امروز : پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 09
۱۵:۵۷
کد خبر: ۳۵۳۴
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۲ - ۱۶:۵۲
تعداد بازدید: ۱۵۳۸
مذاکرات ژنو، واکنش اعراب
همه کشورهای عربی به جز عراق و سوریه، توسط رهبران سنی اداره می شوند که ایران شیعه را دشمن خود می دانند و به شدت از برقراری رابطه عمیق ایران و غرب مضطرب شده اند.این کشورها نگرانند تا مبادا به ایران اختیار بیشتری در منطقه داده شود.

توافق ایران و قدرت های جهانی بر سر برنامه هسته ای ایران با سکون محتاطانه جهان عرب روبرو شده است. تنها عراق و سوریه، دوست های ایران بودند که بابت این موضوع تبریک گفتند و بقیه کشورهای عرب از هر اظهارنظری خودداری کرده اند.

به گزارش «مدّاح نیوز» ؛ به نقل از رویترز، همه کشورهای عربی به جز عراق و سوریه، توسط رهبران سنی اداره می شوند که ایران شیعه را دشمن خود می دانند و به شدت از برقراری رابطه عمیق ایران و غرب مضطرب شده اند. رهبران عرب نگران هستند که توافق هسته ای اخیر به گرم تر شدن روابط تهران واشنگتن پس از ۳۰ سال خصومت کمک کند و درنتیجه به قدرتمندتر شدن ایران در منطقه بینجامد.

عبدااله عسکر، رییس منصوب شده شورای عربستان سعودی می گوید: «من می ترسم تا ایران چیزی را به غرب بدهد و در مقابل آن، چیزی را که به دست می آورد، سیاست های منطقه ای باشد. همچنین نگرانم که مبادا به ایران اختیار بیشتری در منطقه داده شود.»

در حالی که عسکر تاکید کرده است این مواضع، اظهار نظر شخصی خود اوست تاکنون عربستان سعودی پاسخ رسمی در اینباره نداده است. درست لحظاتی قبل از آنکه قرارداد توافق ایران مهر و موم شود، ملک عبدالله جلسه ای با رهبران کویت و قطر داشت که در آن از «موضوعات مورد علاقه سه کشور است» صحبت شده بود.

کشورهای عربی درحالی ایران را به حمایت از بشار اسد متهم می کنند که خود از دشمنان اسد با تامین مالی و اسلحه حمایت می کنند. آنها تهران را متهم می کنند که به دامن زدن ناآرامی ها در یمن، بحرین، عراق و سوریه دخالت دارد؛ ادعاهایی که تهران تمام آنها را رد می کند.

عبدالله عسکر ایران را متهم می کند: تمامی مردم با سیاست ها و جاه طلبی های ایران آشنا هستند و می دانند که ایران در امور سایر کشورها دخالت می کند!

در مقابل عراق که یک کشور شیعی و دوست مشترک ایران و آمریکاست به سرعت از این توافق تقدیر کرد.
نوری المالکی نخست وزیر عراق گفته است: توافق ایران و گروه ۱+ ۵ گامی بزرگ برای برقراری امنیت و ثبات در منطقه است ... عراق که همواره حامی گفت‌وگو و راه‌حل‌های مسالمت‌آمیز برای حل همه بحران‌ها بوده است، حمایت کامل خود از این طرح برای تکمیل مراحل باقی مانده و گسترش فضای گفت‌وگو، تفاهم و راه‌حل مسالمت‌آمیز را اعلام می‌دارد.

دولت سوریه، متحد دیرینه ایران و شیعه علوی از این توافق اظهار خوشحالی کرده است. یکی از مقام های دولت سوریه در گفتگو با سنا، خبرگزاری رسمی سوریه می گوید: سوریه احساس می کند رسیدن به این توافق نامه نشان می دهد که راه حل سیاسی بهترین راه حل برای تامین ثبات و امنیت در منطقه است؛ بدون هرگونه تهدید برای مداخله خارجی و توسل به زور.

آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین