امروز : پنجشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۷ - 2018 June 21
۰۳:۰۱
کد خبر: ۴۶۲۵
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۳
تعداد بازدید: ۱۳۷
یادداشت/مهدی سیف؛ رئیس ستاد گردشگری شهرداری تهران
مهدی سیف؛ رئیس ستاد گردشگری شهرداری تهران در یادداشتی به موضوع کارآفرینی با گردشگری خلاق پرداخته است.
گردشگری خلاق گرچه واژه ای ابداعی (از سال 2000) و نوظهور است اما به لحاظ جنبه های مختلف کارکردی آن ، به سرعت جای خود را باز کرده و حواشی گردشگری را با خود همراه کرده است.
اگر گردشگری را مجموعه تغییرات مکانی انسان ها و فعالیت هایی بدانیم که از آن منتج می شود و خلاقیت را روش هایی بدانیم که به وسیله آن دانش های جدید ایجاد شده و منجر به تغییرات ریشه ای در محصولات اولیه می گردد،در این صورت خلاقیت در گردشگری می تواند از ابعاد مختلف مورد بررسی قرار گرفته و علیرغم چالشی بودن آن، نقطه ای برای جذب مصرف کنندگان و گیرندگان خدمات محسوب شود. 
پس می توان امید وار بود تا در یک فضای تعاملی، علاوه بر داد و ستد مالی ، تبادل فرهنگی نیز صورت پذیرد. آنچه که از آن به عنوان گردشگری فرهنگی یاد می شود نیز دقیقا به دنبال آن است. 
با این اوصاف می توان با تلفیق این مفاهیم، خروجی مفاهیمی را با هدف های مورد نظر اخذ کرد.گستره نفوذ گردشگری خلاق در مواردی نظیر سینما، ادبیات، موسیقی، صنایع دستی و حتی آشپزی و خورد و خوراک بخشی از مواردی است که می توان از آنها در جهت این گسترش تعاملات از آنها یاد کرد. به نحوی که علاوه بر تقویت حوزه های فرهنگی، خروجی مهم دیگری شامل تقویت اقتصاد فرهنگ و همچنین زیر ساخت مناسبی همچون کار آفرینی، بهره برد. آنچه که این روزها بیش از پیش شنیده ایم و نیاز آن را بیش از پیش حس کرده ایم.
تنوع فرهنگی ایران و حضور آن در کلان شهرهایی نظیر تهران و کرج که تمامی اقوام را در خود جای داده اند، اهمیت پرداخت مجدد به این حوزه را به ذهن متبادرکند.در شرایطی که به لحاظ معضلات ایجاد شده ناشی از مسائل اقتصادی و مسائل اجتماعی شامل بیکاری ،پرداخت مجدد به گردشگری خلاق نقطه عطفی خواهد بود تا با کمترین هزینه و صرفا با نو آوری، مسیر رشد کارآفرینی را در جامعه امروز هموار گردد که این خود نیاز به نوآوری و خلاقیت در مدیریت دارد.
آیا می توان امیدوار بود تا با رویکردی خلاقانه،این مهم هموار شود؟
آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین