امروز : پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
۰۶:۰۱
کد خبر: ۴۷۲۰
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۲:۰۹
تعداد بازدید: ۱۱۳۳
تعدادی از پزشکان خانواده شیراز به دلیل مشکلاتی که در عدم پرداخت معوقات خود داشتند، تجمع کردند و خواهان حل مشکلات خود شدند.
به گزارش مداح نیوز به نقل از تسنیم، ظهر امروز تعدادی از پزشکان خانواده این شهر به دلیل مشکلاتی که در عدم پرداخت معوقات خود داشتند، تجمع کردند. مسعودی، نماینده پزشکان خانواده در گفت‌وگو با تسنیم به برخی از مشکلات پزشکان خانواده اشاره کرد. 

به گفته وی یکی از مشکلات پزشکان خانواده اجبار قانونی برای ورود پزشکان عمومی به این طرح است چراکه زمانی که بنا شد طرح پزشک خانواده به صورت پایلوت در استان فارس اجرا شود باید همه پزشکان عمومی وارد طرح می‌شدند. مسعودی می‌گوید: «یعنی اینکه اگر پزشکان قرارداد بیمه می‌خواهند باید حتما در پزشک خانواده حضور داشته باشند در غیر این صورت نمی‌توانستند قرارداد بیمه داشته باشند».

«به غیر از این در طرح پزشک خانواده قرار بود که به تعداد افراد تحت پوشش سرانه‌ای به پزشک داده شود، چه مراجعه‌‌ای از سوی بیمار انجام می‌شد و چه این امر رخ نمی‌داد. بنا بود 80 درصد مبلغ این سرانه  سر ماه و 20 درصد را آخر فصل بدهند اما در این 6 سال که طرح اجرا شده این پرداختی سرماه نبوده است. اکنون هم بیمه سلامت 20 درصد را از شهریور 96 پرداخت نکرده است» این سخنانی است که نماینده پزشکان خانواده به عنوان گوشه‌ای از مشکلات مطرح می‌کند. 

نگرفتن فرانشیز مشکل دیگری است که مسعودی به آن اشاره می‌کند که سبب شده تعداد مراجعان زیاد شود و هم مشکلاتی را برای بیماران و هم پزشکان به وجود آورد. 

سامانه سیب و ثبت عملکرد در این سامانه مشکل دیگری است که وی به آن اشاره می‌کند و می‌گوید: به دنبال مشکلات فنی این سامانه عملکرد درستی از پزشکان خانواده ثبت نمی‌شود در نتیجه پرداختی به پزشکان خانواده با مشکل مواجه می‌شود. 

مسعودی می‌افزاید: « سامانه بسیار مشکل دارد چون اطلاعاتی که وارد می‌شود پس از مدتی پاک می‌شود یا اینکه برخی از اطلاعات بهداشتی و پزشکی را نمی‌پذیرد. در صورتی که بناست از اول تیرماه 97 تمام حقوق پزشکان طبق عملکرد و اطلاعات سامانه پرداخت شود و این موضوع دریافتی پزشکان خانواده را تحت شعاع قرار می‌دهد». 

به گفته وی در نرخ تورم باید 15 درصد به حقوق اضافه شود اما پزشکان خانواده در سال‌های 95 و 96 هیچ اضافه حقوقی نداشته‌اند درصورتی که نه بیمه هستند و نه مرخصی دارند. مسعودی می‌گوید: در کنار همه این مسائل خرج مطب و پرداخت حقوق کارکنان مطب و مراقبان سلامت را نیز باید اضافه کرد. 

حفظ حرمت حرفه پزشکی و پزشکان موضوع دیگری است که نماینده پزشکان خانواده مطرح می‌کند و معتقد است که به دلیل عدم فرهنگ‌سازی درست در این 6 سال مردم هنوز با جایگاه پزشک خانواده آشنا نشدند و همین مسئله سبب می‌شود که حرمت پزشکان نادیده گرفته شود. 

در پایان این تجمع نشستی با حضور نماینده پزشکان، رئیس دانشگاه علوم پزشکی، معاون بهداشت، رئیس سازمان نظام پزشکی فارس، رئیس اداره پزشک خانواده فارس، رئیس بیمه سلامت فارس و مدیرکل بیمه تامین اجتماعی فارس برگزار شد.

علی بهادر، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز در این نشست با اشاره به اجرای این طرح در فارس از 6 سال پیش تاکنون و محدودیت‌های بودجه سلامت کشور گفت: باید بکوشیم این بودجه، در مسیر درست هدایت شود. 

وی پزشکان خانواده را به عنوان خط مقدم امر تقدم پیشگیری بر درمان دانست که نقش موثری در صرفه‌جویی هزینه‌ها در کشور دارند بنابراین باید مورد توجه قرار گیرند و  از پزشکان خانواده استان خواست تا برای ثمربخشی این دستاوردها در ادامه این مسیر 6 ساله، با گفتمان و منطق پیگیر مسائل خود باشند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز قول انعکاس مشکلات را مطرح کرد و پزشکان خانواده را به عنوان دروازه ورودی سلامت جامعه خواند. 

انتهای پیام/م

آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین