امروز : جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
۰۴:۲۳
کد خبر: ۴۷۵۹
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۸
تعداد بازدید: ۱۰۸۲
مدیرعامل شرکت آب فاضلاب خراسان رضوی :
مدیرعامل شرکت آب فاضلاب خراسان رضوی از اجرای 30 پروژه فاضلاب با 370 میلیارد یال اعتبار در این استان خبر داد و گفت: 65 درصد جمعیت شهرهای خراسان رضوی در معرض تنش آبی است.
به گزارش مداح نیوز از مشهد مقدس، حسین اسماعیلیان ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه سیمای آب شرب شهرهای استان را ترسیم کرد و گفت: 73 شهر خراسان رضوی تحت پوشش این شرکت قرار دارند که از این تعداد، 30 شهر در تابستان امسال با تنش آبی مواجه‌اند.

مدیرعامل شرکت آب فاضلاب خراسان رضوی در این نشست که در آستانه هفته صرفه‌جویی در مصرف آب (یکم تا هفتم تیرماه ) برگزار شد، از جمله این شهرها را گلبهار، طرقبه ، نیشابور، قوچان، بردسکن، خواف و سبزوار اعلام کرد و افزود: در سال 1400 یعنی حدود چهار سال آینده، 53 شهر و در افق درازمدت تمام شهرهای استان دچار کمبود آب می‌شوند.

ضرورت رعایت مدیریت مصرف آب و سازگاری با کم‌آبی و خشکسالی

وی حوزه فعالیت این شرکت را شهرهای خراسان رضوی به جز مشهد با جمعیت حدود یک میلیون و 800 هزار نفر اعلام کرد و افزود: 100 درصد این جمعیت از خدمات آب شرب بهداشتی برخوردارند.

اسماعیلیان با بیان اینکه با وجود مشکلات تامین آب در سال قبل درهیچ یک از شهرهای استان قطع یا نوبت‌بندی آب اعمال نشد، اعلام کرد: سیاست آبفا حرکت به‌سمت جیره‌بندی آب نیست، ولی این موضوع دلیل بهبود شرایط نیست و ضرورت رعایت مدیریت مصرف آب و سازگاری با کم‌آبی و خشکسالی توسط آحاد جامعه یک امر حیاتی و ضروری است.  

مدیرعامل شرکت آب فاضلاب خراسان رضوی متذکر شد: تغییرات اقلیمی و گرم شدن هوا، برداشت‌های بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی به‌عنوان تنها تامین‌کننده آب شهرهای خراسان رضوی به‌ویژه در بخش کشاورزی سبب افت سطح سفره‌های آب زیرزمینی شده و محدودیت شدید آبی را برای شهرهای این استان رقم زده است. 

وی اظهار کرد: افزایش جمعیت ناشی از مهاجرت روستانشینان به‌مناطق شهری و توسعه شهرها نیاز به‌آب شرب را به‌شکل فزآینده‌ای بالا برده و کفه مصرف در مقایسه با تولید آب را سنگین‌تر کرده و منابع تامین آب شرب شهرهای استان را با کاهش شدید آبدهی مواجه ساخته است. 

میزان مصرف شبانه‌روز هر مشترک خانگی در خراسان رضوی 120 لیتر است

اسماعیلیان بیان کرد: شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی هر ساله با صرف هزینه سنگین و انجام عملیات کف‌شکنی، جابه‌جایی و حفر گالری تلاش می‌کند، توان آب‌دهی موجود را حفظ کند، ولی به‌دلیل فقر سفره‌های آب زیرزمینی و نبود حریم توسعه منابع آب استان امکان افزایش ظرفیت تامین آب برای بسیاری از شهرهای استان وجود ندارد.

وی میزان مصرف شبانه‌روز هر مشترک خانگی در خراسان رضوی را 120 لیتر اعلام کرد و گفت: این میزان مصرف برای این استان با اقلیم خشک و نیمه‌خشک رقم بالایی است و باید به‌سمت کف مصرف یعنی 70 لیتر برسد.

30 پروژه فاضلاب با 370 میلیارد ریال اعتبار در خراسان رضوی در دست اجرا است

مدیرعامل شرکت آب فاضلاب خراسان رضوی از 78 پروژه  اضطراری در دست اجرای تامین آب با اعتبار یک هزار میلیارد ریال برای عبور از تابستان 97 خبر داد که بخش قابل توجهی از آن اجرا شده و به‌بهره‌برداری رسیده و تلاش می‌شود مابقی پروژه ها تا قبل از پیک مصرف  وارد مدار بهره برداری شود.

به گفته اسماعیلیان 82 پروژه فعال آبرسانی با اعتبار 900 میلیارد ریال در دست اقدام و 23 پروژه آب و فاضلاب هم در حال تهیه دارد.

وی با اشاره به اینکه 30 پروژه فاضلاب با 370 میلیارد یال اعتبار دردست اجرا است، مجموع اعتبارات دولتی سال قبل در دو بخش آب و فاضلاب را یک هزار و 30 میلیارد ریال اعلام کرد که 40درصد آن تخصیص یافت.

 مدیرعامل شرکت آب فاضلاب خراسان رضوی این رقم را از ابتدای سال جاری تاکنون 400 میلیارد ریال اعلام کرد: در طول سال این رقم افزایش می‌یابد. 

اسماعیلیان به‌اقدامات بخش فاضلاب اشاره کرد و گفت: شبکه جمع‌آوری فاضلاب در 11 شهر استان در حال بهره‌برداری یا اجرا است و 29.8 درصد جمعیت خراسان رضوی از خدمات این بخش برخوردارند. 

وی عوامل بازدارنده در کنترل مصرف را مورد اشاره قرار داد و یادآور شد: الگوی مصرف آب مربوط به 20 سال قبل و برای هر خانوار  5.5 نفر تعریف شده، در حالی که اکنون برای هر خانوار به 3.3 نفر رسیده، بنابراین، باید این عدد بازتعریف و کاهش داده شود و رفتار عمومی در مصرف آب نیز تغییر یابد.   

تولید 167 میلیون مترمکعب آب در خراسان رضوی طی سال گذشته

در ادامه این جلسه، معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی هم از جمله شهرهای دارای تنش آبی در سال جاری را گلبهار، نیشابور، قوچان ، بردسکن، خواف ، سبزوار و طرقبه معرفی کرد و افزود: به‌منظور عبور از این شرایط حفر، جابه‌جایی و کف‌شکنی 30 حلقه چاه، تجهیز و برقرسانی 34 حلقه، احداث 116کیلومتر خط انتقال و 17 هزار و 500 متر مکعب مخزن ذخیره آب در دستور کار قرار گرفت که بخش زیادی از آن به‌سرانجام رسیده است.

عباس مهری ضرورت تامین آب کیفی  در کنار کمیت آب را متذکر شد و افزود: منابع آب استان روزانه 400 بار مورد آزمایش کیفی قرار می‌گیرد.

به گفته وی، سال قبل 167 میلیون مترمکعب آب در خراسان رضوی تولید که از این میزان، 97 درصد از سفره‌های زیرزمینی و سه درصد از منابع سطحی برداشت شد.

سپس معاون خدمات مشترکین و درآمد آب و فاضلاب خراسان رضوی گفت : این شرکت مسئولیت آبرسانی به 707 هزار و 694 مشترک را برعهده دارد که 100درصد جمعیت شهری این استان را تشکیل می‌دهد.

محمدعباس‌زاده متذکر شد: 196 هزار و 173 مشترک فاضلاب هم که 29.8 درصد جمعیت را شامل می‌شود از خدمات جمع آوری و دفع بهداشتی فاضلاب بهرمند هستند.

وی میزان مصرف ماهانه  آب به ازای هر خانوار 3.5 نفره در جهان را 5.2 مترمکعب دانست و افزود: این رقم در استان خشک و نیمه‌خشک خراسان رضوی به‌طور متوسط 13.5 مترمکعب بوده، این درحالی است که حدود 15 درصد مشترکین بیش از 20 مترمکعب در ماه مصرف آب دارند که در سال گذشته 100 هزار مورد اخطار برای این دسته از مشترکان صادر شد.

وی در همین رابطه نقش فعالیت‌های فرهنگی از طریق مدارس و سازمان‌های مردم‌نهاد را در آگاهی‌بخشی جامعه و اطلاع‌رسانی از وضعیت بسیار دشوار تامین آب را مهم ارزیابی کرد و افزود: آبفای استان در کنار این اقدام طرح پیمایش سالانه مشترکین آب را اجرا می‌کند که در سال قبل منجر به‌شناسایی 3 هزار انشعاب غیرمجاز در استان شد.

ساخت تصفیه خانه جدید شهر گلبهار با ظرفیت 30 هزار مترمکعب

در این نشست، مدیر دفتر تجهیز منابع مالی و گسترش سرمایه‌گذاری بخش خصوصی آب و فاضلاب خراسان رضوی مبلغ قراردادهای درحال اجرای بخش فاضلاب شامل احداث تصفیه‌خانه و تکمیل شبکه فاضلاب  توسط بخش خصوصی در شهرهای استان را 6 هزار و 200 اعلام کرد.

محسن هاشمی افزود: مزایده اجرای مربوط به‌سه پروژه فاضلاب در شهرهای خواف، طرقبه و شاندیز هم  به ارزش سرمایه‌گذاری 5 هزار و 680میلیارد ریال برگزار شده است.                          

وی در همین رابطه پروژه ساخت تصفیه‌خانه جدید شهر گلبهار با ظرفیت 30 هزار مترمکعب و رقم روز سرمایه‌گذاری  900 میلیارد ریال را مورد اشاره قرار داد که  توسط بخش خصوصی در حال احداث است. 

آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین