امروز : چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 01
۰۶:۴۶
کد خبر: ۳۵۰۶
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۵
تعداد بازدید: ۱۵۹۴
حمله نیروهای امنیتی مصر به تظاهرات شبانه هزاران دانشجوی دانشگاه الازهر علیه کودتای نظامیان در این کشور به کشته شدن دستکم یک تن و زخمی و بازداشت شدن ده ها تن دیگر منجر شد.

به گزارش «مدّاح نیوز»؛ به نقل از پایگاه خبری «الجزیره»،در حمله نیروهای امنیتی به شهرک دانشجویی دانشگاه الازهر در شهرک نصر قاهره دستکم یک دانشجو کشته و ده ها تن دیگر دستگیر شدند.

ده‌ها دانشجو بر اثر استنشاق گاز اشک آور و گلوله های مشقی که از سوی نیروهای امنیتی به سوی تظاهرات هزاران تنی دانشجویان شلیک شده بود زخمی شدند.

این در حالی است که دانشجویان مسجد دانشگاه را به بیمارستان میدانی برای دانشجویان زخمی الازهر مبدل کرده بودند.

دانشجویان الازهر در قاهره و دیگر استان ها روزانه در محکومیت کودتا و در اعتراض به بازداشت دانشجویان و احکام ظالمانه 17 سال حبس برای برخی از آنها به دلیل شرکت در تظاهرات تظاهرات می کنند.

معاون رئیس دانشگاه الازهر اتحادیه دانشجویان را به سیاسی کاری متهم کرد و گفت :این نهاد برنامه ها و نقشه هایی خارجی ها را به اجرا گذاشته تا اهداف جماعت اخوان المسلمین را با بر هم زدن روند آموزش محقق کند.

اسامه العبد، رئیس دانشگاه الازهر به نیروهای وزارت کشور مصر اجازه داده بود برای به دست گرفتن کنترل اوضاع وارد حیاط دانشگاه شوند.

رئیس دانشگاه الازهر اعلام کرد که اجازه برپایی هیچ تظاهراتی در داخل شهرک دانشگاهی و هیچ دانشکده ای داده نمی شود.

وزارت کشور مصر در بیانیه ای به منظور توجیه عملکرد خود اعلام کرد: هزار دانشجوی دانشگاه الازهر که وابسته به جماعت اخوان المسلمین بودند تصمیم داشتند به ساختمان اساتید الازهر حمله کنند به صورتی که خیابان صلاح سالم را بسته و مانع عبور و مرور خودروها شده بودند.

در بیانیه وزارت کشور مصر آمده است: دستگاه های امنیتی اقدامات لازم برای باز کردن مسیر عبور و مرور در این منطقه را انجام داد و 24 تن از دانشجویان اغتشاشگر از جمله چند دانشجوی اهل ترکیه را دستگیر کرد.

همزمان شهرک دانشگاهی در شهر اسیوط مصر نیز شاهد تظاهرات برای اعلام همبستگی با دانشجویان الازهر بود.

شهرک های دانشگاهی در برخی شهرهای دیگر مصر از جمله اسکندریه، ابوتیج مرکز استان اسیوط نیز شب گذشته شاهد تظاهرات مشابهی بودند.

ائتلاف ملی دفاع از مشروعیت در شهر سوئز مصر نیز راهپیمایی شبانه در محکومیت کودتای نظامی برگزار کرد، شرکت کنندگان در این راهپیمایی تصاویر محمد مرسی، رئیس جمهور مخلوع مصر و شماری از قربانیان سرکوب از سوی نیروهای امنیتی و همچنین بازداشتی ها را در دست داشتند.

این در حالی است که نیروهایی از ارتش و پلیس در میدان الاربعین شهر سوئز مستقر بودند تا مانع برپایی تظاهرات و ناآرامی در این شهر شوند.

از سوی دیگر در پی درگیری حامیان «عبدالفتاح السیسی» وزیر دفاع مصر با تظاهرات کنندگان وابسته به جریان‌های انقلابی و مذهبی در قاهره و چند استان دیگر مصر دست کم 2 نفر کشته و 41 تن زخمی شدند.

«احمد الانصاری» رئیس کمیته اورژانس مصر اعلام کرد که آمار قربانیان درگیری‌های سه شنبه شب در مناطق اطراف میدان تحریر، استان دقهلیه، دمیاط و اسکندریه به 2 کشته و 41 زخمی افزایش یافته است.

الانصاری گفت: دو تن از جمله تظاهرات کنندگان بر اثر اصابت گلوله به ناحیه سرشان کشته شدند.

نیروهای ارتش و امنیت مصر نیمه شب سه شنبه با حمه به معترضان در میدان التحریر قاهره به سوی آنها گاز اشک آور شلیک کرده و پس از متفرق کردن آنها، میدان را با تانک ها و خودروهای زرهی محاصره کرده بودند.

میادین مهم قاهره و خیابان «محمد محمود» سه شنبه گذشته شاهد مراسم بزرگداشت کشتار معترضان در 19 نوامبر سال 2011 توسط نیروهای پلیس و امنیتی وابسته به حکومت مبارک بود که منجر به کشته شدن صدها معترض مصری شده بود.

آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین