امروز : پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
۲۳:۰۸
کد خبر: ۳۹۳۸
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۳
تعداد بازدید: ۱۷۴۱
برخی هنوز در دوران حجر می‌اندیشند؛
مگر ما چه گفته‌ایم که برخی آشفته شده‌اند؟ ما گفتیم فرهنگ ازآنِ مردم است و مردم باید برای تعالی و تلاش خود قدم بردارند. گویا عده‌ای هنوز در دوران حجر می‌اندیشند و فکر می‌کنند.

به­ گزارش«.مدّاح.نیوز.».؛ حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در مراسم «جشن انتظار و امید» که صبح امروز با حضور نمایندگان اقشار مختلف مردم به مناسبت میلاد امام زمان(عج) و همزمانی با سالگرد انتخابات 24 خرداد برگزار شد، افزود: ما منتظریم؛ منتظر روزی که امام زمان(عج) بیاید و افراط‌ها را برای همیشه پایان دهد و پرچم اعتدال، عدالت و پیشرفت و رفاه و بهبود زندگی مردم را برافراشته کند.

در ادامه گزیده‌ای از اظهارات روحانی در همایش امید و انتظار را می‌خوانیم:
 

  • ما همه منتظر روز موعودیم و امیدواریم؛ البته منتظری که گوشه‌ای بنشیند و زانوی غم بغل بگیرد و تحرکی نداشته باشد، انتظارش جانسوز و جانکاه خواهد بود اما منتظری که تلاش می‌کند و زمینه را برای حضور همه آن وعده‌های آسمانی و شرایط را برای عدل و عدالت و انصاف آماده می‌کند، انتظارش امیدبخش است و به جامعه نشاط می‌دهد.
  • عده‌ای به من می‌گفتند تو چرا به صحنه‌ای آمده‌ای و ثبت‌نام کرده‌ای؟ مگر کشور را نمی‌شناسی و نمی‌دانی مکانیزم صندوق رأی چگونه است؟ با این وجود شور،‌ نشاط‌ و حضور مردم و آن سخن تاریخی رهبر که گفتند صندوق رأی، حق‌الناس است، آنچنان فضایی در کشور ایجاد کرد که گویی آن روزهای خرداد، روزهای دیگری است و نشاط و امید در کنار صندوق‌های رأی آمده است.
  • ما همه منتظر روز موعودیم و به آن روز امیدواریم، البته منتظری که گوشه‌ای بنشیند و زانوی غم در بغل بگیرد و تحرکی نداشته باشد، انتظارش جانسوز و جانکاه خواهد بود اما منتظری که تلاش می‌کند و زمینه را برای حضور همه آن وعده‌های آسمانی آمده و شرایط را برای عدل، عدالت و انصاف فراهم می‌کند، انتظاری امیدبخش، فرح‌بخش و روح‌بخش دارد و به جامعه نجات و تحرک می‌بخشد.
  • ما از سال 43 در انتظار فرج و بازگشت امام به سرزمینمان بوده‌ایم اما این انتظار نتوانست آن امیدهامان را محقق کند تا روزی که مردم با شور و ایثار به صحنه آمدند و خیابان‌ها را پر کردند و با شعار استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی ایران، زمینه را برای آن حضور آماده کردند.
  • به غیر از 12 بهمن و پیروزی 22 بهمن و شکوه‌هایی که در هشت سال دفاع مقدس آفریدیم و همچنین صدها افتخار دیگر در سال گذشته در همین ایام، باید پرسید سال گذشته ایران چه کرد؟ همان ملتی که ماه‌ها قبل ناامیدی سراسر جامعه‌اش را فرا گرفته بود و بسیاری از مردم می‌گفتند مگر انتخابات هم تأثیر و فایده دارد؟ حتی به خود من می‌گفتند تو چرا به صحنه آمدی و ثبت‌نام کردی و از این شهر به آن شهر سفر می‌کنی؟ مگر کشور را نمی‌شناسی و مگر نمی‌دانی مکانیزم صندوق رأی چگونه است؟ اما شور و نشاط حضور مردم و آن سخن تاریخی رهبر که گفت صندوق رأی، حق‌الناس است و حتی آنهایی که به نظام علاقه ندارند به خاطر کشور و ایرانشان پای صندوق رأی بشتابند، آنچنان فضایی در کشور ایجاد کرد که روزهای خرداد گویی خرداد دیگری و چنین روزهای نشاط و امیدی در کنار صندوق آرا آمده است.
  • سال گذشته ما به همه جهانیان اعلام کردیم که رقابت در کشور ما رقابت جوانمردانه خواهد بود. همچنین ما اعلام کردیم که ما رودرروی هم صف نمی‌کشیم بلکه در کنار صندوق رأی به صف می‌ایستیم. ما در خرداد سال گذشته امید آفریدیم؛ البته نه فقط امید برای ایران که امید برای جهان آفریدیم و این را من از جهت مبالغه و اغراق نمی‌گویم؛ چراکه هرکجا رفته‌ام و هر مسئولی را در سراسر دنیا دیده‌ام، او به من گفت که انتخابات خرداد سال گذشته ایران برای همه ما امیدآفرین بود.
  • انتخابات به معنای رقم خوردن سرنوشت کشور است و رئیس‌جمهور، به عنوان منتخب کل ملت خواهد بود و دولت در برابر همه موافقان، حامیان، منتقدان و حتی مخالفان سر تکریم و تعظیم فرود می‌آورد. گرچه گروهی با زبان تکریم با دولت سخن نگویند، اما پاسخ ما به آنها با ‌ادب و احترام و کرامت خواهد بود و ما برای صلح، آشتی و برادری کنار جمع شده‌ایم.
  • امروز روز وحدت و اتفاق است نه روز نفاق، شکاف و فاصله، امروز روز برچسب زدن به یکدیگر نیست بلکه روز چسبندگی بیشتر در جامعه است. اولین راهی که این ملت در انتخابات سال گذشته برگزید و انتخاب کرد، راه اعتدال و میانه‌روی بود که چنین راهی بازگشت‌ناپذیر است.
  • از افراط در جمع کردن دشمن و دشمن‌تراشی و از تفریط در زمینه دوستان و علاقه‌مندان به ایران دوری کنید. در واقع اعتدال، حدِ میانِ افراط در طرد دیگران و تفریط در جذب مردم است؛ ضمن اینکه اعتدال یعنی راهی که با همه انسان‌ها و مردم با ادب و احترام سخن بگوییم و پاسخی هم که به آنها می‌دهیم، توأم با ادب و احترام باشد.
  • عقل و خرد به ما می‌گوید باید منافع ملی را حفظ کنیم و ضمن حفظ فناوری، تحریم‌ها و سایه شوم آن را از سر مردم برداریم. همچنین این عقل و خرد به ما می‌گوید که به دنبال صلح در منطقه و جهان باشیم؛ خردی که به ما این نکته را یادآور می‌شود که توسعه کشور بدون مردم و حضور آنان و بدون واگذاری امور به مردم امکان‌پذیر نخواهد بود.
  • چنین عقل و خردی این را هم به ما می‌گوید که کشور ازآنِ مردم است و این کشور هیچ صاحبی جز ملت ایران ندارد. عقل و خردی که به ما می‌گوید فقرها را بزداییم و تبعیض‌های ناروا را کنار بگذاریم. او می‌گوید این همه رنج مردم برای آلودگی، محیط زیست را از میان برد و می‌توان در توسعه و پیشرفت همانند کشورهای همسایه و منطقه بود و حتی از آنان پیشی گرفت.
  • این عقل و خرد همچنین به ما می‌گوید بر اساس مصوبه ده سال پیش که خاک می‌خورد و بر طبق چشم‌انداز بیست ساله، ایران کشوری توسعه‌یافته است و ما برای اینکه در مسیر خردورزی حرکت کنیم، باید از عقل، فکر و نظرات همگان بهره بگیریم؛ چراکه «همه‌چیز» در نزد «همگان» است. ما باید از افکار و اندیشه جامعه‌مان بهره‌مند شویم و به راهی که انتخاب کرده‌ایم ادامه دهیم.
  • این جشن، جشن ملتی و مردمی است که همه به آینده خود و کشورشان با امید به صحنه آمده‌اند اما عده‌ای، ولو اندک، با ادوات و ابزار تبلیغی فراوانی می‌خواهند این امید را در دل مردم کمرنگ کنند. بنابراین ما به همه آنهایی که راهی را برگزیده‌اند که با انتخاب مردم در تضاد است، اعلام می‌کنیم و مردم نیز برای همیشه اعلام کرده‌اند که خشونت و افراطی‌گری را قبول نداریم.
  • مردم در خرداد سال گذشته اعلام کردند «یک ملت، یک دولت و یک حکومت». مردم در همه صحنه‌ها گفتند که هیچ گروه و جناحی حق ندارد انقلاب را به نام خود مصادره کند، هیچ جناح و گروهی حق این را هم ندارد که دفاع مقدس را به نفع جناح خود مصادره کند. همچنانکه هیچ جناح و گروهی حق این را ندارد که رهبری نظام را برای خود مصادره کند.
  • یک سال از روز بزرگ شما یعنی روزی که پای صندوق‌های رأی رفتید و انتخاب کردید، گذشته است. 10 ماه هم از روز ما یعنی روزی که دولت را تشکیل داده‌ایم، می‌گذرد و ما در این مدت هیچ‌گاه وعده‌هایی را که به شما داده‌ایم از یاد نبرده‌ایم و نخواهیم برد.
  • اقلیت، محترم است همانطور که اکثریت محترم است. اما اقلیت حق ندارد به آنچه که اکثریت تصمیم گرفته بی‌احترامی کند. دولت به عنوان وظیفه، آنچه را به شما وعده داده است، دنبال خواهد کرد؛ البته از دیرباز به ما یاد داده‌اند که "الامور مرهونة باوقاتها". همچنین دولت بر مبنای وعده‌هایی که به مردم در زمینه سیاست خارجی، سیاست داخلی، مسائل فرهنگی و مسائل اقتصادی داده گام‌های بلندی برداشت است اگرچه تا رسیدن به هدف هنوز راهی طولانی پیش رو دارد اما من به عنوان خادم شما مردم و به عنوان کسی که افتخار خدمت‌گذاری را در 24 خرداد به دوش من گذاشتید، اعلام می‌کنم که کاملاً به آینده این کشور امیدوار هستم.
  • قاطعیت، انقلابی بودن، ایستادگی و عزت به معنای استفاده از لحن ناسالم نیست و سخن ما سخن حُسن و حَسَن و راه ما نیز راه حُسن و حَسَن است، مگر ما چه گفته‌ایم که برخی آشفته شده‌اند؟ ما گفتیم فرهنگ ازآنِ مردم است و مردم باید برای تعالی فرهنگ خود قدم بردارند. فرهنگ یعنی آنچه ما با او زندگی می‌کنیم و زندگی خواهیم کرد. مگر بناست کسی فرهنگ را در کپسول بریزد و نسخه‌ای بنویسد تا ما آن را از داروخانه‌ای خریداری کنیم؟ گویا عده‌ای هنوز در دوران حجر می‌اندیشند و فکر می‌کنند.
  • این دولت بر چنین راهی مصمم است، حال ممکن است کسی خوشش بیاید یا بدش بیاید. با این وجود دولت معتقد است که این کشور ازآنِ مردم است و همه کار را مردم باید انجام دهند. در سیاست، اقتصاد، امنیت و سایر زمینه‌ها مردم باید به صحنه بیایند و در این مسیر دولت همواره حامی و مجری اراده شماست و باید دانست که دولت بر خواست ملی سیطره ندارد بلکه خواست ملی بر دولت سیطره دارد و خواهد داشت.
  • راه گذشته، بازگشتنی نیست. امروز در منطقه متأسفانه خشونت، آدم‌کشی، ترور و آوارگی را در میان مردم مشاهده می‌کنیم و ما به عنوان دولت جمهوری اسلامی ایران این خشونت و ترورها را تحمل نخواهیم کرد و همانطور که در سازمان ملل هم اعلام کرده‌ایم، با خشونت و تروریسم و افراط‌گری در منطقه مبارزه می‌کنیم و البته دشمنان دنیای اسلام و منطقه بیکار ننشسته‌اند و زمینه‌های فراوانی برای نزاع‌های طایفه‌ای و قومی آماده کرده‌اند و این هوشیاری ماست که باید مانع از آن شود.


رئیس‌جمهور در پایان، بار دیگر پیام 24 خرداد را پیام وفاق، اتحاد، محبت، در کنار هم قرار گرفتن و دنبال کردن اهداف بلند دانست و با اشاره به نشست خبری خود در روز 24 خرداد، گفت: من شرح آنچه در 10 ماه پیش گذشته و همچنین برنامه‌های سال 93 را ان‌شاءالله روز شنبه در مصاحبه مطبوعاتی اعلام خواهم کرد.

منبع: فرارو
آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین