امروز : جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
۱۳:۵۷
کد خبر: ۴۴۰۵
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۱
تعداد بازدید: ۲۷۲۳
امیرکبیر کشور را به فضای مدرن سوق داد؛
یک نویسنده و کارشناس تاریخ گفت: امیر کبیر با توجه به تدبیر خود ایران را در زمان ناصرالدین شاه به فضای مدرن سوق داد.
به­گزارش«.مدّاح.نیوز.»؛ 'وحید حسنی هنزایی' روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه فرهنگی ایرنا به مناسبت سالروز شهادت میرزا تقی خان امیر کبیر (29 دی ماه )افزود: امیر کبیر با توجه به درایت، هوش و تدبیر بالا ارزش و اهمیت فناوری را بسیار خوب درک می کرد و سعی داشت تمامی اصول را در این زمینه در زمان ناصرالدین شاه در کشور پیاده کند.

سالروز شهادت میرزا تقی خان امیر کبیر

** مسایل امنیتی و مرزی را به خوبی حل می کرد

وی با بیان اینکه امیرکبیر مسافرت های زیادی را به روسیه و امپراطوری عثمانی داشت ،اظهار داشت: هدف امیر کبیر از سفر به این کشورها ، آن بود که مسایل امنیتی و مرزی را بتوان حل کند، قبل از دوران صدراعظمی وی ، هر دولتی که در ایران روی کار می آمد در زمینه امنیت مرزهای غربی با عثمانی و روسیه اختلاف بسیاری داشت ، امیرکبیر با درایت کامل ، اسنادی را به این کشورها رو کرد تا ثابت کند، مرزهای غربی برای ایران است .



** امیرکبیر از افراط های ناصرالدین شاه جلوگیری کرد

این کارشناس تاریخ با بیان اینکه امیرکبیر آموزش ناصرالدین شاه را به عهده داشت و توانست از بریز و بپاش های وی جلوگیری کند، ادامه داد: در آن زمان خزانه کشور غنی شد و نیروهای نظامی بر اثر آموزش های امیر کبیر بسیار قوی شده بودند. 

حسنی با اشاره به اینکه امیر کبیر می دانست که شهید می شود، اضافه کرد: وی چندین ساعت در مکانی خلوت تفکر می کرد و به مسایل مختلف جامعه و حتی شاه می اندیشید، حتی زمان شهادتش را نیز پیش بینی کرده بود.

وی با اشاره به اینکه ، این صدراعظم به دست انگلیسی ها شهید شد، گفت : بعد از شهادت امیرکبیر، ناصرالدین شاه سعی می کرد که اوضاع جامعه را به همان دوران امیرکبیر بازگرداند.

حسنی پاکدستی، ضایع نکردن حقوق دیگران، ایستادن مقابل فساد درباریان، شاه و انجام ندادن کارهای غیرقانونی از دیگر ویژگی های صدراعظمی به نام امیرکبیر برشمرد و گفت : این شخصیت والا مقام از جوانی تا پایان زندگی اش هیچ زمانی حقی کسی را ضایع نکرد.

وی در پایان با اشاره براین که امیرکبیر در برابر فساد دربار قاطعانه ایستادگی می کرد و تحت هیچ شرایطی از خود ضعف نشان نمی داد، خاطرنشان کرد: با وجودی که در زمان صدراعظمی به او رشوه های گوناگونی پیشنهاد می شد ولی به شدت با این پدیده مخالف بود و با آنان برخورد می کرد.

محمد تقی خان فراهانی متولد 1186 یکی از صدراعظم های ایران در زمان ناصرالدین شاه قاجار بود. امیرکبیر همسر عزت الدوله، خواهر ناصرالدین شاه قاجار، پدر تاج الملوک همسر مظفرالدین شاه قاجار و پدربزرگ محمدعلی شاه، ششمین پادشاه از دودمان قاجار بود.

اصلاحات امیرکبیر اندکی پس از رسیدن وی به صدارت آغاز گشت و تا پایان صدارت کوتاه او دنبال شد. مدت صدارت امیر کبیر 39 ماه (سه سال و سه ماه) بود. وی بنیانگذار دارالفنون بود که برای آموزش دانش و فناوری های نو به فرمان او در تهران پایه گذاری شد. 

هم چنین انتشار روزنامه وقایع اتفاقیه از جمله کارهای وی به شمار می آید. امیرکبیر پس از این که با دسیسه اطرافیان شاه از جایگاه خود برکنار و به کاشان تبعید شد، در حمام فین به دستور ناصرالدین شاه در 20 دی ماه 1230به قتل رسید. 

پیکر وی در شهر کربلا به خاک سپرده شده است.

منبع: ایرنا
آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین