امروز : جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
۰۲:۴۰
کد خبر: ۳۵۹۶
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۷
تعداد بازدید: ۲۷۷۶
دغدغه های اساتید قرآنی
فرزندان به طور چشمگیری از محیط افرادشان الگو می‌گیرند، بنابراین اگر ابتدا در خانواده و مدارس و سپس در جامعه فرهنگ قرآنی را بهتر پیاده کنیم، کودکان و نوجوانان نیز بیش از پیش به امور قرآنی علاقه‌مند خواهند شد

صالح اطهری‌فرد قاری بین‌المللی قرآن  با اشاره به مشکلات کتاب‌های درسی قرآن، اظهار داشت: خانواده و بعد از آن مدارس نقش مهمی در تربیت قرآنی افراد دارند، بنابراین برای داشتن جامعه‌ای سالم باید سبک زندگی قرآنی را احیا کنیم.

به گزارش «مدّاح نیوز»؛ وی با بیان اینکه کتاب‌های درسی قرآن به درستی تألیف نشده است، خاطرنشان کرد: کتاب‌های درسی قرآن در مدارس طوری طراحی و تألیف نشده‌اند که افراد را تشویق یا آماده ورود به عرصه‌های قرآنی کنند، بر همین اساس باید در محتوای این کتاب‌های بازنگری شود.


این قاری بین‌المللی که در مدارس نیز درس قرآن تدریس می‌کند، ادامه داد: در سال‌های اخیر با تغییراتی در کتاب‌های درسی تا حدودی این ضعف برطرف شده است، اما متأسفانه هنوز تا رسیدن به نقطه آرمانی در فعالیت‌های قرآنی کودکان و نوجوانان ضعف‌های بسیاری وجود دارد.

اطهری‌فرد با اشاره به اینکه خانواده‌ها باید فرزندان خود را با تلاوت و عملی کردن آموزه‌های دینی و قرآنی به فعالیت‌های قرآنی علاقه‌مند سازند، تصریح کرد: دغدغه و دل‌مشغولی‌های برخی از خانواده‌ها باعث شده که کودکان از امور قرآنی غافل شوند، بنابراین فرزندان کمتر به عرصه‌های قرآنی توجه می‌کنند که برای رفع این معضل باید علاوه بر ایجاد فرصت‌های مناسب، خانواده‌ها را نیز با اهمیت تدبر در آیات الهی مطلع ساخت.


وی با بیان اینکه قرآنی بودن محیط خانواده و پیگیری امور قرآنی می‌تواند جامعه را به سوی عملکردی متناسب با مضامین الهی هدایت کند، گفت: فرزندان به طور چشمگیری از محیط افرادشان الگو می‌گیرند، بنابراین اگر ابتدا در خانواده و مدارس و سپس در جامعه فرهنگ قرآنی را بهتر پیاده کنیم، کودکان و نوجوانان نیز بیش از پیش به امور قرآنی علاقه‌مند با حتی آن را به طور عملی در زندگی خود به کار می‌گیرند. بر همین اساس مسئولان برای توسعه فرهنگ قرآنی باید تدابیری بیاندیشند.

این قاری بین‌المللی قرآن، رسانه را یکی دیگر از وسایل تأثیرگذار در فرهنگ‌سازی عنوان کرد و افزود: رسانه‌ها نقش قابل توجهی در ترویج و گسترش امور قرآنی و دینی در جامعه دارند، بنابراین کارشناسان مذهبی باید رسانه را در تحقق امور قرآنی یاری کنند تا مردم بتوانند با آگاهی از موضوعات قرآنی آن را در خانواده و در نگاه کلان در جامعه عملی کنند.


مقام نخست مسابقات بین‌المللی قرآن سوریه در سال 85 با اشاره به اهمیت جلسات قرآن در شکوفایی استعدادهای قرآنی کودکان، افزود: هم‌اکنون جلسات قرآنی متنوعی در کشور برگزار می‌شود که البته بیشتر آنها به موضوع قرائت قرآن توجه دارند، بنابراین خانواده‌ها می‌توانند با تشویق کودکان به شرکت در این جلسات آنها را به فعالیت در عرصه‌های قرآنی تشویق کنند.

این قاری قرآن در ادامه خاطر نشان کرد: یادگیری نحوه تلاوت و همچنین صوت و لحن قرآن در مدارس مورد توجه قرار نمی‌گیرد، چرا که زمان مناسبی برای این آموزش‌ها در مدارس وجود ندارد، بر همین اساس خانواده‌ها اگر می‌خواهند فرزندانشان در راستای امور قرآنی فعالیت کنند باید به جلسات قرآنی توجه بیشتری داشته باشند.

وی، شرکت در جلسات قرآنی را یکی از راه‌های تشویق جوانان به فعالیت‌های قرآنی دانست و گفت: پس از فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر تربیت 10 میلیون حافظ قرآن، برخی نهادها اقدام به تشکیل جلسات حفظ قران نیز کردند، البته در جلسات قرائت نیز اساتید سعی در تشویق جوانان به حفظ قرآن می‌کنند تا به زودی بتوانیم اقدامی مؤثر در راستای تحقق مطالبه رهبر معظم انقلاب برداشته باشیم.


اطهری‌فرد با بیان اینکه در کلاس‌های مدارس قرآنی نیز علاوه بر حفظ قرآن به تلاوت نیز توجه می‌شود، افزود: در مدارس قرآنی کلاس‌های مخصوص روخوانی، روان‌خوانی و تجوید مقدماتی وجود دارد، اما برای تجوید پیشرفته، مفاهیم و صوت لحن نیاز به کلاس‌های جداگانه‌ای است.

این قاری بین‌المللی قرآن با اشاره به مراحل روند رشد قرآنی در افراد، خاطرنشان کرد: برای رشد قرآن‌آموزان باید سه مرحله اساسی را طی کرد، ابتدا باید سطح قرآنی افراد مورد سنجش و آزمون قرار گیرد و سپس متناسب با سطح توانمندی مورد آموزش‌های اصولی و مقدماتی قرار گیرد و در نهایت پس از گرفتن آزمون مراحل پایانی آموزش‌های تخصصی را فراگیرد تا بتواند به درجه‌ای از امور قرآنی برسد.


وی با بیان اینکه اگر افراد از توانمندی و استعداد قرآنی محدودی برخوردار باشند برای رسیدن به نقطه مطلوب نیازمند 10 سال آموزش هستند، اظهار داشت: اگر افراد بخواهند از مرحله صفر تا روخوانی و روان‌خوانی قرآن کار کنند، ممکن است کمتر از یک سال یا بین 9 تا 12 ماه طول بکشد بنابراین برای تخصصی قرآنی و اصولی نباید تعجیل کرد.

اطهری‌فرد با اشاره به حساسیت برخی از خانواده‌ها در آموزش‌های قرآنی فرزندانشان، ادامه داد: والدین نباید نسبت به یادگیری فرزندان خود در عرصه‌های قرآنی عجله کنند، چرا که اگر کودکان و نوجوانان با اصرار در جلسات قرآنی شرکت کنند نه تنها عملکرد مثبتی نخواهند داشت بلکه در آینده از امور قرآنی دلزده می‌شوند، بر همین اساس افراد باید با رغبت و علاقه در جلسات قرآنی شرکت کرده تا انگیزه‌ای برای سایر افراد نیز ایجاد کنند.


مقام سوم مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی در سال 84 با بیان اینکه تدبر در آیات الهی تلاوت قاریان را دلنشین‌تر خواهد کرد، گفت: پیش‌نیاز داشتن صدایی زیبا در هنر تلاوت قرآن، تدبر و تأمل در آیات کلام‌الله مجید است، بر همین اساس افراد علاقه‌مند به هنر قرائت باید در معانی آیات دقت کنند و لحن و صوت خود را متناسب با آیه تغییر دهند تا جذابیت تلاوت افزایش یابد.

وی با اشاره به اهمیت دانستن ادبیات عرب برای سهولت در فهم آیات، خاطرنشان کرد: اگر قاریان از قرآن‌های همراه با ترجمه فارسی استفاده کنند و در هنگام نگاه به آیه برای تلاوت قرآن به معانی آن نیز توجه داشته باشند، معنی هر آیه در ذهن افراد ماندگار خواهد شد و بنا بر اقتضای نزول آیه تلاوتی بهتر ارائه می‌دهند.


اطهری‌فرد با بیان اینکه توجه به تأمل در آیات قرآن باید در زمان تحصیل نهادینه شود، گفت: دانش‌آموزان باید همراه تلاوت قرآن به معانی آن توجه کنند که برای تحقق این مطلوب بهتر است در مدارس علاوه بر تلاوت قرآن معانی آن نیز قرائت شود تا به مرور زمان دانش‌آموزان با قرآن انس بیشتری داشته باشند.

این قاری بین‌المللی قرآن، اساس هنر تلاوت را تدبر در معانی و گاهی تفسیر قرآن عنوان کرد و افزود: برای فراگیری درس زندگی باید از قرآن کریم که کتاب هدایت بشر است، بهره جست؛ بنابراین یادگیری هنر تلاوت قرآن بدون تدبر در آیات الهی رسیدن به مقصود و پیمودن مسیر سعادت‌مندی و تعالی را دشوار می‌کند، چرا که با درک مفاهیم و معانی بلند قرآنی و مهمتر از آن عمل به مبانی دینی و قرآنی است که می‌توان به کمال رسید.


وی با اشاره به اینکه قرآن همچون آب حیات‌بخش بوده و همیشه مورد نیاز همه انسان‌ها است، گفت: با انس با قرآن می توان درهای جدیدی را گشود و گره‌ها را باز کرد، چرا که قرآن برای تمامی زندگی انسان برنامه دارد و اگر به درستی با مبانی قرانی آشنایی داشته باشیم و بتوانیم آن را در زندگی خود به کار گیریم به طور حتم مسیر زندگی خود و اطرافیان را به خوبی انتخاب کرده و به هدایت الهی دست خواهیم یافت.

اطهری‌فرد با بیان اینکه تلاوت و حفظ قرآن در زمان نزول آیات الهی سبب ماندگاری و جلوگیری از تحریف کلام وحی شد، تصریح کرد: حفظ و تلاوت قرآن آنقدر اهمیت دارد که در زمان پیامبر(ص) نیز افراد صالح و وفادار به اسلام آن را در جان خود محفوظ می‌داشتند، علاوه بر این پیامبر(ص) فرماندهان و سرگروه‌های خود را از میان حافظان قرآن انتخاب می‌کردند، بنابراین حفظ قرآن مقدمه‌‍ای برای رسیدن به کمال است.


این قاری بین‌المللی قرآن با اشاره به اینکه مردم باید با توجه بیشتر به قرآن و اهل‌بیت(ع) یکی از دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر مهجوریت قرآن را برطرف سازند، خاطرنشان کرد: بیانات مقام معظم رهبری از مهجوریت قرآن به ویژه در مدارس نشان می‌دهد که با وجود گذشته سه دهه از پیروزی انقلاب اسلامی هنوز فرهنگ و سبک زندگی قرآنی در جامعه نهادینه نشده است، بنابراین مسئولان باید برای توسعه سبک زندگی قرانی در جامعه تلاش بیشتری کنند تا بتوانیم در آینده شاهد رشد امور قرآنی باشیم، چرا که توسعه فرهنگ قرآنی در کشور، پیشرفت‌ در زمینه‌های مختلفی را به همراه دارد.


اطهری‌فرد، یکی از راهکارهای رسیدن به معنویات و خلوص بندگی را عمل به دستورات قرآن و ائمه عنوان کرد و گفت: توجه به مضامین و مفاهیم قرآن مسیر زندگی انسان را از گزند تهاجمات فرهنگی حفظ می‌کند، چرا که قرآن غنی‌ترین و کامل‌ترین الگو برای سبک زندگی اسلامی است.

این قاری بین‌المللی قرآن تصریح کرد: ما در جامعه‌ای اسلامی زندگی می‌کنیم، بنابراین باید برای به کمال رسیدن جامعه اسلامی تلاش بیشتری کنیم تا به جهانیان نشان دهیم که انقلاب اسلامی که آثار ان در منطقه نیز باعث بیداری اسلامی و شکوفایی شده است، می‌تواند در جهان طنین‌انداز شود.

آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین