امروز : جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
۲۱:۰۸
کد خبر: ۳۵۰۰
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۰
تعداد بازدید: ۱۸۲۴
معاون وزیر خارجه در جمع خبرنگاران
معاون وزیر خارجه کشورمان با بیان اینکه از امروز اشتون به نمایندگی از 6 کشور با ظریف گفت وگو می کند، گفت: تا اعتماد مجدد بازسازی نشود قادر به ادامه مذاکرات سازنده نخواهیم بود.

به­گزارش«.مدّاح.نیوز.»؛ سید عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه کشورمان صبح امروز (پنجشنبه) در نشستی خبری در جمع خبرنگاران ایرانی با تشریح مذاکرات روز گذشته اظهار داشت: یک ناهار کاری بین آقای ظریف و خانم اشتون برگزار و در خصوص نحوه مذاکرات و شروع و ادامه کار بحث و تصمیم گیری شد.

عراقچی مانع عمده ای که برای پیشرفت مذاکرات وجود دارد را فقدان اعتماد نزد هیئت ایرانی در خصوص چگونگی ادامه مذاکرات برشمرد و افزود: به خاطر مسائلی که در دوره قبلی مذاکرات در ژنو پیش آمد و اختلاف دیدگاه هایی که در طرف مقابل بود که باعث شد مذاکرات به خوبی پیشرفت نکند و مقدار زیادی اعتماد هیئت ایرانی نسبت به نحوه مذاکرات و پایبندی طرف مقابل به توافقاتی که صورت می گیرد و یکسانی مواضع در بین آنها، سلب شد.

عضو تیم مذاکره کننده هسته ای تصریح کرد: تا وقتی اعتماد مجدد بازسازی نشود قادر به ادامه مذاکرات سازنده نخواهیم بود.

عراقچی با بیان اینکه دیروز این نکته با خانم اشتون مطرح شد، عنوان کرد: نتیجه آن شد که جلسه عمومی مذاکرات را در حد مختصر برگزار کردیم و بعد هیئت ها وارد مذاکرات دوجانبه شدند. هم ما با اعضای طرف مقابل مذاکره داشتیم و هم 1+5 با همدیگر ملاقات های دوجانبه متعددی داشتند.

وی با بیان اینکه ما دو مذاکره مفیدی با دوستان چین و روس خود داشتیم، اظهار داشت: یک دور مذاکره مفصل با سه کشور اروپایی داشتیم. یک ملاقات مختصر با هیئت آمریکایی داشتیم که به دلیل دیر وقت بودن مختصر بود. ممکن است اگر امروز لازم باشد ادامه یابد.

عراقچی اضافه کرد: قرارمان این بوده که بعد از جمع بندی ملاقات های دوجانبه و با توجه به دیدگاه هایی که از طرف مقابل می شنویم امروز صبح با خانم اشتون جمع بندی شود که آیا آماده هستیم وارد مذاکرات جدی محتوایی در خصوص نگارش متن شویم. این ملاقات ساعت 9 صبح امروز به وقت ژنو صورت می گیرد.

وی گفت: ما به ناچار به خاطر اختلاف دیدگاه هایی که در جلسه گذشته پیش آمد مجددا وارد بحث در خصوص یکسری مفاهیم شدیم و فکر می کنیم این بحث باید ادامه یابد تا مجددا به یک درک مشترک از موضوعات و مفاهیمی که در مذاکرات وجود دارد، برسیم.

عراقچی با بیان اینکه در دوره های گذشته به درک مشترکی تا میزان زیادی رسیده بودیم، یادآور شد: ولی نحوه عملکرد طرف مقابل باعث پدید آمدن سوالات و سوء تفاهماتی در این زمینه شد. امروز صبح مذاکرات کماکان در موضوعات و مفاهیم مذاکراتی ادامه می یابد و امیدوارم هیئت ایرانی بتواند بعد از جلسه اول با خانم اشتون به این جمع بندی برسد که آیا زمان ورود مجدد به مباحث نگارشی و محتوایی فرارسیده است یا نه.

وی گفت: اگر به این نتیجه برسیم، اینگونه نیست که لازم باشد دوباره روی متن از صفر شروع کنیم. خیلی از مواردی که در گذشته مطرح شده کماکان مورد توافق کلی است ولی موارد اختلافی نیز سر جای خود هست.

عضو تیم مذاکره کننده هسته ای افزود: هنوز برای اینکه بگوییم آیا قادر هستیم وارد مذاکرات محتوایی و وارد متن جدید توافق شویم هنوز خیلی زود است.

عراقچی در پاسخ به سوالی درباره موارد اختلافی گفت: اگر اجازه دهید سر میز مذاکره راجع به آن مذاکره کنیم. الان در وضعیت بسیار حساسی هستیم و هرگونه جزییاتی می تواند کلیاتی را خراب کند. دفعه پیش نیز چنین شد وقتی همه چیز به مراحل نهایی نزدیک شده بود دو سه مورد باعث توقف کار شد. امیدواریم این بار این چنین رخ ندهد و موضوعات را در جلسه بحث خواهیم کرد.

معاون وزیر خارجه در پاسخ به این سوال که آیا آنها از آنچه توافق کرده بودند عدول کردند؟ گفت: این اتفاق بار گذشته رخ داد، این بار با این پدیده هنوز مواجه نیستیم به همین خاطر می گویم باید اعتماد ما مجدد جلب شود.

خبرنگاری از عراقچی پرسید طرف مقابل چه کار باید بکند که اعتماد ایران را جلب کند؟ که وی گفت: برای اینکه اعتماد برگردد ما باید با یک صدا و موضع واحد از سوی شش کشور مواجه شویم. بار گذشته نداشتند. باید اطمینان حاصل کنیم که طرف مقابل با صدا و موضع واحد در مذاکرات شرکت می کند و بازی بار قبل تکرار نمی شود که یکی موافق و یکی مخالف باشد و همچنین این اطمینان حاصل شود که زیاده خواهی در کار نخواهد بود و اگر هر توافقی شود مجدد بحث ها باز نمی شود و زیاده خواهی صورت نمی گیرد. باید مطمئن شویم اصولی که تفاهم داشتیم که متضمن حقوق مردم ایران است کماکان وجود دارد و در مذاکرات رعایت خواهد شد.

یکی از خبرنگاران درباره متن پیشنهادی 1+5 سوال کرد که وی با بیان اینکه با متن های مختلفی روبرو هستیم، یادآور شد: آخرین متنی که 1+5 به ما داده و مدعی است مواضع همگی آنهاست آخرین متن روز آخر ژنو است. هنوز تصمیم نگرفتیم راجع چه متنی و چگونه مذاکره کنیم. زمانی که تصمیم بگیریم یا متن آنهاست یا پیشنهادات و اصلاحاتی که نسبت به متن آنها مطرح خواهد شد.

عراقچی گفت: هنوز وارد فاز جدی مذاکراتی در خصوص متن نشده ایم. تا وقتی برای ما اطمینان حاصل نشود که روش های مذاکراتی سالم و مبتنی به نتیجه است، مذاکرات را شروع نخواهیم کرد.

وی در پاسخ به سوال دیگری غنی سازی را یکی از مهمترین، حساسترین و سخت ترین قسمت های مذاکره برشمرد و اینکه توسط طرف مقابل مورد پذیرش و احترام قرار گیرد، تصریح کرد: هیچ توافقی که از ابتدا تا انتهای آن غنی سازی ایران وجود نداشته باشد، مورد پذیرش ما نخواهد بود. حتما توافقی را خواهیم کرد که غنی سازی در آن وجود داشته باشد هم در گام اول، هم در گام های میانی و هم آخر و از ابتدا ت انتها وجود داشته باشد.

معاون وزیر خارجه یادآور شد: بحث هایی که شروع شده در خصوص نحوه تفسیر ان پی تی از غنی سازی، در حال حاضر کمک کننده نیست.

معاون وزیر خارجه اضافه کرد: غنی سازی برای ما در هر توافقی که حاصل می شود باید وجود داشته باشد، غنی سازی هم عملا ادامه یابد و هم در متن آورده و به آن احترام گذاشته شود.

وی خاطرنشان کرد: از امروز صبح خانم اشتون به نمایندگی از همه هیئت ها با ظریف وارد گفت وگو می شود، با حضور تیم های کارشناسی آنها و شش کشور در مذاکره حضور ندارند. اگر در جمع بندی که اشتون به ما ارائه می دهد این اطمینان برای ما حاصل شود که مذاکرات با ایشان می تواند به نتیجه منجر شود و مورد حمایت همه هیئت ها قرار گیرد، وارد مذاکره خواهیم شد.

عراقچی همچنین در پاسخ به سوالی گفت: امیدواریم در این دو روز به جمع بندی مشخص برسیم که آیا مذاکره همین جا می تواند تمام شود یا در فاصله یک هفته 10 روز ادامه یابد یا در فاصله دیگری که مجدد مواضع را جمع بندی کنیم.

عضو تیم مذاکره کننده هسته ای در خصوص اظهارات جو بایدن مبنی بر اینکه غنی سازی برای یک دوره کوتاه مدت خواهد بود نیز گفت: گام اول و آخر مدت دار است و اینگونه نیست که هیچ چیزی برای ابد و طولانی مدت پذیرفته شود. هر اقدامات اعتمادسازی که برای گام اول و آخر بپذیریم، دوره زمانی خواهد داشت و هیچ چیزی ابدی نخواهد بود و بعد از دوره زمانی همه چیز به حالت عادی برمی گردد.

وی با بیان اینکه برای گام اول زمان کوتاه خواهد بود، یادآور شد: چون هنوز توافقی درباره آن صورت نگرفته نمی توانم عنوان کنم ولی شش ماه مطرح است. ما این اصل را داریم که هیچ چیزی مورد توافق نیست تا وقتی همه چیز مورد توافق واقع شود. الان نمی توان درباره دوره زمانی با قطعیت صحبت کرد. غنی سازی در گام اول، در ادامه گام اول هم در گام آخر و هر زمانی که ایران صلاح بداند ادامه خواهد یافت و بنای ما این است در همه گام هایی که مورد توافق واقع می شود غنی سازی در عمل و سند وجود داشته باشد.

وی حضور وزرا را لزوما اعتمادساز نخواند و گفت: کما اینکه بار قبل هم نبود. معاونان وزرا نمایندگان رسمی کشورهایشان هستند. ملاقات های دیشب امیدوار کننده بود که می توانیم به سمت احیای اعتماد بین 2 طرف حرکت کنیم و انشاءالله به سرعت وارد مذاکرات شویم.

عراقچی درباره سطح و مکان غنی سازی

عضو تیم مذاکره کننده هسته ای اعلام کرد: اگر شرمن یا هر کس دیگری مدعی است تحریم های کمی برداشته شده مطمئن باشند اقدامات کمی از سوی ما برداشته شده است.

وی تصریح کرد: تحریم های نفتی و بانکی بخشی از مذاکرات و اقدامات طرف مقابل در گام اول خواهد بود.

عراقچی درباره ملاقات معاونان وزرای خارجه چین و روسیه با ظریف گفت: با دو هیئت چین و روسیه ملاقات هایی به درخواست آنها انجام شد و خیلی مفید بود و آقای ظریف تصمیم گرفت با معاونان وزرای خارجه چین و روسیه دیدار کند.

معاون وزیر خارجه گفت: مذاکرات ادامه می یابد. پیشرفت های خوبی در جلسات قبلی شده است. به نسبت سه دور مذاکرات قبلی پیشرفت های خوبی کرده ایم. نسبت به چارچوب مذاکرات توافق کردیم. این گونه نیست که در وضعیت بن بست باشیم ولی آنچه در دور قبلی مذاکرات ژنو رخ داد باعث شد تردیدهایی نسبت به نیات طرف مقابل ایجاد شود. امیدواریم در جلسه صبح اعتماد احیا شود.

عراقچی درباره جلسه شب گذشته با سه کشور اروپایی آن را مفید خواند و افزود: سه کشور تأکید کردند از اراده لازم برای پیشبرد توافقات برخوردارند. بار قبل سوء تفاهماتی بود که مفید نیست وارد آن شویم و توضیح دهیم. هر سه کشور اروپایی به ما اطمینان دادند که با موضع واحد آمده اند.

وی افزود: مقداری ایرادات اجرایی و نحوه اجرای مذاکرات که بار قبل داشتیم به نظر می رسد این بار مرتفع خواهد شد. جلسه ای که با اشتون داریم نشان می دهد با چه رویکردی وارد مذاکرات شده است.

عراقچی گفت: اطمینان دارم ساختار برنامه هسته ای ما به طور کامل حفظ خواهد شد و هیچ اقدامی که کوچکترین خدشه ای به ساختار برنامه هسته ای ما وارد کند، صورت نخواهد گرفت.

آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین