امروز : شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 27
۰۰:۱۹
کد خبر: ۳۵۱۵
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۵
تعداد بازدید: ۳۳۵۳
شهروندان آسیب دیده از آلودگی هوا از دولت غرامت بگیرند
مسئله آلودگی هوا مدتی است شهروندان را با مشكلاتی مواجه كرده است كه مهمترين آن از دست دادن سلامتی به دليل آلودگی هواست؛ ‌كارشناسان معتقدند كسانی كه از آلودگی هوا زيان ديده اند می توانند از دولت كه متولی پاكيزگی هواست شكايت كنند.

فاطمه رهبر نماينده تهران در مجلس نهم: چند سالي است كه با تشديد آلودگي هوا در كلانشهر ها بيماريهاي تنفسی و مغزی افزايش يافته است؛ ‌به گفته متخصصان بيماريهايی نظير ام اس،‌ سكته مغزی،‌ مشكلات مربوط به ريه افزايش داشته است و در عين حال سقط جنين نيز شايع شده است.

به­ گزارش«مدّاح نیوز»؛ عضو كميسيون اصل 90 قانون اساسي ادامه داد: به دليل ارتباط مستقيمی كه ميان آلودگی هوا و سلامتي مردم وجود دارد براي مشكلاتي كه ممكن است براي مردم به وجود بيايد مكانيزمي در قانون تعبيه شده است.از سوی ديگر به دليل اهميت محيط زيست و از جمله پاكی هوا 10 ارگان مختلف مستقيم و غير مستقيم عهده دار مبارزه و پيشگيري از آلودگی هوا هستند.

وی افزود: برای مبارزه با آلودگی هوا علاوه بر سازمان حفاظت محیط زیست حسب مورد شهرداری‌ها، وزارتخانه‌های صنایع، معادن و فلزات، کشاورزی و جهاد سازندگی وظایفی بر عهده گرفته‌اند و احداث نیروگاه‌ها، پالایشگاه‌ها، کارخانجات پتروشیمی، کارخانه‌های صنایع نظامی، فرودگاه‌ها و ترمینال‌ها تنها با رعایت ضوابط حفظ محیط زیست امكان پذير است كه در صورت كوتاهی، قوه قضائيه نيز وارد عمل می شود. برای تنبيه آن دسته از مسئولان و كارخانجاتی كه اين قوانين را رعايت نكنند جريمه نقدي و ديگر مجازاتها نيز در نظر گرفته شده است.

به گفته رهبر طبق قانون از آنجايي كه مسئوليت فراهم آوردن هواي پاك از اختيارات دولت است چنانچه نهاد با صلاحيتي تاييد كند كه شهروندي به دليل آلودگي هوا دچار بيماري و يا مشكلات ديگر شده است مي توان از طريق قانون خواستار غرامت شوند.

نماينده تهران افزود: اين قانون با عناوین ضرر به غیر، اتلاف و تضییع حق حیات و تهدید سلامت و بهداشت عمومی و ده‌ها مورد و مصداق كه از قوانین عام و خاص استخراج می‌شود موجبات پاسخگويي مسئولين را از نظر مدني و كيفري ضروري مي كند.

عضو كميسيون اصل 90 مجلس در پاسخ به اين سوال كه چرا مردم مستقيما نمي توانند از كارخانه هاي آلودگي زا و يا بنگاههاي اقتصادي كه هواي شهر را آلوده مي كنند شكايت كنند؟ گفت: دليل اينكه مردم مشخصا نمي توانند از مسببين اصلي آلودگي هوا شكايت كنند اين است كه سهم مسببين از آلودگي هوا مشخص نيست به عنوان مثال به دليل فوت يك سالمند كه بر آثر آلودگي هوا جان خود را از دست داده است سهم كارخانجات، وزارتخانه ها، اتومبيلها و ... مشخص نيست كه بتوان به صورت مستقيم از آنها شكايت كرد اما از آنجايي كه دولت مسئول كنترل بنگاههاي صنعتي و كنترل آلايندگي هواست مي توان از دولت يا نهادهاي متولي كنترل آلودگي هوا به مراجه قضايي شكايت برد.

وي از مكانيزم شكايت از دولت در صورت صدمه ديدن از آلودگي هوا ابراز بي اطلاعي كرده و گفت كه با مراجعه به دادگاه مي توان اطلاعات كاملتري به دست آورد.

آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین