امروز : سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 23
۲۲:۴۵
کد خبر: ۴۵۶۳
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۲
تعداد بازدید: ۲۴۳۳
خلاصه ی اهم اخبار مدیریت شهری پایتخت
رئيس شورای اسلامی شهر تهران گفت: انصراف انصاری لاری شبانه به دست شورای شهر تهران رسيد و ثبت شد.
به­گزارش«.مدّاح.نیوز.»؛ محسن هاشمي رفسنجاني در شصتمين جلسه رسمي شوراي اسلامي شهر تهران، ري و تجريش در جمع خبرنگاران گفت: انصراف انصاري لاري شبانه به دست شوراي شهر تهران رسيد و ثبت شد. 

وي با بيان اينکه هيچ تغييري در برنامه ها صورت نگرفته است، عنوان کرد: تاکنون تنها يک نفر از اعضا انصراف داده است که مقرر شد، حجتي به جاي انصاري لاري برنامه خود را ارائه کند.

هاشمي رفسنجاني با تاکيد بر اينکه شهر تهران به عنوان پايتخت جمهوري اسلامي ايران بسيار با اهميت است، گفت: همه نگران وضعيت تهران هستند تا مشخص شود چه کسي مشکلات شهر تهران را حل مي‌کند و از آن جايي که ارکان حکومتي نسبت به انتخاب شهردار حساس هستند، در اين تصميم گيري بسيار دقت و حساسيت نشان داديم تا به يک انتخاب مناسب برسيم. 

رئيس شوراي شهر تهران خاطرنشان کرد: با شفافيتي که در انتخاب شهردار و علني بودن جلسات شورا داشتيم، به سمت شعار شوراي شيشه اي در حرکت هستيم. از اين رو از سياسيون و رسانه ها مي‌خواهم در شرايط فعلي از پرداختن به حواشي و شايعات بپرهيزند؛ چراکه اين موضوعات تنها کمرنگ کردن اعتماد مردم نسبت به ليست اميد را در پيش دارد.




اعطا از کانديداي شهرداري تهران خواستار شد:
ارائه راه حل عملياتي براي کسب درآمدهاي پايدار شهري
عضو شوراي اسلامي شهر تهران در جريان بررسي برنامه هاي حجت ميرزايي، کانديد شهرداري تهران، خواستار ارائه راه حل عملياتي براي کسب درآمدهاي پايدار شهري شد.
علی اعطا در جلسه بررسی برنامه های کاندیداهای شهرداری تهران اظهار کرد: در تهران سند توسعه‌ای به نام "طرح جامع تهران" وجود دارد که در یک مقطع از شورای شهر تهران، شورای توسعه و برنامه‌ریزی استان تهران و کمیته فنی شورای عالی معماری و شهرسازی عبور کرده و به تصويب شوراي عالى شهرسازى رسيده و ابلاغ شده است. این سند چشم انداز، راهبرد، سیاست و برنامه‌های عملیاتی دارد.
وی خطاب به حجت میرزایی با بیان اینکه نسبت معنادارى بین برنامه‌های شما با طرح جامع تهران نديدم، گفت: بیان مسئله و آسیب‌شناسی خوبی نسبت به منابع درآمدی وابسته با ساخت و ساز و تخلفات ساختمانی در برنامه جنابعالى انجام شد، اما راه‌حل عملیاتی و گام به گام برای حل این مسئله بیان نشد. اگر قرار است تغيير و اصلاحى حاصل شود، چگونه گام به گام حركت مى كنيد؟ برنامه عملياتى شما چيست؟
سخنگوی شورای شهر تهران ادامه داد: در بحث ميراث طبيعى، در آخرین جلسه سال ۱۳۹۶ مصوبه شورای دوم موسوم به مصوبه برج باغ لغو شد. اشکال این مصوبه این بود که منافع عمومی و خصوصی مالکین باغات را در تقابل با هم قرار می‌داد و حفظ منافع مالکین مستلزم از بین بردن باغات از طریق ساخت برج باغ بود.
اعطا تاکید کرد: شورای پنجم شهر تهران بخش سلبی این کار را انجام داد و این مصوبه باطل شد، بر این مبنا ساخت و ساز صورت نمی‌گیرد. در بخش ایجابی لازم است که شهرداری یک پیشنهاد جایگزین ارائه کند تا منافع مالکین باغات در تقابل با منافع عمومی قرار نگیرد و مالکین به سمت خشک کردن باغات نروند. از آن جایی که در حوزه میراث طبیعی، مسئله اصلی شهر تهران باغات است، خواهشمندم حتى المقدور دقيق و روشن ديدگاهتان را در این خصوص را مطرح کنید.



رسولی در صحن شورا:
کاندیداها چه میزان آمادگی ایستادگی در برابر مطالبات ناحق را دارند
نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران خطاب به یکی از کاندیداهای شهرداری گفت: باتوجه به مطالبات عمدتا ناحقی که متوجه شهرداری است و یکی از علل ترک اقای نجفی بود چه میزان آمادگی ایستادگی دارید؟ 
سید حسن رسولی در جلسه امروز شورای شهر تهران پس از ارائه برنامه های حجت اله میرزایی به عنوان یکی از کاندیداهای شهرداری تهران، ضمن گرامیداشت یاد و خدمات محمدعلی نجفی در شهرداری تهران گفت: از شهروندان تهرانی بابت تحمیل هزینه جابجایی شهردار عذرخواهی می کنم. مجددا یادآوری می کنم، نمایندگان شما در شورای شهر آنچه در توان داشتند برای جلوگیری از تحمیل این هزینه انجام دادند.
وی با اشاره به توانمندی مدیریتی و علمی معاون برنامه ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران تصریح کرد: آقای میرزایی به درستی اهمیت حد و اندازه شهر تهران و مشکلات مبتلا به را بیان کردند. سوال دارم که تاکنون چندسازمان در حد و اندازه شهر تهران را اداره کردید؟ در حوزه اداره امور محلی و عمومی و مشخصا شهرداری و سازمان های تابعه چه کارنامه ای تجربی دارید که مکمل دانش شما باشد؟ 
عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران همچنین تصریح کرد: به فرصت ها و چالش های شهرداری را اشاره کردید. مشخصا سوالم این است که باتوجه به مطالبات عمدتا ناحقی که متوجه شهرداری است و یکی از علل ترک آقای نجفی بود چه میزان آمادگی ایستادگی دارید؟ 
رسولی اعلام کرد: اعلام کردید شهر را نباید گران اداره کرد و باید از فاینانس استفاده کرد. یکی وزیران موفق در بخش اخذ فاینانس داخلی و خارجی در انجام امور به تازگی اعلام کرده است، هواپیما متوقف شده است چگونه در جایگاه مدیریت شهری که کمترین حمایت را از سوی سران سه قوه و حتی وزیر کشور را دارد، می خواهید 200هزار میلیاردتومان بدون گران کردن شهر، منابع مورد نیاز  را تامین کنید؟
وی تاکید کرد: می دانید و می دانیم اداره این سازمان با توجه به پیچیدگی های درونی و بیرونی نیازمند برخوردی از روابط پنهان، توانمند و قدرت رایزنی با ارکان قدرت است. امروز در کنار سایر بحران های دولت، نحوه اداره شهر تهران با توجه به کاهش 8هزار میلیاردتومان نیز به سرفصل های بحران های حکومت اضافه شده است.




مير لوحي با انتقاد از عملکرد ديوان عدالت اداري خواستار شد:
انتشار احکام باطل شده شورا در 4 سال گذشته
عضو شوراي اسلامي شهر تهران با انتقاد از ابطال مصوبات شورا از سوي ديوان عدالت اداري، خواستار انتشار احکام باطل شده شورا در 4 سال گذشته شد. 
سید محمود میر لوحی در شصتمین جلسه شورای شهر تهران در واکنش به ابطال مصوبات شورا از سوی دیوان عدالت اداری اظهار کرد: واقعیت این است که تصمیمات شورا علاوه بر مواردی همچون مصوبه اخذ عوارض مازاد بر تراکم ، اخذ عوارض تابلوهای تبلیغاتی و اخذ عوارض آنتن ها و دکل های مخابراتی، در زمینه باغات نیز توسط دیوان عدالت اداری ابطال می شود که این امر جای تعجب دارد.
این عضو شورای شهر تهران عنوان کرد: تحت این شرایط، شهرداری تهران باید تمامی احکامی که در ۴ سال گذشته مشمول این موارد شده را منتشر کند تا مردم از سرنوشت آن آگاه شوند.
میرلوحی ادامه داد: بنابراین، هیات رییسه شورا باید تصمیمات عاجل در این زمینه اتخاذ کند و جلسه ای با دیوان عدالت اداری ترتیب داده شود.




فراهاني در جلسه شوراي شهر:
تهران به اندازه بوئينگ 500 نفره تلفات آلودگي هوا دارد
عضو شوراي اسلامي شهر تهران چالش اصلي تهراني ها را ترافيک عنوان کرد و گفت: واقعيت اين است که در تهران به دليل آلودگي هوا به اندازه يک بويينگ 500 نفره تلفات مى دهيم.
مجید فراهانی در جلسه بررسی برنامه کاندیداهای شهرداری تهران، اظهار کرد: مسئله اصلی شهروندان بحث ترافیک شهر تهران است که هر روز بیست میلیون ساعت وقت شهروندان هدر می رود.
وی ادامه داد: مسئله دیگر بحث آلودگی هوا است که علاوه بر تاثیر غیر قابل انکار بر سلامت روان و استرس، بر اساس آمار منتشره به طور هفتگی تلفاتی به اندازه بوئینگ ۵۰۰ نفره در شهر تهران به جای می گذارد.
فراهانی تصریح کرد: مسئله عدالت و رفع تبعیض اهمیت بسیار زیادی دارد؛ فاصله طبقاتی محله های جنوب شهر از محله های شمال شهر و نهایتاً افزایش ساخت و ساز که معلول مشکلات دیگری است.
رئیس کمیته بودجه و نظارت اظهار کرد: مشخصا سوال من این است برنامه عملیات جنابعالی برای کاهش مشکلات با توجه به منابع محدود شهرداری و بدهی که به پیمانکاران و بانک ها دارند، چگونه است؟ به منابع پایدار و بدهی ۵۲ هزار میلیارد تومانی اشاره کردید و در کنار آن به ۳۵ هزار میلیارد تومان نیاز مالی برای اتمام پروژه های نیمه تمام و بودجه ۱۷ هزار میلیارد تومانی که کفاف شهر را نمی دهد، پرداختید.
فراهانی با بیان اینکه شهرفروشی یعنی ۷ هزار میلیارد تومان درآمد را کنار بگذاریم، گفت: از این رو علی رغم ‌مشکلات دیگر، راه حل شما برای جبران این امر چیست و چه منابع مازادی برای حل مشکلات وجود دارد و همچنین چه بودجه اندوخته ای برای ۲۰۰ هزار میلیارد تومان بودجه ای که برای ۱۴۰۲ نیاز دارد، هست؟




سالاري در صحن شورا:
اقدامات ديوان عدالت اداري دستيابي به منابع پايدار شهري را ناممکن مي کند
رييس کميسيون شهرسازي و معماري شوراي اسلامي شهر تهران گفت:طي سال هاي اخير به ويژه امسال شاهد مصوباتي از سوي ديوان عدالت اداري در خصوص اخذ عوارض به ويژه در موارد مربوط به مديريت شهري تهران هستيم که اين مصوبات دست يابي به منابع پايدار را براي مديريت شهري تهران ناممکن مي سازد.
محمد سالاری در تذکر خود در شصتمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران اظهار کرد: امروز نگرانی از وضعیت مالی شهرداری تهران یک نگرانی جدی است و آن طور که همه استحضار دارند وضعیت مالی شهرداری تهران مناسب نیست.
وی ادامه داد: از چالش های فراروی مدیریت شهری، مشکلات اقتصادی و نحوه کسب درآمد است و یکی از شاخص های بهبود وضعیت درآمدی دست یابی به منابع درآمد پایدار است.
رییس کمیسیون شهر سازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران افزود: اگر کلانشهری میزان درآمد پایدارش بیشتر از سهم بودجه باشد یعنی وضعیت مناسبی دارد.
سالاری گفت: اما با توجه به شرایط نامناسب مالی شهر تهران ما طی سال های اخیر به ویژه امسال شاهد مصوباتی از سوی دیوان عدالت اداری در خصوص اخذ عوارض به ویژه در موارد مربوط به مدیریت شهری تهران هستیم که دست یابی به منابع پایدار را برای مدیریت شهری تهران ناممکن می سازد.
وی اظهار داشت: دیروز در رسانه ها نوشتند مصوبه اخذ عوارض مازاد بر تراکم شورای شهر از سوی دیوان عدالت اداری ابطال شد و ما هنوز نتوانسته ایم با دیوان صحبت کنیم و اطلاعات دقیقی درخصوص متن این مصوبه دریافت کنیم.
رییس کمیسیون شهر سازی و معماری شورا خاطر نشان ساخت: این در حالی است که یکی از مطمئن ترین راه های کسب درآمدهای پایدار، اخذ عوارض صدور پروانه و مازاد تراکم است. این مصوبه از شورای اول بوده و در چنین مقطع زمانی با توجه به اینکه بنا به مصوبه دهه ۶۰، قرار است کلانشهرها خودکفا اداره شوند و دولت هیچ اعتباری به کلان شهر ها پرداخت نمی کند، مصوبه دیوان عدالت این نگرانی را به وجود می آورد که با این وضعیت نمی شود شهر را اداره کرد.
سالاری ادامه داد: این در شرایطی است که ما شاهد ابطال مصوباتی از قبیل اخذ عوارض تابلوهای تبلیغاتی از مراکز تجاری و نیز ابطال اخذ عوارض از آنتن ها و دکل های مخابراتی بودیم، لذا از هیات رییسه شورا می خواهم هر چه سریع تر جلسه ای با مسئولان دیوان عدالت اداری داشته باشند تا این موارد رفع شود.




خزانه دار شوراي شهر تهران:
انتصاب جرثقيلي بدون توانمندي لازم ظلم آشکار به زنان و جوانان است
نائب رئيس کميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر تهران خطاب به يکي از کانديداهاي شهرداري گفت: انتصاب زنان و جوانان به صورت جرثقيلي در مسئوليت هايي که فاقد توانمندي لازم براي امور باشد، ظلمي آشکار نسبت به زنان و جوانان و کشور است. 
سید حسن رسولی در شصتمین جلسه شورای شهر تهران پس از ارائه برنامه های سیدمحمدعلی افشانی به عنوان یکی از کاندیداهای شهرداری تهران با بیان اینکه اقای افشانی را قریب به 30 سال است که می شناسم، اظهار کرد: یکی از نظریه های مورد وفاق اعضای شورا این است که شورا و شهرداری باهم در خدمت مردم باشند. این دیدگاه را قبول دارید یا نه؟ و برنامه شما در این باره چیست؟
وی خطاب به افشانی اظهار کرد: من نیز مانند شما سابقه مدیریت حاکمیتی دارم اما در مدت زمان حضورم در شورای شهر متوجه شدم محیط حوزه مدیریت شهری تفاوت ماهوی دارد. من و شما به عنوان استاندار استان ها را از منظر امنیتی، ریاستی اداره می کردیم و حتی دادستان موظف بود تشخیص های ریاستی را بپذیرد، اما در حوزه شهری این گونه نیست و باید علاوه بر کابینه خود با 21 عضو شورای شهر تعامل داشته باشید و با خردجمعی شهر را مدیریت کنید. 
خزانه دار شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه نگرانم که در صورت شهردار شدن شما با سازمان تک لهجه ای مواجه باشیم، گفت: البته در توضیحات اعلام کردید که از بدنه استفاده می کنید اما یکی از بیماری های مدیریت نظام اداری ایران تک لهجه ای بودن برخی از سازمان ها است.
وی ادامه داد: در بحث شوراها با عرض معذرت از برخی دوستانم، معتقد به رشوه دهی به زنان و جوانان نیستم اما باید جوانان و زنان را توانمند کنیم. انتصاب زنان و جوانان به صورت جرثقیلی در مسئولیت هایی که فاقد توانمندی لازم برای امور باشد، ظلمی آشکار نسبت به زنان و جوانان و کشور است. 
رسولی همچنین اعلام کرد: به وزیر کشور و معاون اجتماعی و شوراها وزارت کشور گله ما را برسانید که در روز 9 اردیبهشت سال روز تشکیل روز شوراها کلامی از وزیر و معاون مربوطه برای توانمندی و تقویت شوراها نشنیدبم.





يک عضو شوراي شهر:
براي مديريت يکپارچه شهري چه برنامه اي داريد؟
عضو کميسيون شوراي اسلامي شهر تهران خطاب به نامزد شهرداري تهران گفت: در راستاي مديريت يکپارچه شهري چه برنامه اي داريد؟ و براي تحقق عدالت اجتماعي در شهر که مطرح کرديد چه راهکاري ارائه مي‌کنيد؟
احمد مسجدي در شصتمين جلسه شوراي شهر تهران پس از استماع گزارش محمدعلي افشاني کانديداي تصدي شهرداري تهران گفت: اينکه مي‌گوييد جلسه شلوغ است و به خبرنگاران تذکر مي‌دهيد، بايد بگويم جلسه رياست دارد و ما به خبرنگاران تذکر نمي‌دهيم. 
وي افزود: محله محوري را مي‌پسندم چراکه تهران با گستردگي اش نياز به اين کار دارد، اما در اين دوره شوراياري ها با اين پرسش رو به رو مي شوند که مي‌توانند به فعاليت خود ادامه دهند؟
مسجدجامعي خاطرنشان کرد: در راستاي مديريت يکپارچه شهري چه برنامه اي داريد؟ و براي تحقق عدالت اجتماعي در شهر که مطرح کرديد چه راهکاري ارائه مي‌کنيد؟ 
عضو کميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي شهر تهران خاطرنشان کرد: براي تخصيص منابع مالي از کدام حوزه ها کم مي‌کنيد؟ چراکه گران اداره شدن شهر تهران بسيار جدي است و رويکرد شادي و شادي آفريني در شهر مهم است و بايد به آن توجه شود.




صدراعظم نوري خطاب به کانديداي شهرداري تهران:
محيط‌ زيست از چالش‌هاي جدي تهران است
عضو شوراي شهر تهران پس از استماع برنامه محمد علي افشاني، کانديد شهرداري تهران گفت: امروز وضعيت محيط‌زيستي شهر تهران به عنوان کلان شهر پايتخت و منطقه، قابل دفاع نيست.
زهرا صدراعظم نوري در شصتمين جلسه شوراي شهر تهران پس از استماع برنامه محمدعلي افشاني با بيان اينکه شهر تهران چالش‌هاي متعددي دارد که چالش محيط‌ زيست يکي از چالش‌هاي جدي آن است، گفت: امروز وضعيت محيط‌زيستي شهر تهران به عنوان کلان شهر پايتخت و منطقه قابل دفاع نيست. 
وي خاطرنشان کرد: شما چقدر از تهران شناخت داريد. در فرمايش‌هايتان اصلا از تهران صحبت نکرديد، چقدر تهران را مي شناسيد؟ تهران نيازمند خلاقيت و نوآوري است و من خلاقيتي در برنامه شما نديدم.
رييس کميسيون محيط زيست، خدمات شهري و سلامت شورا افزود: استفاده از دوچرخه و حمل و نقل عمومي بارها براي کاهش آلودگي هوا پيشنهاد شده اما اينها مسائل جديدي نيست و رويکرد خلاقانه‌اي مي‌خواهد که در برنامه شما وجود ندارد. شما مي‌گوييد براي کاهش آلودگي بايد موتورسيکلت‌ها را متوقف کنيم، چگونه مي‌خواهيد سه ميليون موتور را متوقف کنيد؟
صدراعظم نوري با بيان اينکه چيزهايي که مي‌گوييد خروجي عملياتي ندارد، گفت: شما مي‌گوييد شهرداري بايد اعمال سخت گيرانه بر سازمان محيط زيست داشته باشد اما شهرداري مي‌خواهد چگونه عمل کند که اعمال سختگيرانه محسوب شود؟
وي با تاکيد بر اينکه برنامه ارائه شده در برنامه دوم پنج ساله است و چيز جديدي در برنامه شما وجود ندارد، عنوان کرد: 68 هزار نيرو‌ در شهرداري تهران فعاليت مي‌کنند؛ چه ميزان از اين ظرفيت استفاده مي‌کنيد و چقدر از بيرون.




خداکرمي خطاب به کانديداي شهرداري تهران:
چند نفر از جوانان خلاقي که نمي‌شناسيد در تيم شما حضور دارند؟
يک عضو شوراي اسلامي شهر تهران خطاب به يک کانديداي شهرداري تهران گفت: چند نفر از جوانان خلاقي که نمي‌شناسيد در تيم شما حضور دارند؟
ناهيد خداکرمي در شصتمين جلسه رسمي شوراي اسلامي شهر تهران، ري و تجريش پس از استماع سخنان حجت ميرزايي يکي از 6 کانديداي شهرداري تهران با تاکيد بر اينکه در زماني که مديريت محافظ کارانه شده رويکرد جسورانه شما قابل تقدير است، گفت: چه برنامه‌اي براي استفاده از پتانسيل تهران در حوزه اجتماعي و تاريخي تهران داريد؟
وي همچنين از او سوال کرد: با توجه به برنامه مديريت يکپارچه شهري، بايد در جلسات هئيت دولت حضور داشته باشيد، آيا قابليت مراوده و ارتباط در دولت را در خود مي‌بينيد و به طور کلي ارتباط شما با اعضاي دولت چگونه است؟
خداکرمي تاکيد کرد: شما حدود ? ماه است که در شهرداري مشغول هستيد. در اين چند نفر از جوانان که نمي‌شناختيد و از حلقه اطراف شما نبودند اما ديديد که خلاق و جسور هستند را در تيم  استفاده کرديد؟

 

سخنگوی کمیسیون خدمات شهری شورا:
برخی از پروژه‌های عمرانی حق تنفس مردم را در معرض خطر قرار داده‌اند
سخنگوی کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری گفت: برخی از پروژه‌های عمرانی در شهر حق تنفس مردم را در معرض خطر قرار داده‌اند و این پروژه‌ها از مطالعات ارزیابی محیط زیستی برخودار نیستند.
سید آرش حسینی میلانی پیش از ظهر امروز در شصتمین جلسه شورای شهر تهران و پس از استماع برنامه محمدعلی افشانی گفت: به عنوان یک مدیر اجرایی، چگونه می‌خواهید میان دستگاه‌های مختلفی که در عرصه محیط زیست شهری با یکدیگر تداخل وظیفه دارند، همراهی و هم‌افزایی ایجاد کنید؟
وی افزود: بخشی از مشکلات شهر تهران به دلیل چالش‌های محیط زیستی حریم شهر تهران چه در عرصه آلودگی هوا و چه در عرصه پسماند و ... است و نیازمند همکاری و حمایت شهرداری تهران است.
سخنگوی کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری ایجاد ساز و کار مشارکت مردم در عرصه محیط زیست شهری را مهم دانست و اظهار داشت: برخی از پروژه‌های عمرانی در شهر حق تنفس مردم را در معرض خطر قرار داده‌اند و این پروژه‌ها از مطالعات ارزیابی محیط زیستی برخودار نیستند.
حسینی میلانی خطاب به افشانی تصریح کرد: آیا شما جلوی کار پروژه‌های مخرب محیط زیستی را می‌گیرید؟ شما به عنوان شهردار چگونه می‌خواهید نظرات مردم و شورایاران را اخذ کرده و به آنها اعتبار دهید.



آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین