امروز : جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
۱۳:۳۶
کد خبر: ۳۹۶۲
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۴
تعداد بازدید: ۱۵۰۵۹
پیروز مجتهدزاده در گفت و گو با مدّاح نیوز؛
همکاری ایران و آمریکا برای پایان دادن به بحران عراق اجتناب ناپذیر است اما قرار نیست که این همکاری به ائتلاف منجر شود.

به­گزارش«.مدّاح.نیوز.»؛ به گفته یک کارشناس مسئل بین الملل، همکاری و همراهی ایران و آمریکا برای پایان دادن به بحران امنیتی در عراق اجتناب ناپذیر است.

 

پیروز مجتهدزاده، استاد ژئوپلیتیک دانشگاه تربیت مدرس، ضمن بیان این مطلب درباره اخبار مطرح شده پیرامون احتمال همکاری و ائتلاف ایران و آمریکا برای پایان دادن به بحران امنیتی عراق گفت: اولا همکاری ایران و آمریکا برای پایان دادن به بحران عراق اجتناب ناپذیر است اما قرار نیست که این همکاری به ائتلاف منجر شود.

 

وی با تاکید بر اینکه همکاری متفاوت از ائتلاف است گفت: ایران و آمریکا قرار نیست که به ائتلاف و یا توافق مکتوب برسند. ائتلاف متفاوت از همکاری است به این معنا که دو کشور می توانند بدون دستیابی به توافق مکتوبی با یکدیگر همکاری کنند.

این کارشناس مسائل بین الملل افزود: اکنون نیز بحثی که وجود دارد این است که در عراق شرایطی پیش آمده است که می تواند دو کشور ایران و آمریکا را در موضع مقابله با تروریست ها قرار دهد و آنها را به همکاری مشترک هدایت کند.

 

وی ادامه داد: در گذشته هم چنین شرایطی پیش آمده بود به گونه ای که با تقارن منافع ایران و آمریکا در منطقه دو کشور در ابتدای اشغال عراق که منجر به سقوط رژیم بعثی شد در عمل به همکاری مشترک رسیدند و اما هیچگاه با یکدیگر ائتلاف نکردند.

 

این استاد ژئوپلیتیک دانشگاه تربیت مدرس تصریح کرد: اکنون هم آنچه در عراق اتفاق افتاده است تقارن منافع ایران و آمریکا است که تعلل در همکاری و همراهی می تواند به ضرر هر دو کشور تمام شود.

 

مجتهدزاده در ادامه گفت: در چنین شرایطی وقتی منافع دو کشور به تقارن می رسد منطق استراتژیک حکم می کند که در کنار هم همچون خط موازی به حرکت درآیند تا منافع خود را به یک میزان تامین کنند.

 

وی درباره سخنان حسین امیرعبداللهیان معاون وزیر خارجه ایران مبنی بر اینکه نیازی به همکاری ایران و آمریکا در عراق نیست و این کشور خود می تواند بر بحران کنونی فائق آید گفت: آنچه که از سوی آقای امیرعبداللهیان مطرح شده است را صرفا باید یک اظهار نظر دیپلماتیک دانست که از منظر منطق دیپلماتیک کاملا درست است.

 

این کارشناس مسائل بین الملل افزود: اما آنچه که وجود دارد نه آقای امیرعبداللهیان و نه بنده و نه هیچ کس دیگری نمی تواند پیش بینی کند که فردا در عراق چه اتفاقی خواهد افتاد و این کشور به چه شرایطی دچار خواهد شد.

 

مجتهدزاده ادامه داد: ایشان نمی توانند تضمین کند که آقای عراق می تواند به تنهایی بر این بحران فائق آید یا نه اما اگر نتواند کشورهایی که در این کشور دارای منافع هستند ناچارند که به کمک دولت عراق بشتابند. از این رو نمی توان با قاطعیت از عدم نیاز به همکاری ایران و آمریکا در عراق سخن گفت.

 

وی درباره برخی تحلیل های رسانه های خارجی مبنی بر اینکه اوباما نیاز به همکاری با ایران دارد تا بتواند با یک موفقیت به استقبال انتخابات کنگره در این کشور برود گفت: اوباما نیاز به موفقیت در عراق به واسطه همکاری با جمهوری اسلامی ایران در این کشور ندارد چرا که او موفقیتی بزرگتر در سیاست خارجی دست پیدا خواهد کرد.

 

این کارشناس مسائل بین الملل در خاتمه گفت: یقین دارم که آمریکا به همراه سایر کشورهای عضو گروه 1+5 در مذاکرات هسته ای با ایران به یک توافق تاریخی دست پیدا خواهند کرد که این توافق می تواند یکی از مهمترین مناقشه های بین المللی سال های اخیر را بدون نیاز به جنگ و تنها از طریق دیپلماسی خاتمه دهد که این به بزرگترین موفقیت اوباما در سیاست خارجی تبدیل خواهد شد.


منبع: فرارو
برچسب ها: مجتهدزاده ، گروه 1+5
آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین