امروز : شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
۱۷:۲۱
کد خبر: ۳۳۳۴
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۲ - ۱۷:۵۵
تعداد بازدید: ۱۴۱۳
شیعیان ترکیه در روز عاشورای حسینی با گرامی داشتن یاد و خاطره سرور آزادگان جهان و برگزاری مراسم عزاداری در استانبول، به دعوت حضرت زینب (س) لبیک گفتند.

 بیش از یکصد هزار تن از شیعیان ترکیه و برخی از مسلمانان جهان از جمله شیعیان ایران، جمهوری آذربایجان و عراق روز چهارشنبه با تجمع در میدان ˈحالکالیˈ استانبول در روز عاشورای حسینی اشک ماتم ریختند.

ˈ صلاح الدین اوزگوندوزˈ یکی از رهبران شیعیان ترکیه پیش از این عنوان کرده بود که در روز عاشورای امسال صدها هزار تن در استانبول به دعوت حضرت زینب (ع) لبیک خواهند گفت.

وی افزود: امسال نسبت به سال های گذشته، به خاطر حضرت زینب قلبمان بیشتر اندوهناک است، رهروان نسل یزید، از هر فرصتی برای حمله به حرم دختر زهرا (س)، صدیقه صغری، زینب کبری استفاده می کنند اما دوستداران زینب به آنها این فرصت را نخواهند داد.

اوزگوندوز گفت: امسال با برآوردن فریاد لبیک یا زینب، زمانی که زینب می پرسد چه کسی حرم من را محافظت خواهد کرد به ندای او پاسخ داده و خواهیم گفت: ˈما مقبره ات را محافظت می کنیم، ما عباس تو می شویمˈ.

این رهبر شیعیان ترکیه اضافه کرد: این وظیفه همه ماست، حالا که با نام زینب در تمام جهان شناخته شده ایم باید تمام تلاشمان این باشد که مراسم بسیار با شکوهی در روز عاشورا برگزار شود.

شیعیان ترکیه امروز با حضور گسترده خود در مراسم عاشورای حسینی در استانبول به دعوت حضرت زینب ( س ) لبیک گفته و عنوان کردند دشمنان بدانند که ما نمی گذاریم دست آنها به حرم این حضرت برسد و عباس او می شویم تا یک بار دیگر زینب اسیر نشود.

در این مراسم که با نوحه سرایی و سینه زنی دسته های مختلف عزاداری همراه بود همچنین نمایشنامه ای در وصف اسارت حضرت زینب (س) به دست یزیدیان به اجرا گذاشته شد که شیون و زاری حاضران در این مراسم را در پی داشت.

در این مراسم حجت الاسلام والمسلمین ˈسید ابراهیم رییسیˈ معاون اول قوه قضاییه ایران، ˈجمیل چیچکˈ رییس مجلس ملی ترکیه، ˈکمال قلیچداراغلوˈ رهبر حزب جمهوریخواه خلق، شماری از نمایندگان مجلس ملی ترکیه، مقامات برخی از سفارتخانه ها و کنسولگری های کشورهای اسلامی، اندیشمندان و هنرمندان ترکیه نیز حضور داشتند.

معاون اول قوه قضاییه ایران در سخنانی در این مراسم خطاب به شیعیان ترکیه گفت: آنچه که روابط بسیار صمیمانه ما و شما مردم مسلمان ترکیه را پیوند عمیق می دهد عشق به اهل بیت عصمت و طهارت علیه السلام است.

رییسی افزود: سلام گرم رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران، آیت الله العظمی امام خامنه ای را به تک تک شما مردها و زنان عاشورایی ابلاغ می کنم.

وی گفت: دشمن بسیار تلاش کرده است که میان ما اختلاف افکنی و در بین مسلمانان تفرق ایجاد کند اما عشق به اهل بیت (ع) رمز وحدت ماست.

تا زمانی که عشق به امام حسین (ع) و علاقه بر ارزش های دینی در بین مسلمانان وجود داشته باشد دشمن موفق به ایجاد اختلاف و تفرقه میان ما نخواهد شد.

معاون قوه قضاییه ایران در ادامه گفت: ما با ارادت به اهل بیت عصمت و طهارت و درس گرفتن از عاشورای حسینی می توانیم زندگی با افتخاری برای خود رقم بزنیم. صفحه نورانی عاشورا که قهرمان آن امام حسین (ع)، امام زین العابدین ( ع ) و حضرت زینب کبری (س) است، صفات عالیه انسانی را به ما نشان دادند و این جلوه خداپرستی، مبارزه با ظلم ، ستم و بیداد ، صفا ، وفا و ایثار است.

رییسی تصریح کرد: استکبار جهانی به ظلم و ستم خود علیه مسلمانان جهان در سراسر جهان ادامه می دهد و ملت دل داده به حسین بن علی باید مقابله نظام ظلم و سلطه بایستد.

مراسم عاشورای حسینی در استانبول هر سال با حضور ده ها هزار نفر از شیعیان، علویان و اهل سنت که از نقاط مختلف ترکیه خود را به استانبول می‏رسانند برگزار می شود، امسال نیز به طور چشمگیری مورد استقبال محبان اهل بیت (ع) قرار گرفت.

با وجود ترافیک شدید در تمام خیابان‏های منتهی به میدان ˈحالکالیˈ (محل برگزاری مراسم) از جمله توپ کاپی، زیتون بورنو و دیگر مسیرهای منتهی به میدان حالکالی، شیعیان ترکیه خود را به این میدان رساندند.

دختران و پسران جوان نیز به شکل دسته های عزاداری از مسیرهای متعدد با سربندهای ˈیا حسینˈ، ˈیا زینبˈ و شعار ˈلبیک یا حسینˈ در این مراسم شرکت کردند.

همچنین تعداد زیادی از مسوولان شهرداری ‏ها، نمایندگان سازمان‏های مدنی، روزنامه‏نگاران، هنرمندان و اعضای هیات‏های خارجی در مراسم حضور داشتند.

مراسم باشکوه عاشورای حسینی در میدان حالکالی هر سال با حضور انبوه عزاداران برگزار می‏شود. تعداد افراد حاضر در این مراسم حدود یکصدهزار نفر تخمین زده می شود و دوربین‏های رسانه ها از تصویر عظمت آن عاجزند.

علاوه بر هزاران مردم سوگوار، شخصیت‏هایی همچون ˈعلی لاریجانیˈ رییس مجلس شورای اسلامی ،ˈعلی اکبر ولایتیˈ مشاور عالی رهبر معظم انقلاب، ˈرجب طیب اردوغانˈ نخست وزیر ترکیه، ˈحجت الاسلام اختریˈ دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (ع) و ˈحجت الاسلام مرسلیˈ عضو دفتر مقام معظم رهبری میهمانان ویژه ای بودند که در مراسم سنوات گذشته حالکالی حضور پیدا کرده و سخنرانی کرده اند.

آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین