امروز : سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
۱۰:۴۳
کد خبر: ۳۴۷۷
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۸
تعداد بازدید: ۲۰۴۷
روحانی در جلسه هیات دولت:
رییس جمهور با بیان اینکه مذاکرات برای یک دوره شش ماهه است، گفت: اگر مذاکرات، متعادل، معتدل و به نفع همه باشد، می‌تواند مبنایی باشد برای مذاکرات بلند مدت که هم منافع خودمان و هم منافع دیگران را تامین کند.
به­گزارش«.مدّاح.نیوز.»؛ به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی در جلسه صبح امروز هیات دولت با اشاره به مذاکرات امروز ایران با گروه 1+5 تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران به دنبال ثبات و آرامش در کل منطقه است و مذاکرات ما با 1+5 اگر موفق باشد به نفع همه کشورهای منطقه و به نفع جهان است.

رییس جمهور ضمن عرض تسلیت به خانواده های داغدار در حادثه تروریستی لبنان، همچنین به خانواده شهید انصاری رایزن فرهنگی کشورمان در بیروت تاکید کرد: کسانی که فکر می کنند از طریق ترور، ایجاد ارعاب و خشونت می توانند به اهداف خود برسند همواره اشتباه کرده و این بار هم اشتباه می کنند.

متن کامل سخنان رییس جمهور بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

قبل از هر چیز باید درباره حادثه دیروز که در بیروت اتفاق افتاد و به افرادی که فکر می کنند راه حل مسائل از طریق کشتار و خشونت است، بگوییم که مردم ما و مردم منطقه، مسیری را انتخاب کرده‌اند که مسیر همبستگی، مسیر وحدت و مسیر ایستادگی در برابر تجاوز دیگران است و از این مسیر دست برنخواهند داشت.

*آنهایی که فکر می‌کنند با ترور می‌توانند به هدفشان برسند اشتباه می‌کنند

آنهایی که فکر می کنند از طریق ترور، ایجاد ارعاب و خشونت می توانند به اهداف خودشان برسند، همواره اشتباه کرده‌اند و این بار هم اشتباه می کنند، دولت ها و رژیم هایی که پیام خودشان را از طرق دیگر نتوانستند به گوش دیگران برسانند و خریداری برای حرف های ناپسند آنها وجود نداشته، گویی می خواهند از طریق ارعاب و ترور و ایجاد وحشت، صدایشان را به گوش دیگران برسانند که مطمئنا در این زمینه اشتباه و خطا می کنند راهی را که مردم منطقه و از جمله ملت ایران، انتخاب کرده-اند، ادامه خواهند داد.

من لازم می دانم به خانواده های داغدار، آنهایی که در حادثه دیروز شهید شدند، از جمله به خانواده حجت الاسلام و المسلمین انصاری، شهید فرهنگ و اعتلای فرهنگی، تسلیت بگویم. به همه آنهایی که مجروح شدند، برای آنها طلب شفای عاجل دارم. همچنین برای عزیزانی از مردم لبنان، که شهید یا مجروح شده اند به آن خانواده ها هم تسلیت می گوییم و برای مجروحانشان آرزوی شفا دارم.

* ایران هیچ‌گاه از حقوق حقه خود کوتاه نمی‌آید و از خطوط قرمز نظام عقب‌نسینی نمی‌کند

مساله دوم اینکه، به هر حال این دور مذاکرات با 1+5 در زمینه مسائل هسته ای است و ان شاء الله از امروز آغاز می شود. جمهوری اسلامی ایران از ابتدا مسیرش، مسیر منطق و مسیر حق خواهی بوده و هیچ گاه چیزی بیش از آن نبوده است. این دولت هم به وعده ای که از روز اول مبنی بر حرکت در مسیر تعامل سازنده با جهان به مردم داده عمل کرده و عمل خواهد کرد، اما درعین حال جمهوری اسلامی ایران هیچگاه حاضر نیست از حقوق حقه و از منافع ملی خود کوتاه بیاید، از خطوط قرمزی که نظام جمهوری اسلامی ایران و ملت ایران ترسیم کردند از آنها عقب نشینی کند.

*در مذاکرات قبل حسن نیت خود را اثبات کرده‌ایم

ما همواره در مذاکرات خواهان آن بودیم که از طریق منطق، استدلال و مقررات بین المللی باید مسائل را حل و فصل کنیم. اگر بر فرض یک نگرانی منطقی وجود دارد، آن نگرانی باید از طریق مذاکره حل و فصل شود، ما در مذاکرات قبلی، حسن نیت خود را اثبات کرده ایم. مبنای ما این بوده که در این مذاکرات باید افق نهایی در پایان این مذاکرات از ابتدا چارچوبش مشخص باشد، طرح پیشنهادی جمهوری اسلامی مبنایش این بوده و در دور قبلی مذاکرات، پیشرفت، ملموس بوده است، اما متاسفانه برخی از بهانه جویی‌ها و زیاده طلبی ها نگذاشت مذاکرات به پایان موفقیت آمیز خودش برسد.

*مردم ما همیشه در برابر تهدید دیگران ایستادگی و مقاومت کرده‌اند

ما همواره گفتیم برای مذاکره باید روی میز مذاکرات منطق و عقلانیت باشد، روی میز مذاکرات هیچ وقت باروت نمی تواند تاثیر گذار باشد، روی میز مذاکرات تهدید هیچ وقت نمی تواند تاثیر گذار باشد.مردم ما همیشه در برابر تهدید دیگران ایستادگی و مقاومت کرده اند، باز هم ایستادگی و مقاومت می کنند. اما در عین حال همواره در چارچوب منطق، آماده تعامل بوده اند و الان هم آماده تعامل هستند.

ان شاء الله امیدواریم در این مذاکرات طرف های مذاکراتی ما بر مبنای مقررات بین المللی و در چارچوب های منطقی و آنچه که به هر حال چارچوب غیرقابل تبعیض است، آنها هم سر فرود بیاورند، چون ملت ما تبعیض را نخواهد پذیرفت، زیرا حقوقی که وجود دارد برای همه یکسان است. ما به هر حال در برابر تعهداتمان به همان میزان دارای حقوقی هستیم، اینها باید کاملا متعادل باشد و ما بر آن مبنا حرکت می کنیم.

فرصتی که امروز به وجود آمده و مردم ما در سایه این انتخابات و حماسه سیاسی ایجاد کردند، یک فرصت استثنایی است، از این فرصت و از این پنجره همه باید به خوبی استفاده وبهره برداری کنند. البته تکیه اصلی ما برای پیشرفت در کشور بر منابع درونزای ماست، بر منابع فیزیکی ماست و بالاتر ، بر منابع انسانی ماست و ما می توانیم با تکیه بر خودمان مسیر پیشرفت را ادامه دهیم. اما در عین حال همواره خواهان این بودیم که با دیگران هم یک تعامل مثبتی داشته باشیم. ما دنبال ثبات در کل این منطقه هستیم، دنبال آرامش در کل این منطقه هستیم.

*مذاکرات ما با 1+5 اگر موفق باشد به نفع همه کشورهای منطقه است

مذاکرات ما با 1+5 اگر موفق باشد به نفع همه منطقه و کشورهای منطقه است، به نفع همسایگان ماست، به نفع جهان غرب است و به نفع همان هایی است که با ما درحال تعامل و مذاکره هستند.

*دنبال بازی برد-برد هستیم

بی تردید موفقیت در این مذاکرات به نفع همه است. ما دنبال بازی برد- برد هستیم. در مذاکرات اگر کسی به دنبال راه حل تحمیلی باشد، باید بداند که هم مذاکرات ناموفق خواهد بود. هم نتیجه مذاکرات با دوام نخواهد بود. باید مذاکرات در چارچوب منطق و احترام متقابل و منافع متقابل باشد، مخصوصا این مذاکرات که برای یک دوره شش ماهه است اگر مذاکرات متعادل و معتدلی باشد و به نفع همه باشد، می تواند مبنایی باشد برای مذاکرات بلند مدت ما که آن مذاکرات بلند مدت می تواند منافع خودمان و منافع دیگران را هم ان شا الله تامین کند.

*انشاء‌الله بتوانیم تحریم را قدم‌به قدم برطرف کنیم

امیدواریم ان شاءالله در این مسیر تیم مذاکره کننده ما بتواند به توفقیاتی که مورد نظر است دست یابد و ما بتوانیم در پایان مذاکرات یا به یک توافق قابل قبول برسیم و یا یک قدم حداقل در این مسیر پیشرفت کرده باشیم. ان شا الله بتوانیم در کنار احقاق حقوق ملی مان، ظلم هایی که به مردم ما شده از جمله تحریم را بتوانیم قدم به قدم برطرف کرده و در فضای بهتری بتوانیم مسیر توسعه و پیشرفت و نشاط را در کشور ادامه بدهیم.

آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین