امروز : سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 23
۲۰:۳۱
کد خبر: ۳۸۲۶
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۹:۰۲
تعداد بازدید: ۲۱۸۹
حسن روحانی در اختتامیه چهارمین جشنواره ارتباطات و فناوری اطلاعات؛
حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران نگرانی نسبت به تاثیر ماهواره و اینترنت در ایمان مردم را بی دلیل دانست و از همه خواست که به جوانان اعتماد داشته باشند.

به­ گزارش«.مدّاح.نیوز.».؛صبح دیروز حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهوری در آئین اختتامیه چهارمین جشنواره ارتباطات و فناوری اطلاعات حاضر شد و به ایراد سخنرانی پرداخت.

در این مراسم علاوه بر رئیس‌جمهور، تعدادی از اعضای کابینه از جمله محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، سیدمحمود علوی وزیر اطلاعات، محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس‌جمهور، حسام‌الدین آشنا مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور، و حسین فریدون برادر و دستیار ویژه رئیس‌جمهور نیز حضور داشتند.

اما سخنان قابل تامل رئیس جمهور در خصوص شبکه های ماهواره ای و همچنین دعوت عمومی ایشان برای عضویت در شبکه های اجتماعی در حالی مورد توجه رسانه ها قرار گرفت که شورای عالی انقلاب فرهنگی، مجلس شورای اسلامی و همچنین شورای عالی فضای مجازی، در این باره قوانین شفافی به تصویب رسانده اند که به نظر می رسد با اظهارات رئیس جمهور در تعارض هستند.

در گزارشی که از منظرتان می گذرد، انعکاس سخنان امروز رئیس جمهور در رسانه های بیگانه بررسی شده است.

وب سایت صدای آمریکا (VOA) با تیتر "روحانی: اینترنت و ماهواره ایمان مردم را به باد نمی دهد” در این باره نوشت:

««حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران نگرانی نسبت به تاثیر ماهواره و اینترنت در ایمان مردم را بی دلیل دانست و از همه خواست که به جوانان اعتماد داشته باشند.

روحانی شنبه در جشنواره ارتباطات و فناوری اطلاعات با برشمردن ویژگی های شبکه های اجتماعی نظیر فیس بوک و تاثیرگذاری آنها گفت: «کم کم به نقطه ای می رسیم که جایی برای استبداد پیام نباشد، دیگر دوران پیام از طریق بلندگوها، منبرها و تریبون های یک طرفه به سر آمده و امروز هر پیامی در دنیا بازتاب وسیعی دارد و پیام ها قوی تر و تاثیرگذارتر است.»

او برخورد جمهوری اسلامی با ماهواره را موثر ندانست و گفت که «مبارزه در پشت بام و بالکن ها هم اثرگذار نبود نه ایمان مردم رفت و نه هویت آنان.» روحانی در ادامه در مورد نگرانی از تاثیر اینترنت نیز گفت که «بهتر از به جوانان اعتماد کنید.»»
 

 
شبکه بی بی سی نیز ضمن انعکاس سخنان روحانی در بخش خبری خود، در وب سایت بی بی سی فارسی (BBCPersian) با تیتر "رئیس‌جمهوری ایران خواستار حضور فعال مردم در شبکه‌های اجتماعی شد” نوشت:
««حسن روحانی گفت: حق ارتباط با شبکه اطلاعات جهانی را به عنوان یک حق شهروندی به رسمیت می‌شناسم.رئیس‌جمهوری ایران از حضور مردم در شبکه‌های اجتماعی استقبال کرده و از وزارت ارتباطات خواسته پهنای باند و سرعت اینترنت را افزایش دهد.حسن روحانی گفته دوران استبداد و رساندن پیام از طریق بلندگو، منبر و تریبون‌های یک‌طرفه و سنتی به سر آمده است.
 

 

او که در جشنواره‌ای با عنوان ارتباطات و فناوری اطلاعات سخنرانی می‌کرد، خطاب به کسانی که از حضور جوانان در فضای سایبر نگران هستند، گفت باید دنیای اینترنت را به عنوان یک فرصت برای معرفی "هویت اسلامی و ایرانی” دید.رئیس‎‌جمهوری ایران در جمع کارکنان وزارت ارتباطات گفته است: از شرایط پهنای باند اینترنت در کشور راضی نیستم. قرار ما با وزارت ارتباطات این است که هرچه زود‌تر به نسل سوم و چهارم برسیم و پهنای باند نه تنها برای منازل و تجارتخانه‌ها‌ بلکه حتی برای موبایل‌هایی که در دست مردم است، افزایش پیدا کند.»»

رادیو بین المللی فرانسه هم در وب سایت خود با این تیتر به استقبال سخنان امروز روحانی رفت: "روحانی: دورۀ استبداد پیام به سر آمده است” و نوشت:

««حسن روحانی رییس جمهوری ایران امروز در چهارمین جشنواره ارتباطات و فن شناسی اطلاعات در تهران گفت: امروز در فضای جهانی ارتباطات هر پیامی که وسیعترین بازتاب را داشته باشد، قوی ترین پیام تلقی می شود.

روحانی سپس گفت که جمهوری اسلامی ایران باید دنیای سایبری را نه به مثابه تهدید، بلکه به عنوان یک فرصت ببیند و تلقی کند. او تأکید کرد که حق ارتباط با شبکۀ اطلاعات جهانی را به عنوان یک حق شهروندی به رسمیت می شناسد و در عرصۀ اجتماعی آنچه برای او اهمیت دارد اخلاق عمومی و ارزش هاست و هیچ مصلحت دیگری را به رسمیت نمی شناسد.

وی گفت : امروز سواد به معنای واقعی کلمه دسترسی آسان به جامعۀ بزرگ اطلاعاتی و اینترنت است و مگر می شود اقتصاد مقاومتی و دانش بنیان ساخت بی آنکه از فضای پرسود اطلاعاتی جامعه جهانی بهره برد.
 

 

حسن روحانی افزود که جمهوری اسلامی ایران در عرصۀ فرهنگ سپر در دست گرفته و در موضعی تدافعی با شمشیر چوبین می جنگد. او تأکید کرد که نیاز مبارزه و مقاومت علیه تهاجم فرهنگی به کارگیری ابزارهای مدرن ارتباطی و شجاعت و جسارت در این نبرد است.

رییس جمهوری ایران اضافه کرد که بر خلاف تصور پاره ای در داخل کشور ورود تکنولوژی های نوین به ایران باعث از میان رفتن ایمان مردم و جوانان نمی شود. او خواست که به جوانان و دانشجویان ایرانی اعتماد و از تقویت بلوک فارسی در شبکۀ اجتماعی و حضور فعال در آن پشتیبانی کنند.

وی اضافه نمود که این مهم نه وظیفۀ دولت، بلکه مسئولیت خطیر مردم، جوانان و بخش خصوصی کشور است.»»

همچنین سایت رادیو زمانه (radiozamaneh) ضمن انعکاس سخنان امروز رئیس جمهور، این تیتر را برای خبر خود برگزید: "حسن روحانی محدودیت اینترنت را شبیه ممنوعیت ویدئو در دهه ۶۰ دانست"
 
 

پایگاه اینترنتی رادیو زمانه نوشت: ««حسن روحانی، رییس‌جمهور ایران شنبه ۲۷ اردیبهشت ماه، در چهارمین جشنواره ارتباطات و فناوری اطلاعات، کاربران اینترنت را "شهروندان جدید جهان” خواند و از مردم این کشور خواست تا بلوک فارسی را در شبکه اجتماعی تقویت کنند.

روحانی گفته آثار فضای مجازی بر جامعه ایران «کاملاً عینی» است.»»
 
 
آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین