» را به لیونل مسی داده و از وی خواسته‌ به صف جهادگران داعش (!) بپیوندد و حتی پا را از این فراتر گذاشته و او را ‌به امیری داعش در آمریکا جنوبی منصوب کرده‌اند.

حتی با ندیدن صفحه توئیتر و تصویر خبر هم می‌توان به درستی آن شک کرد؛ اما بد نیست بررسی کنیم تا بدانیم این خبر چگونه یکی دو روز کاربران اینترنتی را سر کار گذاشت؛ نخست اینکه «داعش» نامی است که ما برای این گروه تروریستی فراگیر کرده‌ایم و در میان خودشان استفاده از عبارت ممنوع است. آن‌ها خود‌ را «دولت اسلامی» و یا «دولت اسلامی عراق و شام» می‌نامند. حتی ‌‌اعضای این گروه تروریستی، فردی را به دلیل استفاده از اصطلاح «داعش» با ۷۰ ضربه شلاق مجازات کرده‌اند.

همچنین در پرچم داعش که در این حساب توئیتری به عنوان تصویر نمایه استفاده شده، از دو عبارت «غدر خیانة اجرام» و «دولة النفاق في الشام و العراق» استفاده شده است. به نظر شما، داعشی‌ها خودشان را با این عبارات معرفی می‌کنند؟!


‌نگاهی به سابقه این حساب توئیتری هم نشان می‌دهد که این حساب همواره اخبار تخریبی در خصوص داعش منتشر می‌کند. ‌این حساب توئیتری متعلق به یکی از گروه‌های مخالف دولت بشار است که با دولت سوریه در جنگ بوده و از سوی دیگر هم «داعش» را «خوارج» می‌داند. در واقع این حساب توئیتری به گروه کُرد سلفی «انصار الاسلام» تعلق دارد که دشمنی شدیدی هم با داعش و هم با ایران و هم با شیعیان عراق دارند.

اکنون شاید بپرسید این صفت «ابو مهداف» که به مسی داده شده چیست؟ مهداف به معنی مگسک تفنگ است و ابو مهداف یعنی دارنده مگسک تفنگ یا در واقع کنایه از کسی است که توپ را درست و دقیق به هدف زده است و در واقع کنایه‌ای است به ضربه دقیقی که مسی روانه دروازه ایران کرده است.

کنار هم گذاردن این اشارات کوچک و جستجوی ساده‌‌ در پیشینه این حساب کاربری،‌ می‌توانست به سادگی نویسندگان و منتشرکنندگان خبر را به این نتیجه برساند که خبر غیرواقعی است؛ اما غیرواقعی بودن خبر در برابر جلب توجه مخاطبان بی‌شماری که این روزها هم از دست داعش کفری هستند و هم مسی چه ارزشی دارد؟
منبع: الف
آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین