امروز : پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 02
۰۵:۱۲
کد خبر: ۳۹۵۲
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۹:۲۸
تعداد بازدید: ۱۹۲۸
تحلیلگر «سی.ان.ان»؛
رئیس مرکز مطالعاتی «آمریکای نوین» و تحلیلگر شبکه آمریکایی «سی‌ان‌ان» با اشاره به تحولات عراق که گروهک موسوم به داعش مسبب آن است، اعلام کرد که داعش از میراث‌های رئیس جمهوری پیشین آمریکا «جرج بوش» است.
به­ گزارش«.مدّاح.نیوز.».؛ پایگاه خبری شبکه آمریکایی «سی‌ان‌ان» با انتشار مقاله‌ای از «پیتر برگن» تحلیلگر امنیتی این شبکه و رئیس مرکز مطالعاتی «آمریکای نوین» اعلام کرد که آنچه اکنون به گروهک تروریستی داعش (در سوریه و عراق) موسوم شده است، «ارثیه جرج بوش» رئیس جمهور پیشین آمریکاست.

سی‌ان‌ان با بیان اینکه این مقاله بیان‌کننده آراء نویسنده آن است، نوشت: برگن مولف کتاب «طولانی‌ترین جنگ‌ها؛ منازعه طولانی آمریکا و القاعده» است. براساس تحقیقات او گروهک «دولت اسلامی در عراق و شام» یا «داعش» جنبشی تروریستی و وحشی و جماعتی تروریستی است که پیش از این نام «القاعده در عراق» را یدک می‌کشید و اخیرا بر تعدادی از شهرهای و شهرک‌های غرب و شمال عراق کنترل یافت.

این تحلیلگر شبکه سی‌ان‌ان داعش را همان نمونه جدید القاعده درعراق معرفی می‌کند و می‌افزاید قبل از اینکه آمریکا، عراق را در سال 2003 اشغال کند مقامات بلندپایه از محور شرارتی در عراق که این کشور را با القاعده پیوند می‌داد خبر دادند و اعلام کردند تعدادی از اعضای القاعده به دست افسران صدام آموزش نظامی و چگونگی ساخت سلاح‌های کشتار جمعی می‌بینند.

پس از سقوط صدام و جستجوی بیش از 34 سند مربوط به صدام به وسیله آمریکا هیچ سندی یافت نشد که ارتباط وی را با القاعده ثابت کند و کمیته اطلاعاتی مجلس سنای آمریکا نهایتا در سال 2008 اعلام کرد که تحقیقاتش دراین زمینه شکست خورده و هیچ ارتباطی بین صدام و القاعده نیافته است. علی رغم اینکه انتظار می‌رفت آمریکایی که درهمان اوایل به این نتیجه رسیده بود به جنگ در عراق پایان دهد اما این کشور عامل ورود سریعتر القاعده به عراق شد و تشکیلات جرج بوش حدود یک سال و نیم در مورد اظهار وجود رسمی القاعده در عراق سکوت اختیار کردند.

در سال 2004 «ابومصعب الزرقاوی» سرکرده گروهک موسوم به «الجهاد و التوحید» بیعت خود را با «اسامه بن لادن» سرکرده القاعده اعلام کرد و به این ترتیب عراق وارد جنگی داخلی شد. الزرقاوی پس از اتحاد با القاعده سعی کرد برای رسیدن به اهداف خاص به خشونت‌های طایفه‌ای در عراق دامن بزند و تا حدودی در این راه موفق هم شد، خشونت در عراق در سال 2006 میلادی و با هجوم به مسجد «الذهبی» سامرا به اوج خود رسید.

پس از گذشت سه سال از جنگ داخلی عراق القاعده روز به روز در این کشور قوی‌تر شد. گزارش‌های اطلاعاتی تفنگداران نیروی دریایی آمریکا که مربوط به تاریخ 17 آگوست 2006 می‌شود حاکی از آن است که القاعده در آن زمان حاکم «الانبار» واقع در شرق عراق بوده است؛ منطقه‌ای که اهمیت راهبردی بسیار دارد و مرزهای آن با سه دولت عربی سوریه، اردن و عربستان در ارتباط است، علاوه بر این القاعده بر بخش‌های بسیاری از منطقه موسوم به «مثلث مرگ» تسلط داشت؛ منطقه‌ای که از شمال بغداد آغاز می‌شد و تا رود دجله در مرزهای سوریه ادامه داشت.

به عبارت دیگر دولت جرج بوش با دقت باعث رشد سریع القاعده شد و با این اقدام بارزترین اهداف خود برای حمله به عراق یعنی مبارزه علیه تروریسم را نقض کرد. در سال 2007 خشونت اعضای القاعده تحریک شد و بسیاری از آنها به انقلابی علیه این گروهک دست زدند و «شوراهای بیداری» تحت عنوان طرح عمومی «فرزندان عراق» تشکیل دادند و حتی حقوق دریافت کردند. اطلاعات شوراهای بیداری در کنار اطلاعات ارتش آمریکا باعث وارد کردن ضربه‌های بسیاری به گروهک القاعده در سال‌های 2006 تا 2008 شد و القاعده از گروهکی که بر مناطق بسیاری در عراق تسلط شد فقط به یک گروهک تروریستی صرف تبدیل شد. اما القاعده مخفی نشد و جنگ سوریه آن را باری دیگر بیدار کرد و سه سال در این کشور دست به جنایت زد و در حال حاضر نیز داعش در حال فعالیت در غرب و شمال عراق است.

منبع: فارس
آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین