امروز : سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
۰۹:۲۸
کد خبر: ۴۷۶۰
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۱
تعداد بازدید: ۸۷۱۶
رئیس اتاق اصناف مشهد خبر داد
رئیس اتاق اصناف مشهد عنوان کرد: ارزش ریالی پرونده های تشکیل شده در طرح ضیافت 2 میلیارد و 137 میلیون ریال در فاز نخست طرح و 3 میلیارد 853 میلیون ریال در فاز دوم آن بوده که به طور کلی حدود 6 میلیارد ریال ارزیابی می شود.
 به گزارش مداح نیوز از مشهد مقدس،محمود بنانژاد صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه در اتاق اصناف مشهد در خصوص برنامه های سال 97 این مجموعه اظهار کرد: در برنامه هایی که در پایان سال 96 برای امسال اعلام شد، مقرر گردید امسال سال آموزش برای اصناف در محورهای مختلف باشد. نخستین اقدام در این راستا ایجاد یک واحد مستقل برای این منظور بود که آموزش های مختلف برای واحدهای صنفی را صورت دهد. از پایان سال 96 تاکنون برای هیات مدیره اتحادیه ها دوره های آموزشی زیادی برگزار شده و استقبال خوبی نیز از آن صورت گرفته است.

وی ادامه داد: همچنین آموزش های زیادی در حوزه خدمات فنی، استاندارد و تسهیلاتی که یک واحد صنفی می تواند به مردم ارایه کند، نیز آغاز خواهد شد. چند کارگاه آموزشی دیگر نیز در حوزه هایی نظیر رعایت حقوق مصرف کننده و آموزش های مالیاتی برگزار می شود. اعتقاد ما این است پیش از نظارت و بازرسی، باید اطلاع رسانی صحیح و آموزش درستی به واحدهای صنفی ارایه شود.

بنانژاد با اشاره به اینکه 31 خرداد ماه آخرین فرصت تسلیم اظهار نامه مالیاتی مشاغل است، عنوان کرد: اگر این اظهارنامه در این مدت ارایه نشود، نخستین جریمه آن عدم برخورداری از معافیت های مالیاتی سالانه و همچنین اتهام به جرایم عدم تسلیم اظهارنامه مالیاتی است. قانون اجازه تمدید این زمان را نداده و باید تا ساعت 24 این تاریخ، اظهارنامه تسلیم شود.

مزایای تبصره ماده 100 قانون مالیات های مستقیم برای اصناف

رئیس اتاق اصناف مشهد با بیان اینکه سالانه برای تسلیم اظهارنامه مالیاتی توافقی بین اصناف و سازمان امور مالیاتی کشور صورت می گیرد، گفت: امسال نیز توافقی در مورد تبصره ماده 100 قانون مالیات های مستقیم با سازمان امور مالیاتی داشته ایم؛ بر این اساس کسانی که سقف فروش خدمات و کالای آن ها تا 240 میلیون تومان در سال طی است، می توانند از این توافق استفاده کنند. بر مبنای این توافق اگر مالیات قطعی سال 95 یک واحد صنفی با 5 درصد افزایش برای سال 96 اعلام و اظهار شود، این مالیات قطعی می شود.

وی تصریح کرد: همچنین براساس توافق شفاهی ما با سازمان امور مالیاتی، واحدهایی که مالیات آن ها تا سقف 5 میلیون تومان است تا 8 درصد افزایش مالیات برای سال 95 و برای کسانی که بالاتر از 8 درصد هستند با 15 درصد افزایش می توانند اظهارنامه مالیاتی تسلیم کنند؛ این امر به شرطی است که مدارک اضافه تر از آنچه اظهار شده در پرونده مالیاتی این واحدها نباشد. کسانی که از تبصره ماده 100 استفاده می کنند نیازی به تسلیم اظهارنامه نداشته و تنها فرم پر می کنند. 

بنانژاد بیان کرد: هر کدام از این توافقات اختیاری است و فرد مخیر به استفاده از آن است و هیچ اجباری در این زمینه وجود ندارد. 

وی در خصوص فعالیت های مربوط به طرح ضیافت و بازرسی و نظارت اصناف خراسان رضوی در ایام ماه مبارک رمضان اضافه کرد: به طور معمول سالانه تعداد واحدهایی که برای آن ها فرم تخلف صادر می شود، بیش از 10 درصد نیست. شاید در التهابات کنونی در بازار برخی تخلفات رخ داده باشد ولی این به معنای آن نیست که فقط حوزه اصناف دچار تخلف شده باشد. 

خالص فروشی شیرینی، هدف اصلی طرح ضیافت در ماه مبارک رمضان امسال

رئیس اتاق اصناف مشهد با اشاره به اینکه به جهت تراکم جمعیتی مشهد و موقعیت خاص این شهر همیشه شاهد برگزاری طرح های مختلف بوده، عنوان کرد: بنای ما این است که هر کدام از این طرح های مختلف با یک هدف دنبال شود. به عنوان نمونه یکی از اهداف طرح ضیافت در ماه مبارک رمضان مساله خالص فروشی در شیرینی فروشی ها و میوه فروشی ها بوده است. این طرح دارای سابقه زیادی است اما در هر مقطعی به دلایلی کنار گذارده شد. باید توجه داشت اجرای این طرح در فروش میوه به جهت اینکه استان خراسان رضوی تولیدکننده میوه نیست و بسته بندی استاندارد در فروش این محصول به صورت استاندارد وزنی وجود ندارد، میسر نبود. در واقع باید طرح خالص فروشی میوه به صورت کشوری برگزار شود که در این خصوص پیشنهادی از سوی ما نیز مطرح شد.

بنانژاد خاطرنشان کرد: با این حال خالص فروشی در حوزه فروش شیرینی امکان پذیر بود چون جعبه های شیرینی استانداردسازی شده و وزن هر کدام مشخص است. در این راستا با اتحادیه قنادان و شیرینی پزان جلساتی برگزار شد و با بررسی های انجام گرفته، مقرر گردید وزن جعبه شیرینی زیر فاکتور مصرف کننده از قیمت کل کسر شود و هزینه ای برای آن اخذ نشود. پیگیر اجرای صددرصدی این طرح در همه محصولات مرتبط با شیرینی هستیم اما هنوز موانعی در حوزه های نرم افزاری در اجرای این طرح وجود دارد. 

وی با بیان اینکه یکی دیگر از اهداف ما در اجرای طرح ضیافت، جلوگیری از تداخلات صنفی بود، تصریح کرد: این مساله می توانست در حوزه های بهداشتی و سلامتی برای مردم مشکلاتی ایجاد کند. به عنوان نمونه این مساله در خواروبار فروشی و غذا فروشی ها دنبال گردید.

19 هزار و 125 بازرسی از واحدهای صنفی مشهد طی ایام ماه مبارک رضمان صورت گرفت

بنانژاد اظهار کرد: طرح ضیافت از نیمه اردیبهشت ماه سال 97 آغاز شد و تا 25 خردادماه ادامه داشت. این طرح در 2 فاز برگزار شد که فاز نخست آن از 15 تا 25 اردیبهشت ماه بود که در حوزه نظارت بر کالاهای اساسی بود. تعداد کل بازرسی های صورت گرفته از واحدها 19 هزار و 125 مورد بود که در فاز نخست 7030 مورد و در فاز دوم با محوریت حوزه سلامت و امنیت غذایی و نظارت بر رستوران ها، نانوایی ها و شیرینی فروشی ها 12 هزار و 95 واحد بازرسی صورت گرفت. 

وی ادامه داد: در این طرح گشت هایی با کارشناسان اتحادیه ها برگزار شد که در مجموع 152 گشت انجام شد به گونه ای که در فاز نخست این طرح 99 مورد گشت و در فاز دوم آن 53 مورد گشت صورت گرفت. در این ایام گشت های مشترکی نیز با دستگاه های مختلف مانند تعزیرات حکومتی، اداره بهداشت و... برگزار شد که تعداد آن نیز 20 مورد بود. برخی از این گشت ها منجر به پلمب برخی واحدها شد. 

رئیس اتاق اصناف مشهد عنوان کرد: در این گشت ها از سوی اتاق اصناف 34 بازرس و 46 کارشناس از طرف اتحادیه ها با ما همکاری داشتند. تعداد پرونده های ارسالی به تعزیرات 1859 بود که در فاز اول طرح 636 پرونده و در فاز دوم آن 1187 پرونده تشکیل شد. همچنین گزارشات مردمی رسیده به دست ما 929 مورد بود. پرونده های مرتبط با تخلف گزارش شده در شکایات مردمی 502 مورد، سلامت و امنیت غذایی 894 پرونده و حوزه خدمات فنی 463 پرونده بوده است. ارزش ریالی پرونده های تشکیل شده در طرح ضیافت 2 میلیارد و 137 میلیون ریال در فاز نخست طرح و 3 میلیارد 853 میلیون ریال در فاز دوم آن بوده که به طور کلی حدود 6 میلیارد ریال ارزیابی می شود.

بنانژاد با بیان اینکه بیشترین فراوانی تخلفات در ماه مبارک رمضان مربوط به عدم نصب نرخ نامه و درج قیمت بوده، گفت: گرانفروشی، تقلب و عدم رعایت دستورالعمل های بهداشتی بیشترین فراوانی تخلفات را در مراحل بعدی داشته است. به عنوان نمونه در این ایام در صنف میوه و سبزی فروشی 293 پرونده، در حوزه عرضه مواد غذایی 274 پرونده، در حوزه فعالیت رستوران ها 174 پرونده، در حوزه عرضه شیرینی 172 پرونده و همچنین در حوزه فعالیت نانوایی ها 127 پرونده تشکیل شد. 
 
طرح تهیه سوغات حجاج از واحدهای صنفی مشهد در جهت کاهش خروج ارز اجرا می شود

وی تصریح کرد: با آغاز فصل تابستان و افزایش سفرها به مشهد طرحی به نام «طرح تابستان» را اجرا خواهیم کرد. همچنین طرح دهه کرامت و طرح ویژه حجاج را نیز در این فصل خواهیم داشت. طرح مربوطبه حجاج به جهت توافقی است که با سازمان حج و زیارت و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان صورت گرفت. بر این اساس و با توجه به حمایت از کالای داخلی به گونه ای برنامه ریزی شده که حجاج سوغات خود را از داخل مشهد تامین کنند. در حال حاضر از خراسان رضوی حدود 11 هزار حاجی به حج اعزام می شوند که حدود 100 میلیارد تومان خرید از عربستان دارند. بنابراین می توان با این طرح پیش از سفر این خریدها را انجام داد و هنگام ورود به کشور این سوغات به آن ها تحویل داده شود. 

رئیس اتاق اصناف مشهد بیان کرد: برای این منظور کالاهایی مانند چادر، پارچه، پرده، حریر، اسباب بازی، لوازم خرد خانگی و... احصا شده و 2 مجتمع بزرگ تجاری اعلام آمادگی برای فروش این بسته ها را اعلام داشته اند. 

بنانژاد با اشاره به نوسانات ارزی بازار اضافه کرد: التهابات این مساله و تاثیر روانی آن بیش از اثرات خود افزایش نرخ ارز بود. همه این ها در حالی است که در حوزه خدمات صنفی هیچ افزایش قیمتی صورت نگرفت. هنگامی که تولیدکننده نرخ خود را به واحد صنفی اعلام می کند و این نرخ افزایش دارد، این رقم مبنای خرید است. ما منکر گرانفروشی در برخی واحدها نیستیم ولی باید توجه داشت این مساله در همه بخش ها وجود دارد. اینکه گفته شود فقط اصناف در حوزه گرانی تاثیرگذار هستند، سخن صحیحی نیست. در حال حاضر هیچ موردی نداشته ایم که عدم عرضه در بازار صورت گرفته باشد. 

وی یادآور شد: به عنوان نمونه هنگامی که در حوزه حمل و نقل اتفاقی رخ می دهد و قیمت میوه افزایش می یابد، آیا این مساله به حوزه اصناف بازمی گردد؟ پیش از این اتفاقات ارزی، اصناف به صورت اعتباری از تولیدکنندگان خرید داشتند. پس از این رویدادها تصفیه ها نقدی شده و هر صنف باید در هنگام خرید، نقدا آن را پرداخت کند؛ این مساله نیز در قیمت کالا قطعا تاثیرگذار است. 

بنانژاد با اشاره به مساله افزایش قیمت نان خاطرنشان کرد: باید توجه داشت از سال 90 افزایش قیمتی در این زمینه رخ نداده است. تصمیم افزایش قیمت نان مساله کشوری است و به تصمیم گیری ستاد تنظیم بازار کشور بازمی گردد. به نظر نمی رسد با توجه به مسایل کنونی افزایش قیمت نان در دستور کار باشد. در حوزه نان آزادپز هم افزایش قیمتی رخ نداده است. 

با بیان اینکه تصریح کرد: با دستور شریعتمداری دستور حذف نرخ کالا روی محصول حذف شود. قیت درج شده روی کالا مضر و نافی رقابت در تولیدات و توزیع و اغوا و فریب مشتری و ضرر وی است. 

پلمب 9 واحد صنفی به جهت عرضه محوصلات غیر استاندارد در ماه رمضان

در ادامه امیر دلدار، معاون بازرسی اتاق اصناف مشهد، اظهار کرد: یکی از اقدامات ما در حوزه امنیت غذایی این بود که 9 واحد صنفی را به جهت عدم عرضه محوصلات بهداشتی و استاندارد پلمب کردیم که نصب پرده هم در برخی موارد صورت گرفت.

وی ادامه داد: با توجه به تعطیلات تابستان امسال طرحی ویژه زائران و مسافران آغاز شده که از ابتدای تیر تا پایان شهریور ادامه خواهد یافت. حوزه برگزاری این طرح منطقه ثامن خواهد بود. همچنین پایگاه ویژه نظارتی در این منطقه را تقویت خواهیم کرد و بیشتر در حوزه سلامت، امنیت غذایی در رستوران ها، آبمیوه فروشی های اطراف حرم، فروشندگان فرآورده های گوشتی این بازرسی و نظارت صورت می گیرد. نظارت بر حمل و نقل درون شهری نیز بر عهده ماست که در این زمینه نظارت ویژه ای در این ایام خواهیم داشت.

انتهای پیام
آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین