امروز : چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
۱۶:۱۹
کد خبر: ۳۳۴۳
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۸
تعداد بازدید: ۱۴۵۷
در سوگ ارباب بی کفن
امروز عاشورا است، رستاخیزی بزرگ، روزی که نوای یاحسین گوش جان را نوازش می دهد و دل ها را رهسپار دشت نینوا می کند، عاشورا یادآور رشادت های اسطوره عشق، اباعبدالله الحسین(ع) و یاران باوفایش است.
به گزارش «مدّاح نیوز»، امروز آسمان در غم شهادت مظلوم کربلا امام حسین(ع) می گرید، والامقامی از نسل پاکان که قرن هاست شیعیان در سوگ فراقش غرق در عزا و ماتم هستند. سالار شهیدان در این روز به همراه یاران باوفایش به میدان پیکار با یزیدیان شتافت و در راه حفظ و اعتلای اسلام از هیچ کوششی دریغ نکرد.
 

امروز دشت نینوا شاهد به حق رشادت های خاندان نبوت است؛ یادگارهای رسول و نبی اکرم (ص) که ظلم و ستم بر خود و پیروان راستین شان را بر نتافتند و بر نقشه های شوم لشگریان یزید خط بطلان کشیدند.

عاشورا تنها یک روز، یک واقعه و یک حماسه نیست، عاشورا فرهنگی جاودان و نقشه راهی به سوی سعادت و جاودانگی است، راهی که بزرگان دین اسلام برای حفظ عزت و شرف مسلمانان از این راه رفته اند و در برابر ظلم ایستادگی کرده اند.

واقعه ی عاشورا درسی بزرگ است، برای آنان که عبرت آموزند، تا بدانند ظلم هیچ گاه پایدار نیست و رهروان ظالمان عاقبتی نیک نخواهند داشت.

عاشورا قیامی به بلندای تاریخ اسلام است، که تمامی انسانها را از هر دین و آیینی به حیرت واداشته و سرمشق بسیاری از نبردهای بزرگ بشریت شده است.

کربلا به حق، عرش خداوند بر روی زمین است، مکانی که در آن پیروان پروردگار بی همتا با رشادت، ایثار و شجاعت خویش، نامشان را در تاریخ ماندگار کردند. عاشوراییان گرچه رفتند اما آموزگاران بزرگ ایستادگی در برابر ظلم و کفر لقب گرفتند و سبب شدند تا جهانیان در برابر قیام به حقشان سر تعظیم فرود آورند؛ قیامی که بزرگان و افراد بنام و مشهور در وصف آن سخن ها گفته اند و عظمت آن را ستوده اند.

بدین منظور گذری و نظری داریم بر سخنان بزرگان دین اسلام و برخی دیگر از شخصیت های بنام جهان در باره ی کربلا و قیام امام حسین (ع):

پیامبر خدا(ص): پسرم حسین در سرزمینی به خاک سپرده می‏شود که به آن کربلا گویند، زمین ممتازی که همواره گنبد اسلام بوده است، چنان که خدا یاران مؤمن حضرت نوح را در همانجا از توفان نجات داد.

امام صادق (ع): به راستی که خدا کربلا را حرم امن و با برکت قرار داد پیش از آنکه مکه را حرم قرار دهد.

امام سجاد(ع): زمین کربلا، در روز رستاخیز، چون ستاره ای می‏درخشد و ندا می‏دهد که من زمین مقدس خدایم، زمین پاک و مبارکی که پیشوای شهیدان و سالار جوانان بهشت را در بر گرفته است.

امام رضا(ع): کسی که قبر امام حسین(ع) را در کرانه ی فرات زیارت کند، مثل کسی است که خدا را زیارت کرده است.

امام خمینی(ره) : کربلا را زنده نگه دارید و نام مبارک حضرت سید الشهدا را زنده نگه دارید، که با زنده بودن او اسلام زنده نگه داشته می شود.

آیت الله خامنه ای: اگر عاشورا نبود... اگر در جامعه ما عشق به امام حسین(ع) و یاد او و ذکر مصایب و حوادث عاشورا معمول و رایج نبود، معلوم نبود که نهضت با این فاصله زمانی و با این کیفیتی که پیروز شد، به پیروزی می رسید.

شهید مرتضی مطهری: حادثه‏ کربلا طوری وقوع پیدا کرده که انسان فکر می‏کند در اصل این صحنه را آن چنان ساخته‏اند که همیشه فراموش نشدنی باشد.

علی شریعتی: از کودک حسین(ع) گرفته تا برادرش و از خودش تا غلامش، از آن قاری قرآن تا آن معلم اطفال کوفه، تا آن مؤذن، تا آن مرد خویشاوند یا بیگانه و تا آن مرد اشرافی و بزرگ و با حیثیت در جامعه خود و تا آن مرد عاری از همه فخرهای اجتماعی، همه برادرانه در برابر شهادت ایستادند تا به همه مردان، زنان، کودکان و همه پیران و جوانان همیشه ی تاریخ بیاموزند، که باید چگونه زندگی کنند.

مهاتما گاندی: من زندگی امام حسین(ع)، آن شهید بزرگ اسلام را به دقت خوانده ام و توجه کافی به صفحات کربلا نموده ام و بر من روشن شده است که اگر هندوستان بخواهد یک کشور پیروز گردد، بایستی از امام حسین(ع) پیروی کند.

محمد علی جناح، قاعد اعظم پاکستان: هیچ نمونه ای از شجاعت، بهتر از آنکه امام حسین از لحاظ فداکاری و تهور نشان داد در عالم پیدا نمی شود. به عقیده من تمام مسلمنان باید از سرمشق این شهیدی که خود را در سرزمین عراق قربانی کرد پیروی نمایند.

چارلز دیکنز، نویسنده معروف انگلیسی: اگر منظور امام حسین جنگ در راه خواسته های دنیایی بود، من نمی فهمم چرا خواهران و زنان و اطفالش به همراه او بودند؟ پس عقل چنین حکم می نماید که او فقط بخاطر اسلام، فداکاری خویش را انجام داد.

آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین