امروز : جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 10
۰۶:۲۱
کد خبر: ۳۸۹۲
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۷:۵۸
تعداد بازدید: ۱۴۶۴
سید جلال فیاضی؛
یک کارشناس سیاست خارجی گفت: در واقع مسئولیت عدم دستیابی به توافق نیز برعهده طرف غربی است، چراکه جمهوری اسلامی ایران بارها حسن‌نیت خود را در مذاکرات هسته‌ای نشان داده است.

به­ گزارش«.مدّاح.نیوز.».؛ "سید جلال فیاضی" با اشاره به دور اخیر مذاکرات هسته‌ای کشورمان با 1+5، اظهار داشت: با توجه به پیچیدگی‌های مذاکرات، حساسیت‌های موجود در روند گفتگوها و همچنین طولانی شدن زمان آن‌ها، توقف مذاکرات در این مرحله امری غیرطبیعی نیست.

وی ادامه داد: طبیعی است که طرفین مذاکره کننده برای رایزنی با پایتخت‌‌هایشان و همچنین به منظور بررسی‌ بیشتر فرصت بیشتری لازم داشته باشند.

فیاضی افزود: از این رو طرفین مذاکره‌کننده برای رسیدن به توافق نهایی6 ماه زمان تعیین کرده‌اند و همچنان شاهد هستیم که 2 ماه دیگر تا پایان این مهلت فرصت باقی است.

این کارشناس سیاست خارجی یکی از دلایل اصلی عدم پیشرفت محسوس در این دور از مذاکرات را زیاده‌خواهی‌های غرب برشمرد و تصریح کرد: غربِی‌ها در ارتباط با مسائل هسته‌ای خواسته‌هایی همچون بحث بر سر تعداد سانتریفیوژها، آب سنگین اراک و مسائلی غیر از مسائل هسته‌ای رامطرح می کنند که این مسائل جزو خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران دارند که این خواسته‌ها از یک سو فراتر از پادمان و از سوی دیگر جزو  هستند

فیاضی با تاکید بر اینکه مطرح کردن موضوعاتی از قبیل بحث بر سر موشک‌های بالستیکی از سوی طرف مقابل در روند مذاکرات که جزو مباحث نظامی کشور محسوب می‌شود نمی‌تواند در چارچوب مسائل هسته‌ای مورد بحث قرار گیرد، اظهار داشت: به دلیل اینکه مذاکرات ایران و 1+5، صرفا در راستای فعالیت‌های هسته‌ای صورت می‌گیرد، از این رو طبیعی است که مطرح کردن موضوعی غیر از موضوع هسته‌ای می‌تواند مذاکرات را با چالش و کندی مواجه کند.

این کارشناس سیاست خارجی تصریح کرد: بنابراین غربی‌ها باید حسن نیت خودشان را در این زمینه نشان دهند و زیاده‌خواهی‌ها‌یشان درباره پرونده هسته‌ای پرهیز کنند و صرفا در چارچوب "ان‌پی‌تی" و با حفظ خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران مذاکره کنند و موضوعی غیر از موضوع هسته‌ای را روی میز نگذارند.
 
فیاضی در پایان با تاکید بر اینکه غربی‌ها در مسیر یک آزمون بزرگ تاریخی قرار دارند، خاطرنشان کرد: در واقع مسئولیت عدم دستیابی به توافق نیز برعهده طرف غربی است، چراکه جمهوری اسلامی ایران بارها حسن‌نیت خود را در  مذاکرات هسته‌ای نشان داده است.

آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین