امروز : شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 27
۰۰:۱۷
کد خبر: ۳۳۰۹
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۲ - ۱۵:۱۴
تعداد بازدید: ۱۶۵۵
خبرنگار کهنه کار اقتصادی وال استریت ژورنال؛
تهران - واشنگتن پست نوشته است که براساس گزارش ها، ایران در چند ماه اخیر به موازات دیپلماسی هسته ای یک دیپلماسی فعال نفتی را نیز پی می گیرد تا بتواند 100 میلیارد دلار سرمایه خارجی را ظرف سه سال آینده جذب کند.

یکی از کارهای مهم وزرات نفت در این زمینه ، انتصاب مدیرانی است که برای کمپانی های نفت و گاز غربی شناخته شده هستند.

این مطلب را اسیتون مافسون (Steven mufson) خبرنگار کهنه کار اقتصادی که ظرف سه دهه گذشته برای وال استریت ژورنال کار کرده، اعلام نموده است.

به نوشته مافسون، تهران از شرکت های مهم نفتی دعوت کرده تا بر سر بازگشت به ایران به گفت و گو بنشینند و نشانه هایی را از تمایل خود برای عقد قراردادهایی بروز داده اند که جذاب تر از آن چیزی است که در سال های اخیر وجود داشته است .

این روزنامه نگار آمریکایی می گوید: تمایل ایران برای کار کردن با آمریکا و دیگر قدرت های غربی، انتظار مربوط به بهای نفت را در بازار تغییر داده و اینک نگرانی از منازعه جای خود را به خوش بینی، به آسان تر شدن تحریم ها و افزایش تولید نفت ایران داده است.

مافسون در ادامه مطلب می نویسد: رابرت مک نالی رییس گروه راپیدان که یک شرکت مشاوره نفتی است می گوید «ناگهان همه در این باره صحبت می کنند که به همین زودی، با برداشتن تحریم ها صادرات نفت ایران دوباره با ظرفیت کامل به جریان می افتد».

مافسون افزوده است: پیش از این، ایران از شرکت های بزرگ غربی دعوت کرده بود، همزمان با اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل برای گفت و گوهایی به نیویورک بیایند و مدیران اجرایی شرکت های نفتی این کار را کردند و همراه دیگر رهبران مهم تجاری آمریکا در نشستی با وزیر خارجه ایران شرکت کردند.

در ادامه گزارش آمده است: ماموریتی که بر عهده مهدی حسینی مشاور وزیر نفت ایران گذاشته شده، این است که 100 میلیارد دلار سرمایه را ظرف سه سال آینده به صنعت نفت ایران جذب کند.

آقای حسینی به فاینشنال تایمز گفته که قرار دادهای «بای بک» کنونی برای پرداخت به شرکت های نفتی جای خود را به فرمتی خواهد داد که به این شرکت ها اجازه می دهد بر روی ذخایر نفتی حاصل از عملیات خود در ایران هم حساب کنند.

پائو اسکارونی رییس اجرایی شرکت بزرگ نفتی انی ایتالیا می گوید که ˈبیژن نامدار زنگنه وزیر نفت کنونی ایران شهرت بسیار مثبتی نزد کمپانی های نفتی غربی دارد و فردی بسیار عملگرا مسوولیت شناس و با تجربه ای انبوه است.ˈ

با این حال وی می گوید که شرکت های نفتی غربی هنوز درباره تحولات آینده بسیار محتاط هستند.

مافسون نتیجه می گیرد که هر چند شرکت های بزرگ غربی به ذخایر سرشار نفتی ایران علاقه مند هستند اما می دانند که محدودیت های کنونی بخش نفت احتمالا جزو آخرین مواردی است که در چارچوب تحریم ها برداشته خواهد شد.

آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین