امروز : پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
۱۹:۳۹
کد خبر: ۳۲۴۱
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۳
تعداد بازدید: ۱۱۴۹
تغییر مدیریت، تنها چند روز پیش از خداحافظی؛
این شرکت، پیش از این، همواره در میان سه شرکت بر‌تر هلدینگ نفت و گاز تأمین محسوب می‌شد که آمار‌ها نشان می‌دهد رتبه این شرکت در میان شرکت‌های تولیدی تاپیکو به پله ۱۵ از لحاظ فروش و رتبه ۱۲ از لحاظ تولید سقوط کرده است.

برخی مسئولان بر این باورند، اگر ایران ظرفیت تولید نفت خود را بر پایه برنامه افزایش دهد، قطعا منجر به امنیت سیاسی کشور خواهد شد. برای همین، ‌از روند کند افزایش ظرفیت تولید نفت در کشور ابراز نگرانی کرده بودند.

هرچند در هشت سال گذشته، تولید نفت کاهش یافت و از قدرت نفتی کشور کاسته شد، ‌در بخش صنعت قیر، ایران به این قدرت دست یافته تا جایی که در یک سال گذشته، به رغم تحریم فروش نفت و فراورده‌های نفتی کشورمان، جلوی صادرات قیر ایران به دلیل دارا بودن رتبه بزرگ‌ترین تولید کنندگان و صادرکنندگان قیر خاورمیانه گرفته نشده و همچنان ایران نقش‌آفرین این بازار است.

بنابراین، حفظ جایگاه قیری ایران در خاورمیانه، ‌قدرت سیاسی بزرگی برای ایران ‌به شمار می‌رود که باید برای نگه داشت این شرایط‌ کوشید؛ هر چند در چند سال گذشته، برخی با ‌تصمیم‌های نادرست، ‌آسیب‌رسانی به این صنعت را هدف گرفته‌اند.

نمونه این ادعا را می‌توان در تغییرات گسترده مدیریتی در بزرگ‌ترین شرکت تولید قیر خاورمیانه جستجو کرد. شرکت نفت پاسارگاد که یکی از شرکت‌های زیرمجموعه شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو) است و در یک دهه گذشته، رهبری بازار قیر ایران و حتی خاورمیانه را بر عهده داشته، در یک سال گذشته با تغییر هشت مدیرعامل و عضو هیأت مدیره روبه‌رو شده است.

آخرین تغییر مدیریت در نفت پاسارگاد پنج روز پیش از پایان دولت دهم صورت گرفت و بنابراین، ‌مسعود جبرائیلی، مدیرعامل سابق کارخانه دستمال کاغذی لطیف بر صندلی مدیریت بزرگ‌ترین تولید‌کننده قیر کشور تکیه زد. این در حالی بود که در‌‌ همان روز‌ها نیز منتقدین دولت دهم از انتصاب مدیری از صنعت چوب و کاغذ بر مسند بزرگ‌ترین تولیدکننده قیر خاورمیانه گلایه می‌کردند.

از سوی دیگر، بسیاری از کار‌شناسان بر این باورند تغییراتی که در روزهای پایانی مدیریت سیاسی در شرکت‌های خصوصی و نیمه خصوصی صورت گرفت، در راستای حفظ قدرت جریانی که در دولت دهم وجود داشت بوده است، چراکه تغییرات مدیریتی در چند روز پایانی دولت ‌استدلال قوی ندارد.

با این حال، تغییرات گسترده در شرکت‌هایی چون نفت پاسارگاد طی سال‌های گذشته لطمات جبران‌ناپذیری ‌بر صنعت نفت کشور وارد کرده تا جایی که در یک سال گذشته، چهار مدیر بر این سمت تکیه زده‌اند و همین‌ منجر به کاهش رتبه این شرکت در میان شرکت‌های زیر‌مجموعه هلدینگ نفت و گازو پتروشیمی تامین شده است.

شرکت نفت پاسارگاد پیش از این همواره در میان سه شرکت بر‌تر هلدینگ نفت و گاز تامین محسوب می‌شد و آمار‌ها نشان می‌دهد، رتبه این شرکت در میان شرکت‌های تولیدی تاپیکو به پله ۱۵ از لحاظ فروش و رتبه ۱۲ از لحاظ تولید سقوط کرده است.

بر پایه آمارهای موجود، درصد متوسط کاهش تولید این شرکت در دو ماه مرداد و شهریور سال‌جاری، نزدیک ۲۰ درصد بوده که نسبت به متوسط چهار ماهه نخست سال، حدود ۸۰ درصد رشد منفی داشته است.

از سویی، متوسط کاهش فروش داخلی این شرکت در دو ماه نامبرده نزدیک‌ ۳۰ درصد اعلام شده که نسبت به متوسط چهار ماهه اول سال که ۳۹ درصد بوده، حدود ۷۰ درصد رشد منفی داشته است.

وضعیت صادرات این شرکت هم چندان خوب نبوده، چراکه آمار‌ها از کاهش ۶۵ درصدی صادرات نفت پاسارگاد در دو ماهه مرداد و شهریور امسال حکایت دارد.

این روز‌ها، وضعیت بزرگ‌ترین تولید کننده قیر خاورمیانه کشور چندان خوشایند نیست، چراکه گویا تغییرات مدیریتی دولت دهم به این شرکت لطمات زیادی وارد کرده که امید است با حضور مدیرعامل جدید شرکت سرمایه‌گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین این مشکلات مرتفع شود.

گفتنی است، بسیاری از کار‌شناسان، حضور علی ربیعی بر مسند مدیریت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را در راستای ایجاد آرامش در شستا و به ویژه هلدینگ نفت و گاز این شرکت مثبت ارزیابی می‌کنند؛ اما نکته با اهمیت، وضعیت کنونی صنعت قیر کشور است که گویی دست‌هایی در تلاشند تا این صنعت را از عرش به فرش بیاورند.

آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین