امروز : پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 18
۲۱:۵۱
کد خبر: ۴۷۵۸
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۳
تعداد بازدید: ۱۱۴۵
با سخنرانی سردار سلامی صورت می گیرد؛
رئیس مجمع عالی بسیج اساتید و اقشار استان خراسان رضوی از برگزاری مراسم روز ملی بسیج اساتید با سخنرانی جانشین فرمانده سپاه خبر داد.
به گزارش مداح نیوز از مشهد مقدس، مجتبی بذرافشان مقدم 29 خردادماه در نشست خبری روز ملی بسیج اساتید، اظهار کرد: خاستگاه اولیه بسیج اساتید دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور به عنوان یک نهاد خودجوش در سال 1375 از مشهد شروع شد  و به مرور در کشور شکل گرفت تا اینکه در سال 1380 مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص تشکیل آن تصویب و به دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور ابلاغ شد.

رئیس مجمع عالی بسیج اساتید و اقشار استان خراسان رضوی با بیان اینکه برگزاری همایشی تحت عنوان شهید چمران، اسوه استاد بسیجی با هدف شناخت ابعاد وجودی شهید دکتر چمران و ارائه اسوه و الگو بودن این شهید بزرگوار برای اساتید است، عنوان کرد: خصوصیاتی که در مورد این شهید بزرگوار مطرح است باید به عنوان اسوه‌ای برای ما اساتید دانشگاه‌ها قرار بگیرد، یکی از خصوصیات ایشان تلاش و جهاد علمی‌شان در دوران تحصیلات دبیرستان در ایران و نیز در دانشگاه‌های آمریکا با بالاترین درجات تحصیلی و علمی بود. 

وی افزود: تقوا و پرهیزگاری از خصوصیات ویژه شهید چمران بود. احساس مسئولیت اجتماعی و انقلابی و رفاه‌طلب نبودن از دیگر ویژگی‌ها بود. بسیاری از امکانات مادی برای ایشان به عنوان یک استاد برجسته فیزیک پلاسما در آمریکا آماده و ناسا درخواست کرده بود تا در آمریکا بماند اما شهید چمران ترجیح دادند با توجه به نیازی که آن زمان احساس می‌شد در لبنان حاضر شده و به آرمان فلسطین، محرومیت لبنان و نهضتی که امام موسی صدر در لبنان شروع کرده بودند، کمک کند. بنابراین همه چیز را رها کرده و به لبنان آمده بودند.

بذرافشان مقدم با اشاره به اینکه تلاش‌هایی که برای رفع مشکلات داشتند، یکی دیگر از ویژگی‌های بارز ایشان است، تصریح کرد: زمانی که به لبنان وارد شدند علاوه برکمک به نهضت امام موسی، موسسات خیریه‌ای را برای ایتام و نیازمندان تشکیل دادند و در خصوص حرکت ضدانقلاب در ایران و بعد نیز جنگ تحمیلی نقش بسیار موثر و سازنده‌ای را داشتند، مردم یاور بودن از دیگر ویژگی‌ها است. ترکیب توامان عقلانیت، عرفان، ایمان و علم‌ورزی  در شخصیت این شهید موج می‌زند و همه اذعان به این ویژگی‌های برجسته ایشان دارند.

رئیس مجمع عالی بسیج اساتید و اقشار استان خراسان رضوی گفت: زمانی که شهید چمران در سال‌های آغازین دفاع مقدس وارد جبهه نبرد شدند علیرغم اینکه مسئولیت داشتند و نماینده مردم تهران در مجلس بودند اما ترجیح دادند در عرصه عمل و میدان نبرد حاضر شوند. ابتکاراتی در جنگ‌های نامنظم داشتند. ابتکارات بسیاری را در عمل و میدان نبرد به کار بردند. از ویژگی‌های دیگر ایشان این بود که در برابر دوستان فروتن و نرم‌خو بودند و با دشمنان باصلابت، استواری و محکم برخورد می‌کردند.

وی ادامه داد: یکی دیگر از ویژگی‌های بسیار بارز شهید مطهری عدم وابستگی به گروه‌بندی‌های رایج سیاسی بود. حضرت امام (ره) می‌فرمودند مثل چمران زندگی کنید و مثل چمران بمیرید  و این به دلیل ویژگی‌های بارز ایشان بود، مقام معظم رهبری تاکید داشتند که دانشگاه‌ها افرادی را در تراز شهید چمران تربیت کنند .

بذرافشان مقدم در خصوص ویژگی‌های استاد تراز انقلاب علمی، بیان کرد: یکی از ویژگی‌ها این است که در تمامی عرصه‌ها حضور چه در عرصه علم و دانش و چه دفاع از مظلومین و محرومین و چه دفاع از حیثیت مملکت، دین و دفاع از مکتب حضور داشته باشد، شهید چمران در نبرد هشت سال دفاع مقدس و در سال‌های آغازین  تا سال 60 که روز شهادت ایشان است این موضوع را در عرصه دفاع از آرمان‌ها و ارزش‌های عالی انقلاب با روحیه و منطق انقلابی به اثبات رساندند. 

رئیس مجمع عالی بسیج اساتید و اقشار استان خراسان رضوی اضافه کرد: یکی دیگر از ویژگی‌ها در زمینه دفاع از محروم و مستضعف این است که منطقه و محیط نشناسد و در هر جایی که نیاز باشد در لبنان، فلسطین یا ایران خدمت کند.

وی با بیان اینکه ما اولین همایش را در سال 77 برگزار کردیم، عنوان کرد: پس از آن گزارشاتی را خدمت مسئولین تراز اول کشور فرستادیم زیرا تا آن زمان برنامه و همایشی در خصوص شهید چمران در این سطح در دانشگاه‌ها به عنوان اسوه استاد بسیجی مطرح نشده بود، گزارشی خدمت فرماندهی محترم کل قوا و مقام معظم رهبری در سال 77تقدیم کردیم، با این هدف که استحضار داشته باشند استادان ما در دانشگاه فردوسی مشهد چنین تشکلی را راه‌اندازی و چنین حرکتی را ایجاد کرده‌‎اند و ایشان دست‌نوشته‌ای را در پاسخ به این اقدام دادند که بعد از آن بحث شکل‌گیری بسیج اساتید در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور جدیت پیدا کرد.

 بذرافشان مقدم در خصوص رسالت‌های بسیج اساتید، تصریح کرد: رسالت بسیج همان تحقق اهداف انقلاب و دفاع از گفتمان انقلاب اسلامی است. وظایفی که برای بسیج اساتید عنوان شده همکاری با مدیریت دانشگاه‌ها،  دفاتر نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و سایر تشکل‌ها، تلاش برای تحقق وحدت حوزه و دانشگاه، کمک به دولت و سایر نهادها در شرایط بحرانی، همکاری و ایثار در بین اساتید دانشگاه‌ها ،کمک به شناخت ابعاد تهاجم فرهنگی ، مشارکت در برگزاری همایش‌ها و نشست‌های علمی -‌فرهنگی، مشارکت در انجام تحقیقات علمی موردنیاز کشور  و ارایه خدمات مشاوره‌ای به دانشجویان است.

رئیس مجمع عالی بسیج اساتید و اقشار استان خراسان رضوی خاطرنشان کرد: بسیج اساتید از زمانی که شکل گرفته فعالیت‌های خاصی را در بخش‌های فرهنگی و علمی-‌پژوهشی انجام داده است. در بحث‌های پژوهشی رویکرد جدیدی که بسیج اساتید کشور دارد، راه‌اندازی اندیشکده‌ها است. در بسیج اساتید استان خراسان رضوی در حال حاضر پنج اندیشکده پیش‌بینی شده که دو اندیشکده شکل گرفته است. یکی اندیشکده مطالعات راهبردی جمعیت  و دیگری اندیشکده ژئوپولیتیک غرب آسیا است. اندیشکده اول از اواخر سال  96 و اندیشکده دوم از ابتدای سال 97 شکل گرفته است.

وی افزود: سه اندیشکده دیگر نیز در دستور کار داریم. یکی اندیشکده وقف به دلیل اهمیت موضوع وقف  و همجواری استان با حرم امام رضا (ع) است. قرار است که این اندیشکده توسط بسیج اساتید دانشگاه امام رضا(ع) پیگیری شود. اندیشکده چهارم، اندیشکده کارآفرینی و اشتغال که با مشارکت بسیج اساتید دانشگاه‌های فنی‌حرفه‌ای و علمی کاربردی استان در حال تدوین است.  آخرین اندیشکده که امسال راه‌اندازی خواهد شد، اندیشکده سبک زندگی رضوی است.

بذرافشان مقدم با اشاره به اینکه در بخش پژوهشی برگزاری کارگاه‌های علمی تخصصی ویژه اساتید را داشتیم، تصریح کرد: این کارگاه‌ها با رویکرد دانش‌افزایی است. مرحله اول کارگاه کارآفرینی در ابتدای سال در اردیبهشت ماه برگزار شد و مراحل تکمیلی بعد از امتحانات دانشگاه برگزار خواهد شد. مرحله اول کارگاه دیگری تحت عنوان اخلاق حرفه‌ای در پژوهش برگزار و دو مرحله دیگر نیز پیش‌بینی شده است. دوره‌های جنگ نرم نیز در مرکزیت کشور برگزار شد. 

رئیس مجمع عالی بسیج اساتید و اقشار استان خراسان رضوی اضافه کرد: دوره‌های پیوست‌نگاری در مرکز برگزار شده و حدود 24 نفر از اعضای هیئت علمی در این کارگا‌ه‌ها شرکت کردند، ما در بسیج اساتید خراسان مجموعه پیوست‌نگاری داریم که هدف از آن تدوین الزامات فرهنگی در فعالیت‌هایی است که سازمان‌ها انجام می‌دهند. موسسه مشاوره منظومه علوم توس را در قالب ثبت شرکت‌ها، فعالیت‌های پژوهشی و انسجام آن فعالیت‌ها تشکیل دادیم. 

وی ادامه داد: شورای راهبری جهادگران رضوی نیز با درخواست مجموعه مرتبط از آستان قدس با هدف اشتغا‌ل‌زایی و کمک به رفع محرومیت در روستاها  و مناطقی که آستان قدس دارای املاک است، تشکیل شده که هدف آن بهره‌وری بیشتر  از زمین‌ها، در وهله اول ایجاد اشتغال تخصصی برای روستاییان و جوانان تحصیل‌کرده روستاها و در وهله دوم به دانش‌آموختگان رشته‌های کشاورزی تیمی که در این راستا کمک می‌کند، است. تیم شامل استادان متخصص دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی هستند که در ادامه از اساتید کشاورزی دانشگاه‌های دیگر نیز به این گروه ملحق خواهند شد.

بذرافشان مقدم با بیان اینکه با چند نهاد و سازمان نیز تفاهم‌نامه همکاری داریم، عنوان کرد: برخی از آن‌ها همچون موسسه گروه مهندسین رها عملیاتی شده است. با صداوسیمای مرکز و چند مجموعه دیگر نیز تفاهم‌نامه‌هایی در این راستا انجام شد. در راستای فعالیت‌های سرمایه و منابع انسانی نیز ما در استان بیش از سه هزار عضو بسیج اساتید داریم. بخشی از اساتید در قالب این پنج اندیشکده سازماندهی شده‌اند، برنامه‌هایی درخصوص فعالیت‌های فرهنگی انجام شده است. 

رئیس مجمع عالی بسیج اساتید و اقشار استان خراسان رضوی بیان کرد: چند برنامه در دستور کار داریم که یکی ترویج علمی و آکادمیک فرهنگ انقلاب اسلامی در اربعین در فاصله سال ۵۷ تا ۹۷  است، فعالیتی را با معاونت فرهنگی ستاد اربعین کشور شروع کردیم، در رویکرد تربیتی در فعالیت‌های اربعین که همه ساله برگزار می‌شود، بخشی از اساتید دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی ما درگیر شده‌اند. یکی از رویکردهایی که ستاد اربعین کشور در سال جاری پیش‌بینی کرده، رویکرد تربیتی است. تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی در دانشگاه مشهد در دست نگارش است. 

وی در خصوص برنامه‌ای که امسال به مناسبت روز ملی بسیج اساتید برگزار خواهد شد، اظهار کرد: این برنامه  ۳۱ خرداد از ساعت 5 تا 7.30 بعدازظهر در دانشگاه فردوسی به عنوان دانشگاه نماینده استان با حضور اساتیدی که از دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور حضور پیدا می‌کنند، برگزار خواهد شد به این دلیل که خاستگاه بسیج اساتید دانشگاه فردوسی مشهد بوده و دانشگاه مادر و بزرگ منطقه است. سخنران مراسم سردار سلامی جانشین فرماندهی سپاه است و خدمت آقای دکتر زاکانی نیز هستیم، تعدادی از اساتید  نیز دیدگاه خود را نسبت به بسیج اساتید ارائه خواهند کرد.

انتهای پیام
آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین