امروز : جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
۱۲:۵۹
کد خبر: ۳۴۸۸
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۶
تعداد بازدید: ۲۳۹۳
دبیرکل مجمع عالی نمایندگان کارگران خبر داد
دبیرکل مجمع عالی نمایندگان کارگران با اشاره به غیرقانونی بودن اجرای طرح استاد ـ شاگردی، خواستار لغو این طرح از سوی مراجع ذیربط از جمله وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی شد.

به گزارش «مدّاح نیوز»؛ آرش فراز در نشست خبری امروز با اشاره به اینکه احیای نظام استادشاگردی از سال گذشته و در دولت دهم تصویب و ابلاغ شد، گفت: قرار بود با احیای این طرح، زمینه اشتغال و سرمایه‌گذاری سهل‌تر شود و کارفرمایان انگیزه بیشتری برای استخدام نیروی کار داشته باشند، اما مبدعین این طرح توجه نکردند که حمایت حداقلی قانون کار و تأمین اجتماعی در آن مدنظر قرار نگرفته است.

دبیرکل مجمع عالی نمایندگان کارگران تصریح کرد: در مفاد این طرح به صراحت مشمولین این طرح از حمایت‌های قانون کار مبرّا هستند و هیچ یک از مفاد قانون کار و تأمین اجتماعی در مورد آنها رعایت نمی‌شود.

وی ادامه داد: بر این اساس این مجمع با جلب همکاری فعالان کارگری و استفاده از دیدگاه‌های آنها، کمیته‌ای تحت عنوان راهبری کارزار علیه نظام استاد شاگردی راه‌اندازی کرده تا در این خصوص اطلاع‌رسانی کند تا مبادا نسبت به این طرح قانون‌شکن، پذیرشی صورت گیرد.

وی اضافه کرد: همچنین از مسئولان ذیربط نسبت به ابطال این طرح درخواست شده است که از بخش خصوصی هم دعوت شده تا با توجه به ابعاد مخرب این طرح نسبت به عواقب آن اطلاع‌رسانی کنند.

فراز تصریح کرد: روز گذشته مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی اعلام کرده که این سازمان نسبت به اجرای طرح، اشکالاتی وارد می‌کند و به دنبال رفع آن در تعامل با وزارتخانه است و همچنین بر ضرورت بازگشت مشمولین این طرح تحت پوشش قانون تأمین اجتماعی تأکید شده است.

وی ادامه داد: شکایتی از وزارت کار بابت تدوین این طرح به دیوان عدالت اداری انجام شده و منتظر مراحل رسیدگی هستیم، چون بند «ب» ماده 112 قانون کار، شرایط و الزامات کارآموزی حین کار را تشریح کرده، بنابراین این مصوبه غیرقانونی است.

دبیرکل مجمع عالی نمایندگان کارگران اضافه کرد: همچنین مقاوله‌نامه 143 (توسعه منابع انسانی و اشتغال)، سازمان بین‌المللی کار که کشور ما هم عضو آن است، در حکم قانون است و در آن مشخصاً در تدوین نظام استادشاگردی تخلف صورت گرفته است، ضمن اینکه ماده 203 قانون کار، وزارت کار را موظف به اجرای این قانون کرده است.

براساس طرح استاد_ شاگردی نوین که مورد استقبال شدید کارفرمایان قرار گرفته، کارفرمایان مجازند نیروی بیکار و جوینده کار را بدون در نظر گرفتن شرایط سنی تا مدت دو سال در کارگاه خود به عنوان کارآموز که در این طرح به عنوان شاگرد نامیده شده، بدون هیچ دستمزدی به کار بگیرند.

آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین