امروز : شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
۱۱:۳۸
کد خبر: ۴۵۶۱
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۰
تعداد بازدید: ۱۲۸۱
غم انگیز است که راه رفع و رجوع اختلاف بر سر محتوای یک روزنامه شکستن حرمت مدیر مسئول و بازداشت او دانسته می شود. قطعا راه های بهتری برای گفت و گو بر سر متون مورد مناقشه وجود دارد.
به دنبال بازداشت مهدی رحمانیان، مدیر مسئول روزنامه شرق در مشهد برخی شخصیت های سیاسی و فرهنگی به این موضوع واکنش نشان دادند.

مصطفی تاجزاده در صفحه اینستاگرامی خود نوشت: 
مواجهه خلاف ضابطه با مدیر مسئول روزنامه_شرق و بازداشت وی در مشهد نشان می‌دهد که بخشهایی از دستگاه قضایی همچنان بر مدار اشتباه گذشته حرکت می‌کنند. ما امضا کنندگان با محکوم کردن این روش از مسئولین امر می‌خواهیم که اجازه ندهند تجربیات تلخ گذشته در این قوه تکرار شود.
.
نام محسن آرمین، محسن امین زاده، علی تاجرنیا، سید مصطفی تاج زاده، رضا تهرانی، حمید جلایی پور، سعید حجاریان، محمد رضا خاتمی، هادی خانیکی، عبدالله رمضان زاده، داود سلیمانی، محسن صفایی فراهانی، عباس عبدی، فیض الله عرب سرخی، علی رضا علوی تبار، مریم قدس، محمد کیانوش راد، فخرالسادات محتشمی پور، الهه مجردی، آذر منصوری، محسن میردامادی، محمد نعیمی پور در انتهای مطلب تاجزاده قید شده است.

 

دکتر ابوالفضل سروش، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و عضو فراکسیون امید با انتقاد از دستگیری رحمانیان در کانال تلگرامی خود نوشت:

به همین راحتی درکشور ودرفضای سیاسی التهاب ایجاد میکنند. اگر فرض کنیم روزنامه ای تخلفی انجام داده برای گرفتن وثیقه  قوه قضائیه یک روز صبر  میکرد چه اتفاقی می افتاد؟  چرا جوالتهاب سیاسی با بی تدبیری درجامعه ایجاد میکنیم فاین تذهبون؟

 

همچنین کامبیز نوروزی مورس حقوق رسانه با انتقاد شدید از بازداشت مدیر مسئول "شرق" در یادداشتی نوشت:

الان چیزی حدود یک ربع قرن است که پرونده های مطبوعاتی براساس مقررات قانون مطبوعات تشکیل و رسیدگی می شوند . نزدیک ربع قرن است که صدها و صدها پرونده مطبوعاتی در کشور تشکیل شده و در آنها مدیران مسئول یا روزنامه نگاران تحت تعقیب و محاکمه قرارگرفتند . در تمام این مدت ، چه در مباحث علمی و کارشناسی و چه در عمل ، بر مسائل حقوق مطبوعات و پرونده های مطبوعاتی متمرکز بوده ام . در ربع قرن گذشته اختلاف نظرهای کارشناسی فراوانی در مورد نحورد برخورد با اتهامات مطبوعاتی و قرارها واحکام قضایی مربوط به آنها بوده است . اما در تمام این حدوداً ربع قرن ، یک چیز مورد اختلاف نبوده است و آن اینکه در هر پرونده مطبوعاتی ، دادسرا و دادگاه محل استقرار دفتر اصلی نشریه صلاحیت مداخله و رسیدگی به اتهامات آن نشریه را دارد . یعنی مثلاً اگراز نشریه ای سراسری که درفتر آن رسماً در مشهد یا رشت یا تبریز مستقر است شکایت شود ، دادگستری مشهد و رشت و تبریز باید به آن شکایتها رسیدگی کنند . ندیده ام و نشنیده ام که در تمام این ربع قرن مراجع قضایی خلاف این قاعده عمل کرده باشند . از نظر آئین دادرسی کیفری ، دادسرا و دادگاه محل وقوع جرم ، صلاحیت رسیدگی دارند .از نظر حقوق مطبوعات ، در جرائم مطبوعاتی ، محل وقوع جرم ، شهری است که رسماً دفتر نشریه درآنجا واقع است . طبق تبصره ماده 34 قانون مطبوعات ، به جرائم مطبوعاتی در محاکم صالح مراکز استانها رسیدگی می‌شود.. به حکم قانون ، ربع قرن است که دادگاهها در پرونده های مطبوعاتی ، این قاعده قطعی و مسلم را در آئین رسیدگی به جرائم مطبوعاتی رعایت می کنند . این قاعده ، حکم عقلی نیزهست . یک نشریه ، در اقصا نقاط کشور توزیع می شود . فرض کنید مطلبی دارد در مورد سنندج  . یک مطلب دارد از زاهدان . مطلبی دارد مربوط به بابل . عکسی دارد فرضاً از شیراز و.... حالا فرض کنید مقامی یا فردی از سنندج و زاهدان و بابل و شیراز و... اعتراض و شکایت از مطالب مربوط به شهر خودشان دارند . مدیرمسئول باید یک روز برود شیراز یک روز برود بابل یک روز برود سنندج ، روز بعد بروز زاهدان و کلاً تمام سال تمام کشور را بچرخد. این نمی شود خب.

نمی دانم بازپرس محترم دادسرای مشهد ، با چه استدلالی خلاف این مقررات و قاعده عمل کرده است و مهدی رحمانیان ، مدیر مسئول شرق  را بخاطر انتشارمطلبی در شرق که گویا مربوط به شهر مقدس مشهد بوده ، احضار و تفهیم اتهام کرده است ؟ نمی خواهم در اینجا به بحثهای تخصصی مربوط صلاحیت محاکم بپردازم . فقط به همین اکتفا می کنم که یک رویه قضایی مبتنی بر قانون با پشتوانه صدها و صدها پرونده قرار و رأی ، در موضوعی که قویاً با منافع و نظم عمومی و حقوق اساسی ملت مرتبط است  ، چیزی نیست که بشود به سادگی از رفتار خلاف آن عبور کرد . هم آئین دادرسی و هم حقوق مطبوعات هردو قویاً مربوط به حقوق اساسی ملتند .

نمی دانم آیا مهدی رحمانیان در طول تحقیقات ایراد عدم صلاحیت کرده است یا نه و اگر کرده است مقام محترم قضایی چه پاسخ و استدلالی در رد آن داشته است . اما موضوع به اندازه ای مهم و اساسی است که امیدوار باشیم مقامات ارشد قضایی استانی و کشوری در مراقبت از قوانین و وحدت رویه، به هر شکلی که می توانند و می دانند ، مانع  از آن شوند که قاعدۀ مذکور به این شکل مورد بی اعتنایی قرار گرفته و در این پرونده ادامه یابد .

چنانچه هریک از اهالی شریف یا مقامات محترم شهر مشهد ، نسبت به روزنامه شرق اعتراض و شکایتی دارند ، می توانند ، طبق قانون و مانند صدها پرونده مشابه در مورد خیلی نشریات دیگر ، به دادسرای تهران مراجعه کرده و با ثبت شکایت ، تعقیب و محاکمه را از دادسرا و دادگستری تهران بخواهند . در مورد اتهام مدیرمسئول نشریه ای که دفتر و مرکز آن تهران است ، بی هیچ تردید ، صلاحیت فقط با مراجع قضایی تهران است و مراجع قضایی استانهای دیگر صلاحیت رسیدگی به آن را ندارند

 

دکتر ابوالفضل فاتح اما با تعبیر صدای شکسته شدن استخوان رسانه های ایران از این اتفاق یاد کرد و نوشت:

 

بسمه تعالی

خبر بازداشت آقای رحمانیان مدیر مسئول روزنامه شرق، همچون صدای شکستن یکی دیگر از استخوان های اسکلت رسانه در ایران تاسف برانگیز بود.

غم انگیز است که راه رفع و رجوع اختلاف بر سر محتوای یک روزنامه شکستن حرمت مدیر مسئول و بازداشت او دانسته می شود. قطعا راه های بهتری برای گفت و گو بر سر متون  مورد مناقشه  وجود دارد.  

آقای رحمانیان از شخصیت های دانشگاهی محترم با سابقه، خیرخواه  و پر تلاشی است که در طی سال ها با دست و پنجه نرم کردن با مشکلات و موانع بسیار روزنامه ای صاحب سبک و متشخص  به نام شرق را بر پا نگاه داشت.  رحمانیان گرچه یک شخصیت منتقد است اما همواره تلاش داشته است با مراقبت نسبت به خطوط قرمز  ترسیم شده  از سوی نهادهای ناظر بر رسانه و دیگر نهادهای قضایی با ادبیاتی قابل تحمل به طرح مفاهیمی بپردازد که روزنامه  ی شرق را بر اساس آن بر پا داشته است. امثال آقای رحمانیان سرمایه ای ارزشمند برای نظام رسانه ای و مغتنم برای  حفظ اعتدال و اصلاح در فضای سیاسی  کشور هستند.

امید است مشکل پیش آمده برای ایشان در اسرع وقت  فیصله یابد و تدبیری اتخاذ گردد تا بیش از این چهره رسانه در ایران مجروح نگردد.

ابوالفضل فاتح

8 اردیبهشت 1397

 

دکتر حسین انتظامی، نماینده مدیران مسئول در هیات نظارت بر مطبوعات هم در توییتی به بازداشت مدیر مسئول روزنامه شرق انتقاد کرد و نوشت:

مدیر مسئول روزنامه شرق در مشهد بازداشت شد. آیا نمی شد شکایت در شهری دیگر را به محل سکونت او نیابت قضایی داد؟ واقعا امکان صدور قرار التزام یا کفالت وجود نداشت؟ بیم فرار می رفت؟ در زمانه غوغاسالاری شبه رسانه ها و ضد رسانه ها این رفتار با مدیر یک رسانه شناسنامه دار و پرمخاطب درست نیست.

 

دکتر محمد علی وکیلی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و مدیر مسئول روزنامه ابتکار در توئیتر خود نوشت : 

باخبرشدیم آقای رحمانیان مدیرمسئول روزنامه وزین شرق به اتهام تخلف مطبوعاتی توسط دادسرای مشهدبازداشت شده اند این درحالی است:

 1- دادسرای مشهدفاقدصلاحیت رسیدگی به اتهام ایشان است.

2- قرار بازداشت خاصیت تضمین عدم فرارمتهم رادارد و آیا این احتمال پیرامون شخصیتی چون آقای رحمانیان صادق است.

3- گویادادسرای مشهدبراساس آئین دادرسی کشوردیگری اینچنین سختگیرانه اقدام می‌کند براین اساس ازمحضر دادستانی محترم کل کشور تقاضای رسیدگی و اصلاح روند را داریم

محمدعلی وکیلی عضوهیات رئیسه مجلس

آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین