امروز : سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
۱۰:۵۳
کد خبر: ۴۷۶۶
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۶
تعداد بازدید: ۱۰۳۳۷
برای نخستین بار در کشور صورت گرفت؛
مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی از به اجرا درآمدن طرح بانک خون اورژآنس پیش بیمارستانی برای نخستین بار در کشور در استان خراسان رضوی خبر داد.

به گزارش مداح نیوز از مشهد مقدس، دکتر سیدحمیدرضا اسلامی مدیرکل انتقال خون استان در جلسه ای با دکتر صداقت مدیرکل گروه برنامه ریزی ، جذب و نگهداری اهداکنندگان سازمان انتقال خون ایران ، استاندار خراسان رضوی ، رئیس سازمان اورژانس کشور و رئیس اورژانس استان با اعلام خبر اجرای طرح بانک خون اورژانس پیش بیمارستانی برای نخستین بار در کشور درخراسان رضوی افزود : این طرح با توجه به شرایط استان بویژه حجم گسترده ترددهای جاده ای و سفرهای زیارتی و نیز حادثه خیزی استان اجرا می گردد که از اهمیت ویژه ای در نجات جان حادثه دیدگان در زمان طلایی برخوردار است. وی در ادامه عنوان کرد : در این طرح گروه خونی "O " منفی برای اورژانس های هوایی توسط سازمان انتقال خون و نیروهای امدادی آن هم توسط اورژانس 115 تامین می گردد. دکتر اسلامی همچنین اظهار کرد : در این جلسه مقرر گردید سازمان انتقال خون ضمن تامین گروه خونی O مثبت در استان تلاش مضاعفی داشته باشد و با در اختیار قرار دادن این گروه خونی به اورژانس 115 جهت استفاده در حوادث جاده ای ، امکانات لازم را فراهم نماید همچنین مقرر گردید به صورت پایلوت در شهرهای گناباد ، سبزوار و مشهد انجام و پس از بررسی های لازم در آینده ای نزدیک در سایر پایگاه های استان عملیاتی گردد

دکتر رشیدیان استاندار خراسان رضوی هم با بیان این مطلب که در این اورژانس های هوایی باید امکانات و تجهیزات مناسب برای نگهداری خون ها تعبیه و تدارک شود افزود : برای تامین گروه های خونی مورد نیاز هم می توان از ظرفیت زائران بویژه با ایجاد پایگاه های انتقال خون در اطراف حرم مطهر رضوی اقدام نمود. وی ادامه داد :خراسان رضوی از این جهت به عنوان نخستین استان برای اجرای این طرح انتخاب شده که جمعیت گسترده زائرپذیری و زیرساخت های خوبی در حوزه انتقال خون و فوریت های پزشکی و اورژانس 115 و پایگاه ها و آمبولانس های هوایی داراست. وی تصریح کرد : این طرح به زودی و در طول تیرماه در سطح خراسان رضوی اجرایی می شود.

رئیس سازمان اورژانس کشور هم در این نشست گفت : این طرح توسط اورژانس کشور و همکاری مراکز انتقال خون به صورت آزمایشی در زنجان در یک پایگاه اجرایی شده و نتایج خوبی هم در کاهش مرگ و میر و تلفات سوانح جاده ای داشته است .

پیر حسین کولیوند افزود : اجرای طرح بانک خون اورژانس بیمارستانی این امکان را فراهم می کند که بیمار در طول مسیر انتقال به بیمارستان امکان دریافت خون را داشته باشد زیرا بر اساس شواهد علمی در بسیاری از موارد که جراحات حوادث سنگین و خونریزی ها وسیع است اگر ظرف 20 دقیقه بعد از حادثه امدادرسانی و خدمات درمانی لازم داده نشود اکسیژنی که توسط گلبولهای زنده به ارگان های حیاتی بدن مثل کلیه و مغز قلب رسانده مختل گردیده و این شرایط موجب افزایش خطر مرگ و میر برای مجروحان حوادث می گردد.وی ادامه داد : در فاز اجرایی این طرح امسال تعهد کرده ایم این طرح را بعد از اتمام مرحله آزمایشی آن در خراسان رضوی اجرایی کرده و با ایجاد سه مرکز آمبولانس هوایی کل استان را پوشش دهیم . وی ابراز امیدواری کرد : با این اقدام امید است مرگ و میر ناشی از تلفات جاده ای را کاهش یابد و در مرحله بعد بر اساس نتایج این فاز برای گسترش آن در فاز های بعدی تصمیم گیری می شود.وی در ادامه عنوان کرد : هم اکنون امکان استقرار مرکز آمبولانس هوایی را در سطح شش منطقه خراسان رضوی داریم اما فعلا در سه مرکز مستقر می شویم .

آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین