امروز : جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
۲۲:۵۵
کد خبر: ۳۶۲۳
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۲
تعداد بازدید: ۲۶۵۴
زندگینامه حاج منصور ارضی
گرچه تلاش مستمر، مدیریت، تدبر، نظم در برنامه ها و «با عشق» کار کردن، از خصلت های خوب ایشان است، اما برتر و ارزشمندتراز هنر او، توجه به ارائه مطالب آموزنده و سبکهای متنوع و از همه بالاتر «سوز و نوای گرم مثال زدنی» ایشان است که وی را محبوب دلها کرده است.


حاج محمّد ارضی مشهور به حاج منصور ارضی برادر زاده حاج حسن ارضی از مدّاحان بنام تهران و در حال حاضر سرشناس ترین مدّاح ایرانی است او متولد اول اردیبهشت۱۳۳۲در محله خانی آباد تهران است. شغلش آزاد و از کسبه بازار می‌باشد. وی در سنین نوجوانی به همراه عمویش (حاج حسن ارضی) در مراسم های مختلف به ویژه در مراسم دعای کمیل امام زاده قاسم و مسجد جمکرانِ قم و ...همچنین همه هفته در حرم حضرت عبدالعظیم(ع) شرکت می نمود.

به گفته ی خود ایشان طبق نظر مادربزرگشان که از سادات بودند اسم او را منصور گذاشتند. و حدوداً از سن پنج، شش سالگی شروع به مدّاحی کردند. وی بیشتر زیر نظر عموی خود حاج حسن ارضی. و بعد ها که بزرگتر شد بیشتر در محضر روحانیت تلمذ نمود. ایشان بهترین علمائی که روضه خواندن را نزد آنها فرا گرفته سه نفر می داند: شیخ محمود نجفی، که در وادی- السلام قم مدفون هستند. دیگری حاج شیخ رضا سراج، که در صحن شاه عبدالعظیم دفن شده اند و دیگری شیخ محمود تحریری که از شاگردان برجسته مرحوم آیت الله شاه آبادی و هم سلک امام بودند.

به مراتب که از سن او می گذشت مجالس و برنامه های ایشان در مکانهای دیگر گسترده می شد. وی در سال‌های مصادف با پیروزی انقلابو اوایل دهه۶۰ از همان آغاز جنگ، عمدتاً با مدّاحی حماسی در زمینه انقلاب ، دفاع مقدس و ارزشهای اسلامی و ... به ایجاد انگیزه شور حسینی در بین مردم و به ویژه جوانان می پرداخت. شیوایی، زیبایی و متانت بیان ایشان در مدّاحی نیاز به توضیح ندارد و نواهایی که از ایشان موجود است بیانگر آن می باشد و این نوای قدسی تا جائی پیش رفت که او بین اهل ذوق و شعر به حاج منصور عرشی شهرت یافت. ایشان توانست با حضور در جبهه های جنگ۸ساله و الهام از فضای نورانی آن دوران شیوه ای جدید که آمیخته با اصیل ترین سبکهای قدیمی ایرانی و دستگاههای ناب موسیقی قرآنی بود ابداع نموده و وجهه‌ای خاص برای مدّاحی در جامعه شیعی ایران ایجاد کند و این سبک از مدّاحی بعدها بنام سبک حسینجانی که بر گرفته از نام هیأت "حسین جان" حاج منصور بود مشهور گردید و در بسیاری از مناطق کشور فراگیر شد.

مجالس حاج منصور که در سالهای ابتدای انقلاب با همکاری حاج شیخ حسین انصاریان، انجام می شد و این دو عاشق دلسوخته حسینی را درکنار یکدیگر قرارداده بود که حاج منصور بعدها به دنبال اختلاف سلیقه، از شیخ حسین انصاریان، جدا شده و محفلی را در مسجد شهدا واقع در خیابان آهنگ تشکیل داد و مسجد ارک که دیگر پایگاه اصلی ایشان به شمار می‌رفت پررنگ تر از گذشته شد و تا کنون نیز در آنجا برنامهمدّاحی دارد. گرچه تلاش مستمر ، مدیریت ، تدبر ، نظم در برنامه ها و کارکردن«به عشق ارباب»، از خصلت های خوب ایشان است ، اما برتر و ارزشمند تر از آنچه درباره ی ایشان بیان شد همانا توجه به ارائه مطالب آموزنده و سبکهای متنوع و از همه بالاتر «سوز و نوای گرم مثال زدنی» ایشان است که وی را محبوب دلهای حسینی ها و عاشقان خاند ان نبوت کرده است.

حاج منصور که به خاطر حمایت تمام قد خود از ولایت فقیه به عنوان ستون خیمه انقلاب همیشه خاری در چشم ضد انقلاب داخلی و دشمنان رهبری بوده است در سالهای اخیر نیز آماج تیرهای مسموم تبلیغاتی رسانه های عمدتاً حامی جریان فتنه قرار گرفته که البته روحیه خاص ایشان و نوع بیان انتقاداتش که گاها با الفاظ تند و نامناسبی توأم می شود موجب انتقادات و هجمه های ناجوانمردانه مخالفان به این سرباز فدائی ولایت شده است که اتفاقات سالهای اخیر لزوم هوشیاری بیشتر ایشان و شاگردانشان را در نوع بیان عقائد و انتقادات به مسئولین کشور را می طلبد. زیرا مجالس اهل بیت امروز بیش از گذشته زیر ذره بین دشمنان اسلام و رهبری قرار گرفته و دشمن به این نکته واقف شده و رمز بقای ولایت فقیه در بین شیعیان همین مجالس و روضه هاست.

از مهمترین شاگردان ایشان می توان به حاج حسین سازور ، حاج حسن خلج ، سعید حدادیان ، حاج محمدرضا طاهری ، حاج محمود کریمی اشاره کرد.


آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین