امروز : سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
۱۱:۰۳
کد خبر: ۳۴۷۰
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۴
تعداد بازدید: ۱۴۴۶
تهران، رم ، 1+5
مذاکرات ایران و گروه 1+5 از امروز به مدت سه روز در هوای سرد، بارانی و برفی ژنو از سر گرفته می‌شود.

به گزارش «مدّاح نیوز»؛هواپیمای حامل محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه و تیم مذاکره کننده هسته‌ای پیش از ظهر سه شنبه فرودگاه مهرآباد تهران را به مقصد فرودگاه رم ترک کرد تا ظریف در مسیر ژنو در توقفی چند ساعته با همتای ایتالیایی اش به رایزنی بپردازد.

ظریف در ابتدای پرواز در جمع خبرنگاران حضور یافت و همچون سابق با رویی گشاده به سلام و احوالپرسی با خبرنگاران پرداخت و گفت که در رم با همتای ایتالیایی اش دیدار و گفت‌وگو می‌کند. پس از چهار ساعت و ٤٥ دقیقه هواپیمای حامل هیئت ایرانی به زمین نشست و ظریف در فرودگاه رم مورد استقبال جهانبخش مظفری سفیر ایران در رم و محمدطاهر ربانی سفیر ایران در واتیکان قرار گرفت و برای دیدار با همتای ایتالیایی فرودگاه را ترک کرد. البته تیم خبری همراه ظریف در فرودگاه ماندند.

در پی اقدام تروریستی در نزدیکی سفارت ایران در بیروت، رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان به محض ورود به رم در تماس تلفنی با غضنفر رکن آبادی سفیر ایران در لبنان این اقدام تروریستی را محکوم و به خانواده‌های قربانیان تسلیت گفت.

وی سپس با شبکه رای نیوز ایتالیا گفت‌وگو کرد و گفت: می‌خواهیم با 1+5 به توافق برسیم اما نه به هر قیمتی.

پس از آن رئیس دستگاه دیپلماسی با «اما بونیو» همتای ایتالیایی خود به رایزنی و تبادل نظر درباره مسائل دوجانبه، موضوع هسته‌ای، تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی پرداخت و با تشریح روند گفت‌وگوهای هسته‌ای کشورمان با گروه 3+3 بار دیگر جدیت جمهوری اسلامی ایران برای اعتماد سازی و برخی نگرانی‌های منطقه‌ای گروه 3+3 و متقابلا ضرورت واقع بینی و پرهیز از زیاده خواهی و همچنین برطرف ساختن بی اعتمادی در خصوص بهره مندی کشورمان از فناوری صلح آمیز هسته‌ای مورد تاکید قرار داد.

وزیر امور خارجه کشورمان سپس در نشست خبری مشترک به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

پس از حضور پنج ساعته ظریف در رم او به جمع خبرنگاران همراهش بازگشت و به تشریح دیدارش با همتای ایتالیایی پرداخت و گفت که قرار است وزیر خارجه و نخست وزیر ایتالیا در آینده نزدیک به ایران سفر کنند.

حضور ظریف در رم به مذاق صهیونیست‌ها خوش نیامده بود به نحوی که سفارتخانه این رژیم در واکنش به این سفر با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده بود که دولت ایتالیا در پذیرش میزبانی وزیر امور خارجه ایران قدری زودهنگام عمل کرده است.

در همین راستا ظریف در جمع خبرنگاران این اقدام را نشانگر وقاحت صهیونیست‌ها برشمرد که تا چه حد به خود اجازه می‌دهند در روابط ایران با کشورهای مستقل مداخله کنند.

وی همچنین دستورکار مذاکرات ژنو سه را دستیابی به توافق برشمرد و افزود: در این زمینه تلاش خواهیم کرد، البته بستگی دارد به اینکه طرف مقابل تا چه حد آمادگی داشته باشد حقوق مردم ایران را به رسمیت بشناسد و از موضع برابر با ما برخورد کند.

پس از حدود یک ساعت هواپیمای ظریف و تیم مذاکره کننده هسته‌ای در هوای بارانی و سرد ژنو بر زمین نشست.

کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز عصر دیروز (سه شنبه) وارد ژنو شد.

اشتون ساعت 14:30 ناهار را در اقامتگاه محسن نذیری اصل سفیر و نماینده دائم ایران نزد دفتر اروپایی سازمان ملل در ژنو مهمان ظریف خواهد بود.

در حال حاضر در محل حضور خبرنگاران در مرکز کنفرانس‌های بین‌المللی ژنو و هتل اینترکنتیننتال محل استقرار هیئت‌های ایران و 1+5 تدابیر شدید امنیتی برقرار است.

آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین